Lopettaisko

Mitähän tekis, lopettaisko vaiko eikö. Nyt on helppo kun on treeneihin menossa, mutta entä sen jälkeen kun tulee pois ja ehkä sauna. Sitä on niin tottunut kylmään siideriin saunassa, että tuntuu vaikealta. Perjantaina vetäisin 4 siideriä ja pari kaljaa. Lueskelin näitä ja tiistaina sitten 2 siideriä ja 2 kaljaa.
Määrät ei ehkä ole isoja, mutta inhottavaa tuo himo siihen ja etten yhdellä siiderillä koe enää nousuhumalaa, enkä oikein mitään. Jää puuttumaan ne hyvät olot, ihan tavis ja sitten pöhnä.
No eipä tässä ole päätöstä tehnyt, se vaan pyörii mielessä kun luin viime perjantain iltalehdestä 16 vuotta sitten tapahtuneesta 5-vuotiaan pienen tytön surmasta. Äiti ja isäpuoli oli lähtenyt saareen, vetänyt kaljaa ja pirtua. Aikuiset oli puukkohippailleet ja äiti lähti karkuun. Jätti tytön tapettavaksi. Mitkä oli sen pikkuihmisen viime hetket, kauhu, pelko ja kipu.
Omalle kohdalle tätä ei voi sattua kun ei ole tuollainen elämäntilanne, mutta jotenkin minuun vaikutti syvästi se miten paljon p***kaa alkoholi aiheuttaa. Miksi vetäisin sitä omaan kuonoon? Onko tuo omasta elämästä irrallinen syy tarpeeksi hyvä? Siis on mulla muutakin, raha ja kalorit. Tykkään tyyriimmistä siidereistä.

Tervetuloa Maamyyrä tunneleita kaivelemaan tänne Lopettajien labyrinttiin. :smiley:
Olisit ensimmäinen tuntemani ihminen, joka lopettaa alkoholin juomisen sen kalleuden, sen sisältämien kalorien ja sen muiden ihmisten elämässä aiheuttaman tuskan vuoksi. Eipä sillä, etteikö nekin ihan hyviä syitä olisi, mutta riittääkö motivaatio, jos kuitenkin ihan vähän hippasen enemmän tekee mieli juoda, kuin kohtuukäyttäjän, jolle alkoholin pitäisi olla aika vähämerkityksinen aine. Ei muuta kun kokeilemaan, sillähän se selviää. Onnea matkaan. :smiley:

Siis tämä pohdinta alkoi tuolta Sitruunapippurin tai jonkin muun mausteen ketjun lukemisen vuoksi. En vuosiin ole ollut kuukautta ottamatta kerrallaan, enkä muista koska viikkoakaan ilman. Jotainhan on muuttunut kun yhdellä tölkillä ei koe nousuhumalaa. Ruuan himon saan kyllä isoksi ja se on 1 osa ongelmaa. Jos viikossa menee lähelle 20 euroa(viikolla ja sen lisäkisi tölkit lauantaina ja perjantaina) niin kuukautta ajatellen melko paljon.
Kiitokset tervetulotoivotuksista.
Tai otsikko pitäisi olla pystyiskö.
Oikeastaan ärsyttävää käydä kaupassa ja joka kerta miettiä ostanenostaostanenostakuneilentai toissapäivänä ostin. HAluan eroon tuosta pohdinnasta.

Tervetuloa minunkin puolesta. Suosittelen lukemaan aikaisempia elämänmakuisia raittiustarinoita, joita täältä löytyy paljon. Itse ainakin tulen niistä tolkuttoman hyvälle päälle.

Pidä taukoa juomisesta ja sitä kautta ota alkoholiin etäisyyttä. Pohdiskele omaa juomistasi ja lue plinkin keskusteluita, joista löydät varamasti uudenlaisia näkökulmia. Ajan kanssa suhtautuminen alkoholiin muuttuu päivä kerrallaan.

Tsemppiä! Sinulla on jo oikea suunta valittu. Ei muuta kuin matkaan käy!

