Lisey's story

… eli tarina siitä, kuinka hänen ongelmastaan tuli minun ongelmani.

Nuorena en ollut juurikaan kiinnostunut alkoholista. Olin yleensä porukasta se, joka lähti autolla. Toisaalta silloin kun otin, en osannut varoa ja usein homma lipsui lapasesta. Tähän oli helppo ratkaisu, en ottanut. En pitänyt alkoholin mausta, se ei rentouttanut, eikä se antanut lisää rohkeutta. Joskus kun otin liikaa, niin kyse oli “juomarefleksistä”, eli en osannut istua ilman lasia/tuoppia, enkä hidastaa tahtia. Vanhetessa opin ottamaan sivistyneesti. Saunakaljoiksi ostettu sixpäkki saattoi ihan hyvin kestää kuusi viikkoa ja ruuan kanssa nautittu viini jäi siihen, enempää ei tarvinnut.

No elämä myllersi. Ensimmäinen avioliitto päättyi sopueroon ja yllättäen puskista eteen hyppäsi “todella jännä tyyppi”. Joskus nuorempana olin ajatellut, että pitäisi oikein kunnolla ottaa takaisin kiltit teinivuodet ja tässä se ihminen nyt oli, jonka kanssa sen saattaisi tehdä. Keikkoja, festareita, sekoilua ja tietenkin viinaa. Ihminen, jonka kanssa saattoi jakaa “viskiharrastuksen”. Kyseisen ihmisen osalta alkoi vähitellen rokkihohde häipyä ja kuvioihin tuli kaikenlaisia ongelmia, mutta viinallahan ne saatiin vaimennettua. Häpesin seuralaistani, joka sekoili kännissä, joten join itse itseni siihen kuntoon, että kestin. Miehellähän ei tietenkään ollut ongelmaa alkoholin kanssa. Raskas työ, raskaat huvit. Kaikki vapaa-aika, joka ei mennyt hänen lastensa kanssa oltiin kännissä. Tai hän oli. Itse onneksi onnistuin rajoittamaan juomiseni lähinnä viikonloppuihin.

Suhde alkoi muuttua tuhoisaksi, raivokkaita tappeluita, molemminpuoleista väkivaltaa, yhtä hurjia ja raivokkaita rakkaudentunnustuksia, pimeyden pyörre, joka tavallaan tuntui hyvältä. Ja viinaa. Mies siirtyi siidereistä viinien kautta viskiin. Litra tai puolitoista vapaapäivänä. Kolmenvartinpullo töiden jälkeen, jos seuraavana päivänä oli töitä. Ei sitä selvinpäin jaksanut. Aloin juomaan itsekin viikollakin jos mies joi. Joskus siksi, että hänellä olisi vähemmän juotavaa, joskus silkasta vitutuksesta, joskus vain siksi, että saisin mahdollisimman pian tajun pois, ettei tarvitsisi kestää sitä paskaa. Jos yritin olla juomatta, niin toinen kyllä osasi houkutella. Ja jos yritin kestää, niin vittuilu muuttui koko ajan pahemmaksi ja sitä voimatonta raivoa en kestänyt selvinpäin. Toki joskus juotiin ihan hyvälläkin mielellä, vapaapäivänä aamukahviin viinaa sekaan ja kaupungille shoppailemaan ja baariin. Huonoksihan nekin keikat aina lopulta kääntyivät.

Työni oli varmaan juopon unelmaduuni, jos ei ollut mitään sovittua, niin saattoi pitää “kotityöpäivän”. Pahimpina aikoina tuli niitä päiviä, kun menin käytännössä kännissä töihin. Tai jos en ollut ottanut, niin olin sitten joutunut selvinpäin pitämään toiselle seuraa aamuun asti ja sitten lähdettiin töihin samoilla silmillä, kuin edellisenäpäivänä. Lopulta työpaikasta tuli pakopaikka. Työhuoneen oven sai kiinni ja siellä sai olla rauhassa. Kahvipöydässä olin muiden kanssa taivastelemassa toisen osaston juoppoa, joka oli saanut viimeisen varoituksen ja yritin hengittää sisäänpäin, ettei kukaan huomaisi minun henkeni haisevan. Työpaikalla en juonut, enkä koskaan kun olin kotona yksin. Ne hetket olivat liian arvokkaita tuhlattavaksi.

Lopulta mies joutui sairaslomalle ja teki viimeisen temppunsa viina ja pilleripäissään. Tajusin, että jos en nyt lähde, niin sitten lähtee henki. Karkasin siis kotoani. Tästä on nyt kaksi vuotta.

Eron jälkeen mietin suhdettani alkoholiin. Otin varovaisesti, olin välillä kokonaan juomatta. Mutta sitten huomasin, että muisti alkoi mennä aika helposti. Siinä missä saman verran juoneet kaverit muistivat illan kirkkaasti, minulla oli vain hämäriä mielikuvia. Viime syksynä näin exääni. Viina oli selvästi syönyt miestä entisestään. Yhteisiltä tutuilta kuulemani jutut vaikuttivat siltä, että todellisuudentajukin oli alkanut hänellä hämärtyä. Tuon kohtaamisen jälkeen olin koko seuraavan kuukauden juomatta. Syksyllä pitkään sairastaneen äitini tila paheni. Juomattoman jakson jälkeen aloin äidin luota sairaalasta tultuani tissutella. Lasi punkkua tai pieni viski. Joka huikasta tunsin syyllisyyttä. Tammikuun vietin taas tipattomana ja totesin, että kaikki on helpompaa. Ei tarvitse miettiä, ottaako vai ei, ei tarvitse kytätä itseään ja ajatella, että onko tämä nyt sairasta viinanhimoa. Kun ei ottanut, niin ei.

Helmikuussa taas kahtena viikonloppuna tuli otettua… Toisella kertaa roudasin kapakasta kotiin miehenpuolen, jonka kanssa sitten ryyppäsin samointein lauantain perjantain jatkoksi. Sunnuntai olikin sitten helvettiä. Fyysistä kohmeloa ei juuri ollut, mutta se henkinen. Olo oli tismalleen sama, mikä oli tullut exän kanssa niin tutuksi. Mietin, että onko tämä ihan oikeasti sellaista elämää, jota haluan. Lopputulos oli, että ei ole ja päätös siitä, että lopetan juomisen oli selvä. Elämä on helpompaa, kun ei tarvitse miettiä edes sitä yhtä ryyppyä. Parempi stopata nyt, kuin odottaa “oikeaa alkoholismia”. Alkoholi on minulle ongelma. En osaa suhtautua siihen “normaalisti”. En osaa juoda “oikein” ja toisaalta alkoholilla ei ole minulle mitään tarjottavaa. Enää ei tarvitse ryypätä itseltään tajua pois siksi, kun elämä on niin paskaa.

En tiedä olisiko minulla tätä ongelmaa ilman exää, voisi olla tai voisi olla olematta. Muistin kaikkoaminen on kuulema asia, joka ei palaudu. Kropassa on exän jäljiltä muutama arpi ja tämä yksi on nyt päässä. Elinikäinen vamma. Olisi ehkä tullut muutenkin, mutta yhteiselo vauhditti asiaa. Yksi tuttu juomaton alkoholisti, sanoi että hänen osaltaan se juotava viina on loppu. Näin on nyt käynyt omaltaosaltani. Kun aikanaan kaatoi sitä enemmän, niin näin loppupäästä sitä ei jäänyt ollenkaan jäljelle.

Tänään 29 päivää ilman viinaa. Henkseleitä en vielä paukuttele, koska yhtä pitkiä aikoja on viimeisen vuoden aikana ollut useampiakin, mutta ihan hyvä. Ilman alkoholia voin elää omien arvojeni ja unelmieni mukaista elämää. Alkoholi on vain kangastus, joka lupaa paljon, oikotietä onneen, mutta joka tarjoaa vain kärsimystä, tuhoa ja kuolemaa. Nyt kun olen sen tajunnut, voin katsella, mitä elämällä on oikeasti minulle tarjottavana.

Kiitos sinullekin tarinastasi ja ihan samoin, kuin muillekin, voimia, rohkeutta ja avoimuutta ongelmasi edessä.

Ps. Minäkään en muista kaikkia mitä juovuspäissäni olen joskus tehnyt, mutta mitä niistä, kun se on pääasia, että tämänkin päivän muistaa ja miksi haluaa raitistua.

Tervetuloa ja kiitos tarinastasi.
Oli juomisesi syynä ex tai jokin muu, ei sillä niin väliä. Tärkeätä on se, että olet huomannut ylittäneesi jonkin rajan juomisen suhteen. Se on sellainen raja josta harvemmin on paluuta taaksepäin eli kohtuukäyttöön. Onnea matkaan :stuck_out_tongue:

Kovat on olleet alkuvauhdit. Hienot 29 päivää. Siitä on hyvä alkaa pään siivous, tai ainakin itsestä tuntuisi jos tuon saman olisin joutunut käymään läpi niin jonkinmoinen siivous olisi nupissa tehtävä ennenkuin olisin sinut itseni kanssa. Kirjoittaminen on hieno keino jäsennellä ajatuksia, ja siivota sitä päänuppia:)

Kiitos kannustuksesta. Pään siivousta on ollut meneillään jo aikaisemminkin, mutta parempi, kun ei välillä sotke sitä enempää. Paha taipumukseni on ollut hoitaa kaaosta kaaoksella, elikkä jos asiat on sotkussa, sotketaan niitä vähän lisää, niin ei näytä niin pahalta… :confused:

Kohtuukäytön suhteen minulle ehdotettiin terapiaa, jotta pääsisin exästä yli ja voisin taas suhtautua alkoholiin “normaalisti”. Tuli sellainen olo, että miksi ihmeessä. Vaikka ajatus alkoholista olisikin “normaali”, niin silti se on minun “terveysintoilussani” turhaa energiaa haittaa ryökäle treenaamistakin jo pienissä määrin puhumattakaan henkisestä tasapainosta.

Lisäksi olen huomannut sen, että jos arvomaailmani on jyrkkä kaikkien addiktioiden ja päihteiden suhteen (en juuri syö lääkkeitä ja kahvinkin olen jättänyt pois), niin alkoholin käyttö vetäisi pohjan pois koko elämäntavalta.

Eipä sillä, että ainakaan ensi vilkaisulla vaikuttaisin terveysintoilijalta… Omien rajoitusteni jälkeen nautin hyvästä ruuasta välillä liikaakin :smiley: Mutta pieni haitta se on moneen muuhun mahdolliseen paheeseen verrattuna.

Heh, sähän oot ollu ihan samanlainen kuin minun nuoruudessani sekoillut nainen. Ihan samanlainen!

Hyvänen aika :open_mouth: Ilmeisesti en kummiskaan sama :wink:

Normaaliin suhtautumiseen hukataan aikaa ja varoja, jotta viinaverot ei jäisi saamatta :open_mouth: .

Toivottavasti Lisey sinä pääset pois normaaliudesta ja löydät sen mikä sinulle on tärkeämpää. Exiä ja äxiä on maailma täynnä, kuten niidenvarjolla juoviakin. En usko, että sinunkaan suhtautumisesi häneen paranee, jos pilaat vielä oman terveytesi muistojesi, kokemuksiesi varjolla. Ehkä sitä vaan katkeroituu, jos se exä kummittelee ja siihen vielä pitää juoda päälle.

Raitista päivää toivotellen R

Exät on exiä hyvästä syystä :slight_smile: Tänään juttelin parinkin hyvän ystäväni kanssa ja todettiin, että haavat paranee aikanaan, mutta niin kuin ruumiiseen, myös sieluun jää arpia, jotka eivät koskaan parane. Toisaalta ne huokkaavat ihmisestä sellaisen, kuin hänen kuuluukin olla. En ole mistään katkera, pikemminkin olen tavallaan tyytyväinen, että sain ne kokemukset ja selvisin vielä hengissä. Uuteen ja ihmeelliseen elämään :slight_smile:

Kävin tänään toisen ystäväni kanssa katsomassa paria bändiä ja ilta oli mukavan rattoisa. Ystäväni joi pari kaljaa ja minä kokista. Ei tehnyt edes mieli ottaa, itseasiassa asiaa et tarvinnut edes miettiä. Ilta oli hauska, kun musiikki oli hyvää ja juteltiin paljon. Huomasin myös, että sisareni minussa huomaama “seesteinen hohde” välittyi myös ulospäin. Pääsi jopa tanssimaan. Mutta loppuillasta seuraan hakeutujat olivat keskimäärin 2 promillea liian vahvassa humalassa :confused: Vielä kotiin lähtiessä yksi vähän selvempi ja fiksummin pukeutunut tapaus ripustautui takinliepeeseen ja houkutteli pizzalle ja sitten kyseli pääsisikö jatkoille… Ikääkin taisi pojalla olla viitisentoista vuotta minua vähemmän (ainakin), eikä se “onko teillä kämpillä viinaa” kysymys oikein myöskään iskurepliikkinä toiminut. Meidän iänkin taisi poika arvella vähän huti, kun kyseli meiltä kahdelta nelikymppiseltä akalta, että ootteko kämppiksiä :laughing:

Nauratti ja vähän suretti. Vähemmän humalaiset naurattivat, enemmän humalaiset, jotka eivät suunnilleen pysyneet pystyssä, surettivat. Itse pohdiskelin, että edellisestä visiitistä ko. paikkaan en muista mitään ja se oksetti.

Totesin myös, että keikoilla on helppoa olla selvin päin (ja aika moni muukin on). On mukavaa, kun ei tarvitse tapella baaritiskin jonoissa, vaan voi oikeasti keskittyä musiikkiin ja ihmisten katseluun. Oikeasti hyvän kaverin kanssa ei myöskään tule kiusausta tai paineita ottaa. Miesseuraa katselen ehkä kuitenkin muualta. Tai jos joku tarpeeksi kiinnostava notkuu keikalla vesilasin kanssa, niin ehkä itse lähestyn häntä :slight_smile:

Huono maanantai…

Aamulla reippaasti suuntasin kuntoilemaan, kuten yleensä jos ei ole töissä mitään sovittuja palavereja. Puolessa välissä treeniä alkoi tuntua pahalta. Mikä lie lentsu tai muu yrittelemässä. Kävin kuitenkin työpaikalla hoitamassa pari kiireellistä asiaa ja jähdin kotiin sairastamaan. Ja tunsin syyllisyyttä… ja miksi?

Exän kanssa juodessa tuli tuota sairaus-/kotityökorttia käytettyä vähän väärin. Työpaikkakin oli silloin eri, mutta silti tuli sellainen olo, että siellä joku ajattelee, että “ahaa… maanantai ja ei ole työkuntoinen… krapulapäivä tietenkin”. Murrrr… tiedän, ettei ajattele ja oikeasti en ole työkunnossa, mutta…

Ärsyttää ja vituttaa sen lisäksi, että olen kipeä.

Toinen kipupäivä menossa. Moneen otteeseen olen ollut tänään kiitollinen juomattomuudesta. Kun pää(kin) takkuaa, niin ainakin tietää, mistä se johtuu, eikä ainakaan alkoholista. Kahtena yönä ihan järjettömiä unia ja viime yönä haeskelin kämpästä mystistä “seurantalaitetta”, kun yöllä heräsin ja ajattelin sen kadomnneen. Siinä kunnolla herättyäni tajusin, ettei mulla täällä sellaista ole ikinä ollutkaan :confused: Tautia kun olisi eilen punkulla tai viskillä hoitanut, niin mahtaisi olla sekopäiset tunnelmat. Nyt vaan tekee mieli olla huomenna kunnossa, päästä töihin ja ulkoilemaan.

Kiitollisuus on sellainen mittari tämän raittiuden saralla, elikä, jos sitä tuntee, niin raittiuskin on varmasti paikallaan. Menneisyys on osaltaan myös sellainen kiitollisuuden lähde, kun se voi osoittaa miten asiat voisivat olla. Omakin menneisyys kipuineen on sellainen mistä voin ammentaa lähes rajattomasti kiitollisuutta, ettei enää kiitos tuota.

Miten voi maanantait olla tällaisia…? Kaksi viikkoa sitten yhtä kipua, viime maanantaina meni kaikki päin mäntyä ja tänäänkään ei voi sanoa kaiken menneen kuin tanssi. Väsyttää ja hajottaa. Töissä on ihan järetön kiire ja paineita tulee joka tuutusta. Entisvanhaan oisin varmaan näissä fiiliksissä lähteny kattelemaan maanantain kaljatarjouksia baarista (maun takiahan sitä euron kaljaa juodaan… joo joo…) Joku konsti pitäisi keksiä pään nollaamiseen. Kaksi tuntia salilla ei tepsinyt, eikä kovin kauaksi aikaa myöskään 300 kilsan extempore ajelu.

Juomisella on helppo pakoilla vastuuta, kohmelossa jos ei saa jotain tehtyä, niin se johtuu kohmelosta. Nyt jos asiat ei suju, niin se johtuu laiskuudesta… Vaikka ihan oikeasti ei johdu. Selvät viikonloput ovat antaneet aikaa ajatella menneitä ja bonuksena talven rankkat kokemukset ovat nyt takana ja nekin pulpahtelevat väsymyksenä esiin. Tänään töihin mennessä itketti. Työssäni joudun laittamaan itseni aina ihan täysillä likoon ja lipsumiseen ei juuri ole mahdollisuutta (vaikka viime viikolla kaikki ei mennyt ihan putkeen, mikä ahistaa…).

Onneksi sentään joku järki päässä kertoo, ettei siitä pään täyteen vetämisestä mitään apua tähän ois. Ellei sitten se etu, että kännipäissään saattaisi sen verran tunteet vapautua, että oikeesti itkisi… Vaikka toiveajattelua se on. Humalassa en ole koskaan itkenyt, kuin korkeintaan raivon kyyneliä. Taitaa olla paras vaan ryömiä peiton alle ja kokeilla elämää huomenna uudelleen…

Mä olen huomannut, että peiton päälle vetämisen sijaan olen melkein aina virkistynyt, kun olen soittanut kohtalotoverille tai mennyt palaveriin.
Kun kerron tuskasta, se vähenee, jos vaikenen se lähenee. Näin on todennut eräs tunnettu naisrunoilijamme. uskon häntä.

Ongelma on ehkä siinä, että viime aikoina elämä on ollut liiankin sosiaalista. Siksi sinne viltin alle (parin tunnin unet auttoivat vähän). Kun asioita on vatvonut toisten kanssa vähän liikaakin, niin välillä on hyvä vain vetäytyä omiin oloihinsa. Mutta sekin vaihtelee tilanteen mukaan. Usein puhuminen on hyvästä, vaan ei aina. Nyt pitäs vaan olla joku, joka silittäs päätä ja sanos, et kyllä se siitä.

• Mikset nää ota, ootko nää joku lesta vai?
  • No en.
  • Miksi sitten?
  • No kun ei tee mieli.
  • Höh, ota nyt ees seuraksi.
  • En minä juo ollenkaan.
  • ***tu kumminkin oot joku uskis…

-Mitä, et siis ota ruuankaan kanssa?

• En.
  • No mutta ihan haaskaustahan se on hyvä päivällinen syödä ilman viiniä.
  • No jaa…
  • Ja juustothan vaatii ainakin punaviinin.
  • Mutku minusta hyvä ruoka on hyvää ihan siltään ja jos ruoka on niin huonoa, että pitää maku piilottaa viiniin, niin se ei sit oo hyvää.
  • Ei, kun se on ihan todistettu, että hyvä viini ruuan kanssa on hyväksi.
  • Mutta en minä kuitenkaan ota.
  • No edes pikku tippa, että ruuan maut korostuu…

Taas on tullunna mietiskeltyä ja pohittua asioita. Tuolla toisaalla keskustelussa viitattiin niihin puiston penkin spurguihin. Työmatkalla aika usein niitä nään, kun tuossa on yksi aikaisin aukeava sisäkioski, jonne menevät aamukahville ja lämmittelemään ja ootteleen yheksää, että sais kaljaa. Ällöttää. Ei niinkään kyseiset ihmiset, kun se miten lähellä sitä itse on ollut. Siisteistä kamppeista huolimatta, tokko sitä on aina niin mieltäylentävä näky on ollu, kun aamun sarastuksessa on kotiinsa palaillut.

Minua ei haittaa muiden juominen (yletön alkoholikeskeisyys kyllä), mutta omalta osaltani en enää tunne juomista “omakseni”. Illuusio tyylikkäästä viinin maistelijasta on kadonnut ja siellä juomapuolella kyhjöttää se spurguakka viskipullo käsilaukussa. Ilman viinaa elämällä tuntuu olevan vain niin paljon enemmän annettavaa.

Minä olin tyylikäs kokki kotiviinilasi kädessä, mutta sitä en muista, kuka sen ruoan söi tai heitti roskiin, kun loraus sitä ja hyppysellinen tätä meni usein väärinpäin ja kotiviinitkin meni vaikka vähän vain piti ottaa, kuin fiksut kokit ainakin.

Illuusio oli kyllä todellista todellisempi, mutta kaikki ne on karisseet jostain kumman syystä.

Raittihina edelleen. Sata päivää meni rikki äskettäin. Elämä on mukavasti uomissaan ja lomaa odottelen. Eräät ystävät tuntuvat pitävän tätä vain “vaiheena” ja muutaama jo suunnittelee, että mitä tehdään, kun olen taas “mukana kuvioissa”. Useimmille tästä on tullut se minulle ominainen olotila. Sanoipa yksi kaveri tässä taannoin baarissa, ettei enää osaa edes ajatella, että minä jotain ottaisin. :smiley:

Baareissa siis olen käynyt, eikä alkoholi siellä(kään) houkuta. Olen vakaasti sitä mieltä, että tämä liikku oli fiksua tehdä nyt, ennen kuin alkoholiin olisi päässyt ihan oikea riippuvuus syntymään. Parempi kokonaan juomatta, kuin edes ne satunnaiset kerran vuodessa överit (puhumattakaan paluusta siihen, mitä juominen oli joskus ennen aikaan).

Syömisetkin olen saanut kuriin, joten pikkuhiljaa painokin on alkanut tippua… Minusta on tainnnut tulla tosi tylsä ihminen, kun en juo, enkä nykyisin edes syö :laughing: :laughing: :laughing: