Liittyykö Panacodin vieroitusoireisiin masennus?

Pyydän apua. Onko kellään kokemusta?
Mieheni on joutunut selkäsairauden takia syömään Panacodeja lokakuusta lähtien. monta kuukautta annostus oli jopa 10-12 per päivä. Selkäsäryn hellittäessä (6kk) hän on ruvennut ajamaan Panacodia alas ja lopettanut kokonaan viikko sitten. Luin, että kireys, lihaskivut, huonovointisuus, ripuli, päänsärky, flunssainen olo ovat vieroitusoireita. Nyt on ilmennyt vielä uusimpana oireena ahdistus ja masentuneisuus. Voiko se johtua Panacodista? Onko kenelläkään kokemuksia? Kauanko vieroitusoireet jatkuvat?

Kyllä ne Panacodin (kodeiini = morfiini) vieroitusoireita on. Aika iso on ollut tuo määrä (jopa 12 tabl./vrk), kukahan lääkäri lie tuollaisenkin annoksen määrännyt :question: Annoksen kasvaessa noinkin suureksi lisälievitystä kipuun ei enää saada mutta haitat kasvavat. Jos miehensi ei aiemmin ole ollut masentunut niin todennäköisesti oire menee ohi mutta voi kestää kuukausia, fyysiset oireet häviävät nopeammin. Tai sitten se on se kipu joka ahdistaa ja masentaa. Kodeiini on hyvä paitsi kipu- myös ahdistus- ja masennuslääke - niin kauan kuin se “HONEYMOON” kestää - sitten on asiat entistä huonommin.