Oli tässä vielä 1 syy lopettamis ajattellun se, että kun mietin et pystynkö olemaan perjantaita ilman perinteisiä siidereitä? Siis ei tämä perjantai vaan yleensä niin kaverit heti neuvoi, että lopettaminen on alkoholistin juttuja ja sama nämä tipattomat.
Jos se on vain alkoholistin juttu niin miksi en ole ollenkaan varma tämänpäivän illasta? Vai olenko vähän käyttävä alkoholisti, jonkinlainen riippuvuus on. Karkkia ja suklaata en kaipaa kun olen lopettanut niiden syönnin ajat sitten. Toteaisin siiderien suhteen vain etten osta ja se siitä. Mut kun päätin etten osta niin ajattelen koko ajan.
Minua kuvottaa tämä ympäröivä asennemaailma, että normaalia on edes juoda vähän ja mikä on vähän. Tämä juontaa juurensa tuttuun, joka meni justiinsa tässä juomalla hautaan. Jossain vaiheessa sillä oli yritys ottaa tipaton (olikohan se tammikuu tai kuitenkinkin joku vastaava) niin mitä teki kanssaeläjät, ne jauhoi mantraa et miksi, se on vain alkoholisteille. Oisko tää hemmo hengissä jos olisi onnistunut, no tuskin.
Ihmiset alkaa karkkilakkoon ja tuskailee kuin vaikeeta se on, mutta miksi ei samalla tavalla aleta alkolakkoon. Kukaan ei ainakaan ole sillä tai saati tunnusta sen olevan vaikeaa tai olen luonnonoikku kun epäilen tämän olevan vaikeaa.
Tai tänään näen mitä tapahtuu, mutta yleensä en aamusta ajattele juomista vaan haen siiderit. Nyt kun olen päättänyt etten hae niin ne kummitteleee ajatuksissa kaiken aikaa.
Tai tiivistettynä jos alkaisin karkkilakkoon niin saisin todennäköisesti tsemppauksia. Nyt kun puhuin lopettamisesta niin minua katsottiin silmät lautasen kokoisena ja et kai sä alkoholisti ole. Ihmiselle, jolla ei ole vielä tuota alkoholin aiheuttamaa tuskaa, ei ole oikein mitään tukea lopettamiselle. Tai no tämä palsta, mutta ei normi lähipiirissä vai onko minun kaverit ja tutut outoja.

Älä välitä muiden sanomisista äläkä rupea antamaan heille mitään selityksiä juomattomuudella. Et juo ja that’s it. Kysy vaikka, et kelpaako selväpäinen seurani ja jos ei niin lähdet lätkimään sitten. Näin minä tekisin sinuna. Jos vieläkin sais kuulla jotain juomattomuudesta ja kuinka se on vain alkoholisteille, niin valaise kavereita vähän muutamalla tosiseikalla. Kerro vähän alkoholikuolemista, väkivallasta ja muusta paskasta, jotka aiheutuvat pääosin alkoholin ansiota. Tappaa eniten populaa Suomessa, on hermostomyrkky, aiheuttaa masennusta, ylipainoa, rahaa palaa, naama pöhöttyy, jne jne jne. kaikki tämä muutaman minuutin kestävän nousuhuuman takia.

Alkoholista luopuminen ei ole helppoa kun siihen on tottunut. Kun tietyn vaiheen yli pääsee niin kupittamisesta ei keksi mitään hyvää sanottavaa. Aukaisee vain silmät ja katsoo meidän yhteiskuntaa.

Kohtuus on minusta 1 alkoholiannos pari kolme kertaa vuodessa. Kaikki nämä viralliset rajat on hatusta temmattuja eivätkä perustu tieteelliseen näyttöön.

Hyvää viikonloppua maamyyra. Älä mieti mikä viikonpäivä on menossa. Päivä kuin päivä ihan sama minkä niminen päivä. Ei ne luo mitään velvoitteita meille vapaille sieluille.

Ps. Se on raittius mikä kannattaa!

Olet ihan oikeassa siinä, että alkoholi aiheuttaa valtavasti pahaa yhteiskunnassamme. Sairauksia, kuolemia, väkivaltaa, mielensairauksia, köyhyyttä, verotuksen nousua (parempiosaiset maksavat veroillaan alkoholin aiheuttamaa yhteiskuntakuormitusta) ja lasten kärsimyksiä. Asenteet alkoholia kohtaan ovat päin pyllyä. Miten niitä sitten saisi muutettua? Eipä ne taida muuttua muuten kuin oman esimerkin kautta. Toisia ihmisiä kun ei pysty muuttamaan, ainoastaan itseään. Mutta ajattelepas, kun lauantaiaamuna pirteänä ja olo raikkaana lähdet treeneihin, kun kaverit kärvistelevät krapulaansa sängynpohjalla, ja kun teet tämän jatkuvasti, JOKA lauantai, niin olet jo yksi muuttuja yhtälössä. Joku voi haluta samanlaista terveyttä ja vapautta elämäänsä. Joku voi ajatella, että tuo iloinen, itsensä kanssa sinut oleva, hyvännäköinen tyyppi elää ilman viinaa, ja minäkin haluan näyttää tuolta.

Suomessa on myös paljon ihmisiä, jotka eivät juo viikonloppuisin. Meillä on vain tapana ympäröidä itsemme samanlaisilla immeisillä mitä itse olemme. Oma ystävä- ja kaveripiirini on vaihtunut täysin, kun en jossain seurassa viihdy, en käy hakkaamaan päätä seinään sen takia, vaan käännän selkäni tälle porukalle. En sen takia, että he olisivat mitenkään “huonompia” kuin minä, vaan sen takia, että olen kasvanut eritahtia heidän kanssaan, meidän ajatus- ja arvomaailmamme eivät enää kohtaa. Miksi kiusaisin itseäni (ja muita) jäämällä, kun maailma on ihmisiä täynnä? Uusia ystäviä saa helposti, kun kulkee sydän avoinna ja rehellisenä, ja on kiinnostunut toisista. Joskus joutuu kääntämään selkänsä myös lähisukulaisilleen, ehkä jopa omille vanhemmilleen. Tärkeintä on olla rehellinen itselleen. Sillä, mitä muut sanovat tai ajattelevat sinusta, ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, vaan se, mitä ITSE itsestäsi ajattelet, ratkaisee.

Pohdit myös tuota onko sinulla tarvetta lopettamiselle. Silloin kun itse mietin samaa, ajattelin, että katsotaan miten se käy. Jos se on helppoa - fine - voin olla juomatta jonkun aikaa. Jos se on vaikeaa, niin sittenhän tiedän, että minulla on asian suhteen riippuvuusongelma.Silloin on syytäkin olla juomatta. Ja sehän olikin pirullisen vaikeaa. :mrgreen: Vaikka en juonut säännöllisesti, enkä suuria määriä. Olin kohtuukäyttäjä sanan varsinaisessa merkityksessä. Koska lopettaminen oli niin haastavaa ja vaikeaa, en halua aloittaa sitä kärvistelyä yhden nousuhumalan vuoksi uudestaan. Nykyään ei onneksi enää mitään hinkuja olekaan.

Olen miettinyt, että meillä suomalaisilla taitaa olla sellainen kansalaisvitsaus, kuin huono itsetunto. Sen vuoksi pitää juoda, että saa hetken olla tärkeä, iloinen, avoin, rakastava, surullinen, puhelias… Kaikkea sitä, mitä ei uskalla tai pysty selvin päin. Kun viinan jättää pois, vähitellen itsetunto paranee, mikäli siinä samalla “hoitaa” itseään eli alkaa käsitellä asiota, ja tutkia omia asenteitaan ja tapaa käsitellä esim. omia tunteitaan. Sen jälkeen voi olla kaikkea mitä alkoholinkin kanssa aiemmin - selvinpäin. Ilman laskuja, ilman krapuloita, ilman pöhöttymistä ja väsymistä. Ja mikä upeinta, - koko ajan. Elämä voi olla raittiina kuin parasta, jatkuvaa nousuhumalaa. (no joo, ei aina… mutta tarpeeksi usein kuitenkin, ja koko ajan olot paranevat, kun prosessi etenee.)

Älä anna nyt periksi niille perjantai-sidukka-ajatuksille. Mieti, että mitä vaikeampaa ilman niitä on olla, sen pahempi riippuvuus sinulle on jo ehtinyt syntyä, ja sitä tärkeämpää on jättää nyt se juominen väliin. Vain sillä tavoin se koukku irtoaa. Ehkä et pysty enää myöhemmin lopettamaan? Haluatko sitä, loppuelämän kirousta, ja hautaa ennen aikojaan?

Sinulla on terve ajatusmaailma, ja sinulla on rohkeutta ja voimaa paljon enemmän mitä kuvitteletkaan. Mene eteenpäin päivä kerrallaan - tai vaikka minuutti kerrallaan pöydänreunaa puristaen, jos tarve vaatii - mutta älä ota sitä ensimmäistä huikkaa. Siinä se on, raitistumisen resepti. Jos käy liian rankaksi, hae apua. A-klinikka, antabus, AA jne… Jatka ihmeessä tänne kirjoittelemista ja pohdintoja, sekin auttaa yllättävän paljon. Täällä on paljon hyviä ketjuja, joita kannattaa lukea. Itseäni auttoi paljon esim. Basin ja Smokki&Sikarin kirjoitukset.

Tsemppiä!

Noin kävi mullekin alkuun, ja mielestäni kertoo riippuvuudesta aika selkeästi. Normaalisti korkkasin heti töistä tullessani, mutta jos jouduin syystä tai toisesta olemaan ilman, en muuta tehnyt kuin laskin aikaa siihen että pääsisin ottamaan annokseni. Samaten kun päätin lopettaa, alussa en muuta tehnytkään, kuin ajattelin viinaa, vaikka normaalisti en ollut esim. töissä ollessa ajatellut. Alussa pahenee, mutta menee ohi. Itse join vissykolaa, joidenkin mielestä sellainen korvikejuominen on paha, mutta mua se auttoi.

Sanoisin, että olet jo päätynyt viettävälle pinnalle. Käyttömäärät kasvaa, selvät päivät vähenee, ja nautinto kutistuu samaan tahtia. Tai ehkä oletkin poikkeus?

Kun sanoin lopettavani (en sitä kyllä monelle mainostanut), sain kuulla, että ethän sä mikään alkoholisti ole (siinä vaiheessa käyttö päivittäistä, määrät reippaasti yli 200 l/v vodkaksi laskettuna - ja en ollut muka alkkis). No onko lopettaminen sallittu vasta sitten, kun kaikki on jo tärviöllä, vaikka joku sieltäkin voi vielä nousta. Eikö lopettaminen saisi olla luvallista ilman mitään selityksiä ihan kaikille? Ei kovin moni paheksuisi tosiaan karkkilakkoa, tai tupakoinnin lopettamista, vaikka riippuvaisuuksiin liittyvät?

Kannatettava ajatus joka tapauksessa.

Eli saat lopettaa. Ei tartte selittää, jos eivät ymmärrä, parempi kun ei yritäkään. Vaihda kaverit.

Monille tuntuu olevan tärkeää että ei olisi alkoholisti. Erittäin tärkeää on pohtia ja todistaa, ettei joku samanverran tai vähemmän juova varsinkaan. Tuli mieleen että voisiko johtua siitä jos “vain alkoholisteille” -mantraa hokeva miettii omaa juomistaan, niin hänkin olisi alkoholisti sillä logiikalla että jos joku vähemmän juova tekee “alkoholisteille tarkoitettuja” juttuja, kuten juomisen lopettaminen:D Toisaalta mitä alkoholisti tekee, no juo muun muassa alkoholia. Lopettaminen on alkoholismin merkki, mutta juomisen jatkaminen ei? :open_mouth:
Minä kokeilin että jos sanon olevani alkoholisti omille vanhemmille, (joista toinen on mielestäni ainakin vähintään alkoholisti)…vastaus oli että “Et kai sinäkin, ei olisi uskonut, voi hyvänen aika”…Olivat surun murtamia tietenkin. Vaikka en ole vielä tyrinyt elämääni juomalla, enkä tällähetkellä edes juo. :slight_smile: Enkä edes tiedä olenko alkoholisti, mutta en muutakaan keksinyt…alkoholiriippuvainen kenties olen? Kun kerran oli melko vaikea lopettaakin.

Kiitokset kannustuksesta, ei ollutkaan niin maailmanloppu kun aamulla ajattelin. Jatkosta en tiedä kun tämä oli mielijohde, mutta päätös on jatkaa vuoden loppuun…ainakin.
Ja miksi ei pidempään jos sopivalta tuntuu, etenkin jos saa lisää potkua lauantain treeniin.

Olisi pitänyt kokeilla aiemmin, perjantaiaamun ihmettely kuinka selviän oli tähän asti pahin. Eilen välillä tuli mieleen, etenkin kun kävin kaupassa. Jätin vain ostamatta ja ei suurempaa. Yritin laskea päiviä ja ne on kai 5 vai mistä yleensä laskette, päätöksestä vai siitä kun viimeeksi otti?

No siitä kun viimeksi otti…mutta itse jaksoin jonkun aikaa non viikon tarkkuudella että ok, kaksi vikkoa täynnä…ok kuukausi…noin kaksi kuukautta…
Jos jää liikaa laskemaan päiviä niin mulla ainakin se vaikuttaa että aika tuntuu lyhyeltä, “ai VASTA puolivuotta”…vaikka ego tarvitsee rohkaisua välillä että olen ollut pitkän aikaa
lisäksi jos on tavoitekuukausi, eli vaikkapa “olen vähintään 3 kk juomatta, sitten katson siitä eteenpäin miltä tuntuu”…niin hups, voi olla että siitä etapista onkin muodostunut päämäärä, eikä merkkipäivä josta jatketaan. kun päämäärä on saavutettu…reps. Joten mä pidän itselleni parhaimpana jos en edes muista. Ja päätöksestä…no mä olen matkanvarrella montakertaa päättänyt. Että en juo. Välillä se on ollut tosi lähellä…
Eli mulla ei ole mitään yhtä päätöstä joka olisi pitänyt, vaan olen tehnyt sen valinnan monta kertaa tänä aikana “juonko tänään vai enkö”…joten edellisestä päätöksestä taitaa olla …muutama tunti. Mutta päätöksen tekoa harjoittelen.

Jostain syystä vaikkei juominen ole ollut suuremmin mielessä niin eilen ajattelin sitä kokoajan, MUTTA en tiedä tekikö mieli siideriä eli ei ollut sillä tavalla vaan mietin kovasti juomisasiaa. Ei tullut yhtään mieleen, että olisin lähtenyt ostamaan.
Saattoi lähteä siitä, että makailin padin kanssa ja otin kuvan itsestäni. SIinä oikeasti lärvi näytti paremmalta kuin muutama viikko sitten vaikka paino on mennyt väärään suuntaan. Aiemmin korvasin kaiken ylimääräisen kuivalla siiderillä tai sitä ylimääräistä ei ollut niin paljon kuin nyt. Elin aiemmin paljon askeettisemmin muuten, että saatoin suoda itselleni siiderin. Pitää yrittää palata entiseen, mutta edelleen jatkan ilman siideriä.
En usko olevani totaalikieltäytyjä loppujen lopuksi tai siis en tiedö, en tee päätöksiä suuntaan ai toiseen. Mutta testi jatkuu.

Tai on tässä 1 selvä juttu, jos vaikutus pienelläkin juomisella on ulkonäköön tai siis naamaan niin ei voi olla jokaviikkoista tuo ottaminen. Olen kuvitellut ulkonäköön vaikuttavan määrän olevan kohtuusuuri, mutta ilmeisesti ei ole niin tai en keksi selitystä.
Olen vielä kipeänä nyt ja se parin kuukauden takaisessa olin ihan kunnossa ja aatelkaa naama nätimpi nyt. Mie tykkään itestäni.

Oli tässä vielä 1 syy lopettamis ajattellun se, että kun mietin et pystynkö olemaan perjantaita ilman perinteisiä siidereitä? Tuo kysymys sai minutkin kirjoittamaan. Olen tuolla vähentäjien puolella seuraillut kirjoituksia ja pari kertaa itsekin kommentoinut. Viime viikonlopun kauheus sai minut tulemaan tänne puolelle. Perjantain pikkujoulut-edes ruokaa en muista :frowning: Lauantai jatkui sunnuntaiaamun puolelle baarisekoiluilla. Ja pitihän se vielä sunnuntaina yksi sikspäkki tilata… Haluan todella tästä kierteestä pois, kun otan yhden, niin lopputulos on selvä jo ennakkoon: sekoilua, läheisten pahaa loukkaamista ja itse ei muista mitään. Ensimmäinen kompastuskivi oli eilen, kun olisi voinut ottaa (vasta maanantaina töihin), mutta siitä selvisin kunnialla. Tänään on perjantai, perinteinen mokailuilta ja huomenna lauantai… Nyt olen päättänyt olla ottamatta ja toivottavasti tämä päätös pitää. Toisaalta helpottaa tätä päätöstä se, kun muistelee aikaisempia mokailuja. Onneksi kaikki ovat vielä hengissä, ainoastaan mustelmia joka puolella - mistähän nekin ovat tulleet - ei mitään aavistusta! Vaikuttaa todella ulkonäköönkin tämä ottaminen, itse en ainakaan ole palautunut normiluukkiin viime viikonlopun jälkeen - toivottavasti tässä pikku hiljaa…

Kannattaa kokeilla, itse olen yllättynyt positiivisesti. Ja eihän sinun tarvitse mitään kovin pitkälle vietyä päätöstä tehdä. Aloitat sillä, että olet viikonlopun juomatta ja viikko menee varmaan ihan kivasti. Kun ekan kerran oli ottamatta perjantai niin se oli ihan, että mitä tekisi.
Et osta ainakaan kotiin mitään alkoholia. Jos oot juoma-addikti niin itse helpotin light pommacilla. Vedä vaikka herkkuja naamaan.

Ja keskity et saat edes tämän perjantain, sekin on parempi kuin pe+la

Tunturipurojen raikkautta jne…
youtube.com/watch?v=vyYuuHmd … 4D&index=2

Saaks hehkuttaa, sain rahaa säästöön. Luottokorttilaskua ei ole tullut kovinkaan paljon viime puolenkuun jälkeen :smiley: Tai no marraskuun lopussa tuli käytettyä kun tuli törsättyä alkukuu.
Selvinpäin ei sorru nettikaupoista shoppailuun ja kun on iloinen mieli niin ei lähde shoppailemaan itseään piristääkseeen tähän taloon, joka on täynnä roinaa kuitenkin.