Koska Siellä OPETETAAN OHJELMAA ja SITÄ TEHDÄÄN!! eikä istuta sumpilla jorisemassa omia päätelmiä AA.sta… Tavallinen AA lähti harhaan aloittaessaan NISKUROIMISEN Amerikkalaista Viisautta vastaan!! Kaikki PARAS Hengellinen Opetus on peräisin AMERIKASTA!!! sieltä sanellaan tämän maailman ehdot niin Hengellisissä kuin Taloudellisissa,kuin poliittisissakin asioissa. JA ME TOTTELEMME MUKISEMATTA!!!
Moikka exalkoholisti!
Täällä todella moni luulee, että olemme sama henkilö.
Joten kiva tavata.
Kerro hieman itsestäsi paitsi, että olet Shang Tsung
Onhan näitä fundamentalisteja nykyään Nimettömissäkin. Tuo Bill W - porukka on kuihtumaan päin kokonaan. Jotain pientä nysväämistä vain enää.
Tietyt ryhmät PK-seudulla ja varsinkin eteläisessä Helsingissä ovat tiukasti ohjelmaorientoituneita.
Itse vierastan AA:n tekstejä. Ne ovat pitkälti uskonnollista jargonia. Jotkut aa-laiset kiiruhtavat oitis sanomaan “eivät ne ole uskonnollisia vaan hengellisiä”- Tuo ei kuitenkaan pidä paikkaansa , isossa kirjassa (The Big Book), mainitaan sana jumala yli 400 kertaa ja se on kirjoitettu ISOLLA alkukirjaimella. Aivan selvästi viitataan krisntiuskon jumalkäsitykseen ja eihän se ole ihme jos AA-liikkeen juuret ovat korkeakirkollisessa Oxford-liikkeessä.
Kaikesta huolimatta arvostan suuresti AA:n ryhmätoimintaa ja se on mahdollistanut minunkin huomattavan mittaisen raittiuden.
Sama päämäärä - kestävä raittius päivä kerrallaan. Yhdessä meissä on voimaa.
Moni ei huomaa pienenpientä sana-ansaa
“Jumala, sellaisena kuin ME Hänet käsitämme” …ei “Jumala sellaisena kuin SINÄ Hänet käsität” siinä on tosi vissi ero
Aivan kuin helluntailainen menee Jehovan todistajien porukkaan , ja siellä häntä kehoitetaan uskomaan “niin kuin ME (Jehovat) hänet käsitämme” eikä niin kuin SINÄ (hellutalainen itse) Hänet käsittää.
Itse en kaiketi ole moisissa BW-ryhmissä ollut, joten vaikea sanoa paljoakaan.
Taantumuksellisia ja tiukkapipoja nyt on joka paikassa, ihan kaikkialla.
Tuo me muoto johtuu siitä, että nuo tekstit on käsittääkseni n. 100 ensimmäisen
aa-tyypin laatimat ja jos tuon tajuaa, me-muoto on ihan ymmärretttävä. Kai
sillä on myös tarkoitus korostaa yhteishenkeä sooloilun sijaan.
Uskonnollinen/hengellinen on hiukan hankala omalta kannaltani, useimmiten en enää koe
olevani kumpaakaan taio ainakin koetan pyrkiä kaikista leimoista eroon. Yritän olla lähinnä
ihminen ja se riittää useimmiten määrittämään itseni tarpeeksi hyvin.
aa-juttuja arvostan kovasti, vaikka ei se usein helppoa ole. Toisaalta kiinnostaisi versiot ja ryhmät,
joissa uskonto ja hengellisyyskin on karsittu pois, mutta ne ovat vielä aika marginaalisia ja jotain
toimintaa on joillakin suuremmilla paikkakunnilla. Paha sanoa, mahtaako tuollainen sitten toimia.
Taitaa olla niinkin, että jonkinlainen erimieltä oleminen ja kritiikki, kyseenalaistaminen, on itselläni
ainakin jonkinasteinen syy olla noissa mukana…saa olla ihan mitä mieltä tahansa ja nähdä asiat
kuten katsoo parhaaksi ja lopulta siihen ei kenelläkään ole mitään sanomista…tai no on, mutta
siitä ei tarvitse välittää…
Mersua odotellessa jatkan kärvistelyä ja nettipelin pelaamista, missä olen sangen surkea…hyh, huono minä.
![]()