Jos juominen on tapa, helpottaa sen lopettamista jos on joku juttu, jolla sen vois korvata. Mitä ne jutut vois olla?
Mitä mieltä olette alkoholittomasta oluesta holillisen sijaan?
(Alkoholitonta punkkua toivoisin et olis olemassa, sillä voin täysin vilpittömästi sanoa olevani siihen koukussa myös sen maun takia. Briejuusto-viinirypäle/päärynä-suolakeksit & punkku on lähes orgastisen hyvää! Samoin pasta kermakastikkeessa + rucolaa, sekä suklaakakut tahi ihan pelkkä suklaa, ja siihen lasillinen (monta lasillista) punkkua! Oijjoi, siinä mun nautinnon hetkeni!)
No sit ihan mikä tahansa alkoholiton juoma, mieluiten sokeriton kuplavesi. Sitä voi litkiä kuinka paljon tahansa, niin saa ainakin tyydytettyä sen juomi-toiminnon.
Kuulisin mielelläni muiden ideoita! Ja ovatko ne toimineet?
Kuplavettä minäkin lipitän, joskus ostan makuvissyjä vaihtelun vuoksi. Teetä keittelen, ostan eri teelaatuja. Pakko tunnustaa etten kyllä oikein ymmärrä tuota teenjuontia, ei siitä tule miksikään. Kahvista tykkään. En osta alkottomia oluita kuin sellaiseen tilaisuuteen jossa en halua herättää huomiota juomattomuudella. Juhlissa kuin juhlissa onnistuu kyllä mennä kulman taakse, ottaa käsilaukusta alkoholiton olut ja kaataa sen sisältö lasiin, ja sitten tulla piilosta. Sitä tehdessä oikein hihityttää niin kuin pahaista teiniä viinavarkaissa…
Tarkoitat siis nimenomaan korvaavia juomia? Kahvi, tee, kaakao, mehut, ainakin minulla. Osa alkoholittomista oluista on ihan hyviä.
Alkoholitonta punkkua muuten on olemassa. Se, jota olen itse kauan sitten maistanut, ei kuitenkaan ollut kovin hyvää. Olen - korjaan, toivottavasti vain olin - aivan fanaattinen hyvien punaviinien ystävä, mutta en ole nykyisin täysin vakuuttunut siitä, että se olisi ihan aidosti ja alunperin johtunut punaviinin mausta. Toki olen niin kauan kuin muistan pitänyt hyvän punkun makua taivaallisena, mutta ehkä tämä aistimus on kehittynyt siksi, että olen oppinut yhdistämään tuon maun alkoholiin ja päihtymystilaan. Minulle ei ole yleensä riittänyt pieni määrä: se on ollut kauheaa kitsastelua ja kärvistelyä, jos ravintolassa neljän hengen pöytäseurue on tilannut yhden punkkupullon. Olisi tehnyt mieli sanoa, että otetaan nyt ainakin kaksi, mutta yleensä - ellen ole ottanut jo tarpeeksi pohjia tai ellen ole tiennyt seurueeseen kuuluvan muitakin, joille juomat maistuvat samaan malliin kuin minulle - en ole kehdannut, vaan yrittänyt täydentää alkoholiannostani alkudrinkillä ja avecilla kahvin kanssa. Kauhea addiktio.
^ Ei kun tarkoitan ihan mitä tahansa, jolla sen tissuttelun vois korvata. Jonkun mantran hokeminen, porkkanoiden popsiminen, siivoominen… Ihan mitä tahansa. Mikä teillä on toiminut? Tai minkä ajattelisitte toimivan?’
Ai on olemassa alkoholitonta punkkua?? Mistä sitä saa? Alkosta? Mut niin, valikoima on varmasti varsin suppea. Ja minä saatan olla aika valikoiva sen suhteen, et mikä musta on hyvää ja mikä ei. Enkä tosiaan tiedä, et katoisko punkun hohto mullakin, jos se ei enää meniskään päähän…? Haluisin kuitenkin kokeilla.
Minäkin alussa join alkoholitonta punkkua, mutta eihän se muuta ole kuin marjamehua. Yäk. Alkottomia oluita ja siidereitä myös join jonkun verran. Erityisesti Kobbarbergin siiderit on oikein hyviä. Jätin vaan kaikki nuo pois,koska alkoi tuntua siltä, että saattavat houkutella vaihtamaan joskus alkolliseen. Se siinä kai on se jujukin, että tulee mielikuva juomisesta.
Sanoisin, että paras minun tietämäni korvike alkoholille on liikunta, kaikenlainen liikunta. Varsinkin, jos siitä tulee kunnolla hiki. Endorfiinihumalasta ei edes tule krapulaa. Koukkuun voi siihenkin kyllä jäädä.
Käsityöt on minulle toinen hyvä korvike. Puikkoja heilutellessa ei juominen käy edes mielessä. Lukeminen on mysö hyvä.
Olen itse todella kova alkoholisti. 1v ja 5kk alkottomuutta takana.
Itsellä on toiminut ruokavalion parantaminen, kuntosali/lenkkeily, meditointi
ja budin polttelu satunnaisesti.
Kuka nyt pilvessä haluaa tissutella. Itse en ymmärrä ainakaan.
Jo vanhat hipit sanoivat, että alkoholi ja kannabis ei sovi yhtään keskenään. Minulla yrtti ei sovellu edes krapulan hoitoon. Liian huono olo tulee psyykkisesti.
Pohjan Akka suosittelee sellaista liikuntaa jossa tulee kunnon hiki ensinnäkin fyysiseen riippuvuuteen.
Henkiseen riippuvuuteen vastauksen antaminen on vaikeampaa koska itse taistelen saman asian kanssa. Kokemukseni kuitenkin on, että tuki: puhua, puhua ja kuunnella toisten kanssa joilla on ollut samanlaisia taisteluita.
Jos alkoholi tuntuu ongelmalliselta mikään ei auta muu kuin kohdata tilanne silmästä silmään. Kohtaamisen tapoja on monia, niitä on tässäkin Plinkissä varsinkin lopettajien puolella varsin paljon kerrottu.
Korvike alkoholille, jos tarkemmin miettii…? Korviketta tarvitaan sellaiselle asialle johon on vielä kaipuu tai himo niin kuin kahvin korvike sota-aikana.
Koska teillä on onni olla vasta vähentäjissä, miettikää tarkkaan perussuhdetta alkoholiin ja elämään.
^ Jaiks! Ei käy. Rakkauden on seistävä omilla jaloillaan, eikä toimia korvikkeena jollekin muulle.
Liikunta olis varmasti hyvä vaihtoehto ainakin tässä alkuvaiheessa, kun koittaa lopettaa sitä juomisesta muodostunutta tapaa. Aloitin joogan alkeiskurssin, ja kävin lainaamassa jooga-kirjoja ja dvd:n. Jospa iltakaljojen sijaan alkais vetää joogasessiot? Kipeelle selällekin varmasti parempi vaihtoehto…
Mä en oo pystyny polttaa pilveä vuosikausiin. Alussa tykkäsin siitä ihan hirmusti, mutta kun tuli piri mukaan kuvioihin aiheuttamaan skitsoja, niin sen jälkeen sama kuvio toistuu aina pilveä polttaessa. Vaikken ois piriin myöskään koskenut vuosiin. Lisäksi oon nyt korvauksessa, eli multa otetaan seuloja (epäsäännöllisen) säännöllisesti. Mutta muuten olen ihan samaa mieltä että eivät ne oikein yhteen sovi. Ja pilven poltto olis huomattavsti miellyttävämpi vaihtoehto. Ei pelkästään minulle (ja sinulle) vaan koko kansalle. Kuka nyt paukuissa hakkaa vaimonsa ja lapsensa, tai puukottaa eksänsä uuden rakastajan?
“Ja pilven poltto olis huomattavsti miellyttävämpi vaihtoehto. Ei pelkästään minulle (ja sinulle) vaan koko kansalle. Kuka nyt paukuissa hakkaa vaimonsa ja lapsensa, tai puukottaa eksänsä uuden rakastajan?”
Jeps, en ole minäkään nähnyt ketään paukuissa olevaa, joka olis tippaakaan agressiivinen, jos siis ei ole alla mitään muuta substanssia. Yleensä se on vaan jutustelua jos on seuraa, musiikin kuuntelua ja mehun juomista. Ei oo väliä paljonko polttaa, ainakaan minulla. 5gemmiä oikeen vahvaa kukkaakin menee illassa, jos sille päälle satun, ei ongelmia.
Harmi, että sinulle on tullut noi skitsoilut pirin takia. Onneksi en ole koskaan siihen itse koskenut, enkä koske. Saatavuus ollut nyt 8vuotta erittäin helppoa, mutta osaan pitää varani. Liian helposti lähtee käsistä ja elämä saattaa mennä hukkaan, kuten minulla meinasi käydä alkoholin kanssa.