Litalgin

Mitä mieltä olette lääkkeestä? sain noita vatsakramppeihin.
En siis oleta että sillä mitään viihdearvoa olisi, mutta en viitsisi turhaan niistä maksaa jos eivät mihinkään auta.
Että jos joku tietää jotain niin kiitän etukäteen. :slight_smile:

[poistettu haitallisemman käytön suosittelua - tarkkana sääntöjen kanssa! - Toimitus]

Toivottavasti tuo oli vitsi.
Siis tosiaan meinasin vaan, että auttaako oikeasti siihen mihin ne on tarkoitettu.

Riippuu millasiin kramppeihin? kaikkiin mikä liittyy ruuansulatuselimiin niin ne auttaa. Mä söin niitä kun sappikivet vaivasivat, karsea kipu vatsalaukun tienoilla tuntui selässä asti ja kipuili niin että oksetti tuskasta. Heti auttoi, johonki menkkakipuihin niillä ei pitäis olla vaikutusta koska ne on vaan ruuansulatuskanavan kipuihin yleensäkin määrättävää kamaa.

Moon noita joskus syöny ja muistaakseni autto. mulla on kyl ollu niin outoja vatsavaivoja et on lääkärit sanonu et “ei voi tietää mistä johtuu, sun täytyy vaan oppii elämään sen kanssa” (mikä on aika perseestä…mun mielestä minkään kivun kanssa ei kuulu oppia elämään…). Tuskin ne mitään ihmelääkkeitä oo mut kouristelevaan kipuun on auttanut´ainakin…ei kylläkään ollu mulle määrätty vaan äiti niitä mulle sillon syötti. :unamused:

Sehän tässä juuri onkin ongelma kun kukaan ei näytä tietävän mikä vaivaa. Mutta eipä nuo paljoa maksa, että pitää testaa. Kiitoksia vastauksesta. :slight_smile:

Eli tosiaan sama ongelma. Mullekin todettiin tänään sairaalassa, että “tuskin tätä nyt enää hirveesti pidä tutkia, jos noi lääkkeet auttaa…” Kiitti.

Jep mulle tyrkytettiin eri lääkkeitä ja tutkittiin jonkun verrankin (ei tosin mitään tähystyksiä tehty mitä nyt vähän ihmettelen) ja viimeseks ne määräs jotain poretabletteija, nimeä en voi muistaa, ja sano et jossei tää nyt auta ni sit on voivoi…sit vaan täytyy oppii elämään sen kanssa.

Pahimpana sitä oli yläasteikäsestä varmaan 20v asti…vasemmalta/keskeltä vatsaa kouristi niin ettei pystyny kävelemään ja kipu ei menny ohi kun nukkumalla yön yli jos sillonkaan…oletan et ois ollu just sit jostain vatsalaukun kohdalla…ummetuksesta tosin oon kärsiny myös koko ikäni mut en sitä saanu yhdistettyä siihen kipuun…nyt on muutama vuos ollu helpompi…nykyään on enää aika harvoin noita eikä enää kestä niin pitkiä aikoja…

Mulle kanssa tänään todettiin ultraäänessa (ei, en ole raskaana), että jotain ylimääräistä tuolla näyttäis olevan, mutta kyllä nää auttaa. Kummatkin isovanhemmat kuollu syöpään, ei skitsota, ei… Pakko kai maksaa itsensä kipeeksi jostain yksityisistä, kun ei noita näytä pahemmin kiinnostavan. Huoh ja plääh.

Kyllähä se kannattaa tutkia…ei sellasta kipua sais ollakaan mitä ei mukamas pystytä selvittämään…ja mitä pikemmin sen parempi tietty…eihän sitä varmaan sais heti olla pahinta epäilemässä mut kaiken varalta…
Hyvähän tässä on toisia patistella kun ite ei oo saanu nyt varmaan kaheksaan vuoteen käytyä missään vatsa tutkimuksissa enää. :blush: mä en vaan jaksa noita terveyskeskuksen “ota vähän lämmintä teetä jos auttais”-neuvoja, varsinkaan ku on ensin saanu jonottaa ties kuin kauan…
Jaksamista vain ja toivottavasti ei oo mitään vakavaa. :slight_smile:

Juu, samat sulle. “Ja muista sitten juoda kuppi lämmintä maitoa, niin pysyt unessa eikä vatsakaan harmita.” Perkele. :smiley:

Joo vuosia mä kärvistelin kunnes menin polille ja sanoin et vittu jos ette ny ultraa ni vedän vittu kaikkia naamariin. Johan ne ultravehkeet sieltä löyty ja samoin kaksi saatananmoista sappikiveä, sappirakko poistettiin kuukausi siitä kokonaan. Edelleen kärsin ihme kivuista, mutta ko ei kukaan jaksa tutkia ni voi voi. Kannattaa lukea vaikka tuo gastroenterologian paksu opintokirja niin alkaa hahmottumaan, tietää sitte ite mitä vaatia ku ei enää jaksa kipuilla. Sitte kaikenmaailman suolistovaivat ja keliakiat yms aiheuttaa ikäviä tuntemuksia, ja esim polyypit suolistossa. Ne voi todeta vaan tähystämällä eikä ne sitä jaksa paljoa harrastaa jos ei verta vuoda rööreistä. Litalgin ja burana on mulla käytössä, ei tosin yhtä aikaa otettuna. Sitte esim ulosteen koostumukseen on helppo vaikuttaa syömisillään. Ottaa sitte vielä vaikka ab piimän jokapäiväseksi kaveriksi. Ripulisille juustoa ja näkkäriä yms muuta kuituisaa. Ummetuksellisille paljon hedelmiä ja muuta laksatiivista mikä pitää tavaran löysänä. Useinhan nää kivut on suolistoperäisiä. Ja bisse sitte pitää jättää veks.

Joo “ota pellavansiemeniä” ne sano. Ja että ei ne o sappikivet koska ei o verta virtsassa. (sekotti tämän virtsakiviin, sappi kun menee suoraan ohutsuoleen) Mitä vitun urpoja. Sydänvaivat oli kanssa närästystä vuosikausia. Pah.

Jep. Hyvin toimii terveydenhuolto. Maksa 60 e yhdestä käynnnistä yksityisellä, niin hyvällä tuurilla jopa ymmärretään, mut muuten not a chance.

On se kumma että nykyään pitää mennä terveyskeskukseen konekiväärin kanssa vaan että saa jonkun “nou spikiti finnishi” lekurin antamaan sulle jotain samariinia vahvempaa.

Subu on mulla pahentanu entisestään tota ummetusta…ruokavaliolla oon koittanu saada vaikutettua, mut siitä ei mitään ratkaisevaa apua oo ollu…mistä lienee sekin johtuvan…movicolia käytin jossain vaiheessa…se on aika tehokas. Ja nyt oon löytäny sellasen luontaistuotteen :exclamation: kun artisokkauute, mikä lisää suoleen “limaa” tms mikä taas helpottaa ulostuloa ja se on ollu tosi hyvä. Ite ku on viel tapana vähän panttailla kun pelkään sitä sattumista (ja juu tiedän että se vaan pahenee :unamused: ) niin saattaa mennä joskus pitkäkin tovi ettei vatsa toimi ollenkaan. Joskus tuli kokeiltua kaiken maailman microlaxit ja metalaxit ja laxoberonit mitkä ei sit taas siihen koostumukseen vaikuta…ainakaan mulla…

tietty runsas veden juonti ja liikunta pitäs myös auttaa ummetukseen jos ihan luonnollisia tapoja suosii…

kuvailenko lisää :laughing:

Joo! Mun lempiaihe :smiley: Sit et syö juustoo etkä muita maitotuotteita, älä liikaa kuitupitosta ruokaa, mitään pastaa, leipää tms. EI kunnon lihaa ollenkaan. Hedelmiä, vettä, luumuja, pellavansiemenlimaa ja vaikka kaurapuuroa. Siis ihan paskaa safkaa mutta pitäs auttaa. Sit älä päkistä sitä ulos vaan anna sen liukua rauhassa itekseen ja yritä olla ihan rento ja rauhallinen. Tää on niinko reverse anaaliyhdynnän alotus haha. Ej muuten nte pahaa truutata ruiskulla liukastetta rööriin etukäteen. Sitte nää istumakylvyt kuulemma auttaa (ihte en kyllä tiiä ko niitä en o kokeillu). Sit vaikka teet ihan ensalkuun suolihuuhtelun ni on parempi alottaa puhtaalla uudella hedelmäpitosella ruokavaliolla.

Au, nyt aloin psykosomatisoimaan, mun suoleen sattuu :stuck_out_tongue:

Tein tossa viikonloppuna elämäni ensimmäisen suolihuuhtelun ja saa olla myös viimene. Niin järjetöntä tuskaa se oli ja vei kaikki voimat et lähestulkoon ryömin suihkuun…Ikänä oo hikoillukaa niin paljon kun sillon. Kaikki vaan sano et on niin helpottavaa ja minä hyväuskonen lähin tohonkin :wink:

OU NOU! :open_mouth: raukka :frowning:

Sain just viime viikol noit litalgineja johki ruoansulatushäiriö juttuun. Sitä edels suolitähystys :cry: