Koska teillä varmaan on vähän kaikkee ja ylikin jää, niin eikö sitä vois muutaman egen pistää hyväntekeväisyyteen? Minäkin olen jo pitkään harkinnut laittaa, mutta vielä ei ole “kerennyt”. Elän siihen malliin, että kyllä jää vähän rahaa yli ja ihan hyvin niistäkin voisi pistää köyhien, kipeiden ja nälkäisten avuksi.
Multa liikenis 50e jos muutama muukin täältä lähtee messiin.
mä tuen paria järjestöä 10 eurolla per kuukausi. mutta voishan sitä enemmänkin antaa juu, suurin osa maailman ihmisistä ei kuitenkaan tienaa edes tota summaa kuukaudessa…
tottakai itsestään pitää huolehtia ekaksi. jos mulle jäis käteen pakollisten menojen jälkeen saman verran, en varmasti lahjoittaisi rahaa millekään järjestölle, sillä se tuntuisi jo budjetissa. oon kelannut sitäkin, että kuinka paljon näistä ihmisten lahjoituksista oikeasti menee sinne minne on tarkoitus ja kuinka paljon menee järjestön sisäisiin kuluihin kuten ihmisten palkkaamiseen (feissareihin kuluu ilmeisesti aivan vitusti rahaa esim. amnestylla), markkinointiin ja kansainvälisten tempausten järjestämiseen. uffista en ole ostanut kledjuja sen jälkeen kun kuulin siitä niitten vedätys-skandaalista, oiskohan se ollut kultaisella 90-luvulla… parhaiten sitä varmaan auttaisi menemällä vapaaehtoistöihin vaikka vuodeks tekemään jotain, missä on oikeasti hyvä ja mistä on hyötyä sen paikan infrastruktuurin rakentamisen kannalta.
Ainakaan tällä hetkellä ei tule laitettua rahaa hyväntekeväisyyteen.
Veteraaneille tuli laitettua rahaa kun oli toi keräys muutama viikko sitten.
Tää oli mielenkiintoinen… Mitä opiskelet? Täytyy olla suomenmaassa tosi motivoitunut opiskelija jotta noin vähällä alkaa elämään. Rajoittaa kovasti elämää ja nautintoja jos noin vähän kuussa jää elämiseen…
Mulle ja pojalle jää 650€/kk vuokran jälkeen ja se riittää todella nihkeästi. Olen ilta-opiskelija.
Mä varastan vaatteet meille molemmille (enimmäkseen) ja osan ruuistakin… Kamaan ei mene rahaa kun en käytä nyt. No, tramaleihin meni 40€ viime kuussa ja niitä on edelleen jäljellä. Harvinaista tuhlausta. Matkusteluun joutuu säästämään jonkin verran. Riikaan ollaan pian lähdössä mutta se on halpa kohde-- ehkä 500€:n reissu.
Hesari on aika arvokas mutta en luovu siitä. Annan Amnestylle 5€/kk suoravelotuksena ja ai että se vituttaa jos/kun se lähtee juuri silloin kun saldo on 9€. Ahdistaa.
Mistähän niitä joulupata-rahoja voisi kysellä? Mehän kuulutaan vähävaraisiin pojun kanssa.
-TQ-
laitoin mäkin lippaaseen noin 1euron muuan päivä että tulis hyvä mieli
Voi hemmetti, kirjotin aivan hemmetin tarkan selostuksen, mikä sit hävis ku yritin laittaa kuvaa imageshockilla, ärrrkele… Mut pistän nyt sit lyhennettynä.
Täl hetkel oon “työtön” eli 8 egee päiväs tulee extraa, täytyy lyhentää opinto-lainaa, puhelinta, maksaa puhelinlasku ja sit vuokra, eli kätee ei jää paljoakaan. Oon kyselly kummi-toiminnasta ja oon aikonu aloittaakin jo, mut mietin et jos raha.tilanne pahenee, ois kamala jättää se laps rahan takia. Se on oltava se 20-25€ joka kuukaus kunnes laps on aikuinen IMHO. Lisäks sil auttais kylä-yheisöäkin. Mut oon luvannut, et heti kun saan töitä tästä valtiosta niin, et tulee palkkaakin virallisesti ja tulot ovat säännölliset, aion samantien :
[b][size=120]1) Ottaa kummi-lapsen
2) Liittyä WWF:ään
3) Kenties liittyä Animaliaan, mikäli en niin aion kuitenkin noudattaa eräitä asioita, joita Animalia kannattaa. Mielestäni Animalia painostaa sivuillaa täyteen vegaaniuteen, mikä ei sovi mulle <-perustelen myöhemmin tekstissä.[/b][/size]
[size=85]- Tulen käyttämään enemmän eläin- ja ympäristö-ystävällisiä meikkejä ja pesu-aineita (shampoot, siivous-aineet ja meikit mm. vain hiusväreistä en luovu; en ENÄÄ värjää hennalla). Käytän nykyäänkin sellaisia merkkejä joilta vegaanit ovat saaneet sensuuntaisia vastauksia, että nämä firmat siirtyisivät viim. 2015 kokonaan eläinkokeettomalle linjalle ja jo nyt käyttävät mielummin jo tutkittuja aineita ja eri menetelmiä kuin eläinkokeet, mikäli se vain on mahdollista. Mulla on itselläni elintestamentin lisäksi kudostestamentti, jossa sallin että kuolemani jälkeen mun kudoksia voidaan käyttää eläinkokeiden sijaan ihmiskokeina . En kuitenkaan tahdo antaa ruumistani lääketieteen opetuksen edistämiseen, vaan toivon erityisesti, että kudoksiani käytetään sellaiseen tutkimukseen ja testaukseen, jolla voidaan korvata eläinkokeita ja vähentää koe-eläinten kärsimystä. Jos jotain kiinnostaa tilata näitä; itsehän kiikutin niitä jopa apteekkeihin :mrgreen: , niin sivuille pääsee täältä
-
Aion jatkaa edelleen melko kasvis-pitoisella ruoka-valiolla, mutta jos syön lihaa, ostan saman kaupungin liha-tukun luomulihaa. Se on pirun kallista, yli puolet normi-jauhelihaa kalliimpi per kilo (ja hinta-keskustelua ), mut siinä säästää eläimiä ja kuljetus-kustannuksia, eli hyvin vähän ympäristölle tulee kuormitusta. Tahdon myös syödä ainakin vielä kalaa, koska se on vain niin terveellistä ja hyvää myös. Käytän jo nyt luomu-lattia-kananmunia ja itse ostan luomu-maitoa; avokki ei luomu-maitoa suostu ostamaan .
-
Mikäli lopetan lihan-syönnin, en siltikään aio vegaaniksi. Vegaani ei käytä mitään tuotteita missä on mitään eläimenosaa tai edes tuotetta jossa olisi ainetta, jossa sitä osaa olisi. Ei pystyisi käyttämään edes normi-kortsuja tai siteitä; en tiedä kelpaako kuukuppikaan (no mä kuitenkin käytän sitä kuppia ja musta se on kätevä; sen saa tilattua muuten täältä. Säästää rahaa ja luontoa!
Mä yleensä käytän kierrätettyjä vaatteita, en aina, mut mul on esim. yli 30 vuotta vanha mokka-takki ja vegaani ei sitä käyttäisi; must se menee hyvään tarkotuksee ku mä sitä VIELÄ käytän. Eli must tulis sit ovo-lakto-vegetaristi tai jotain sinnepäin, jos lopettaisin uudestaan kalan ja lihan (oon ollu aikoinaa 4 vuotta vegenä, tosin osan ajasta söin kanaa). Lisäks mun pitäis lopettaa lääkkeet yms. joten en mä voi alkaa vegaaniks.[/size]
Mut ku mul ei oo niinkää rahaa; [b]mä kierrätän[/b]! Mul on roskis-kaapissa tavallisen jätteen lisäks bio- ja pahvi-jäte. Sit on lasinkeräys; sekä värillinen että väritön. Metallinkeräys, ongelma-jäte jopa kahvi-pussit kerään talteen ku eräs yritys käyttää ne kauppakassien tekoon. Vaatehuoneessa on paperinkeräys. Ja kaikki muut paitsi, bio- ja tavallinen jäte+normit roska-laatikot; joudun viemään keräyspisteisiin joko kävellen puolen kilsan päähän tai kauppareissulla miehen kyydis autol muutaman kilsan päähän. Tietysti myös pullot kierrätän. Viimeks koko teksti hävis ku yritin siitä kaapista kuvaa laittaa; sinne ku sopii kaiken lisäks myös ikean 1½ egen muovikassitelineen lisäks myös tavalliset kukka-lannoitteet, uuninpuhistajat, keittiö-sumutteet ja erivahvuisista materiaaleista tehtyjä tiskirättiä metallista tavalliseen… sit siäl on pien harja ja rikka-lapio ja se viemärinavaaja-bulbbi(mikälie?!?). Ja ovet menee kii, se on tavalliseks roskiskaapiks oikea tila-ihme, mut oonki käyttäny kenkälaatikoita, After Eight-karkkilaatikkoa, paria kukka-ruukkua, tomaatti-rasiaa ja entistä suitsuke-rasiaa eli koristeltua vanhaa, lasista suolakurkku-purkkia. Mä haastan kaikki samaan Mut en uskalla nyt kuvaa laittaa…
Mut vaatteet UFFiin, kirpparille tai frendeille. [b]Liikun joko kävellen tai julkisilla kulkuneuvoilla[/b] pääasiassa. Käyttämäni tuotteet : [b]Reilun Kaupan tuotteet, Joutsenmerkki, Hyvää Suomesta-merkki ja kaikki luonto-ystävälliset, mielellään eläimillä testaamattomat tuotteet.[/b] En tietenkään osta kaikkea Reilun Kaupan tavaraa, mut usein maksan hiukan enemmän, et joku muu saa oikean palkan. Suosin kesällä kesä-tuotteita; uudet perunat ja kasvikset jne. Syksyllä sienet. Käytän tarjouksia joissa lahjoitan jotain. Tällä hetkellä on menossa joku kampanja et ostaa 3 tuotetta ni lahjoittaa yhden rokote-piikin naiselle jossain maassa. En vaa muista mitä ja missä, et voisku joku valaista tässä??? Ku oli viäl joku tauti mitä ei Suomes enää oo ja sit yhelläkii naisel oli siihen 2 lasta jo kuollut ja kolmas kuolemas ja sille annettii se rokote ja se imeytyy äidinmaidossa myös lapsiin, eli ne ei sitä rokotetta enää tarvi. ostin myös aikoinaa 2 perhe-pakettia Oivariinia, et sain 2 lämmintä ateriaa jollekin kehitys-maissa.
Mul oli paljon enemmän kaikkea infoa mitä teen ja tuun tekemään luonnon eteen ja myös ihmis- ja eläin-oikeusten eteen, mut ku se edellinen teksti katos, ni ehkä sit myöhemmin kirjotan lisää… Kierrättäkää ja noudattakaa Kestävän Kehityksen periaatteita. Täl suomalaisten kuluksella tarvittais 2 ja puol maapalloa, se kierrätys vähentää sitä, vaikka tietenkin suurimmat saastuttajat ovat tehtaat ja autot. Rahalla saa nopeammin ja radikaalimmin apua, mut myös itse voi asioiden eteen tehdä jotain. Jopa auttaa ulkomaita. Ja mitä lähempänä ruoka on valmistettu, sen vähemmän siitä tulee kustannuksia, yleensä; aina on poikkeuksia. Mut sit SPR:n katasrofi-rahastoon ja sota-veteraaneille annan yleensä kolikoita. Jos jossain on katastrofi, niin ali-ravitsemus ja saasteet (ku koko infrastruktuuri jäte-vesineen on kaatunut) aiheuttavat todella nopeesti ihmisille tauteja; jotka taas tappavat siinä tilanteessa lähes hetkessä. Eli silloin on saatava rahaa paikalle veteen, lääkkeisiin, ruokaan ja tilapäisiin asuntoihin ja vaatteisiin jne. Ja kaikille maailmassa kuuluis oikeus olla olemassa (ne paperit et on edes syntynyt), puhdas vesi, ravinto, asunto, rokotteet, ehkäisy jne. Näitä asioita ei korjata hetkessä ja siihen tarvitaan jokaista ihmistä. Lisäksi maapallon keuhot=(sade)metsät on kohta hakattu, ellei asiaa auteta. Myös ilmasto on jo nyt muuttunut. Mun mielestä jokaisen ihmisien velvollisuus on tehdä parhaansa edistääkseen näitä asioita. Aamun ympäristö-saarna…
Oho, sori: tuossa huomaan taas keskittymisongelmani. Luin tekstisi ja tein omat johtopäätökset että tulosi on opintotuki kun se on noin helvetin pieni.
Siis eikö minimitulon pitäisi olla sossun toimeentulotuki n. 350€/kk? Ja päälle vuokrakulut?
Kuulostaa vittumaiselta kituutukselta. Pärjäisit paremmin jos pääsisit yliopistoon opiskelemaan, lainan ja tuen turvin.
Miten on mahdollista että et saa sairaspäivärahaa/eläkettä
TEKEE MINUT VIHAISEKSI. Mutta koskapa yhteiskunta olisi ollut tasapuolinen…
Mene kirkon diakonissan puheille tms.
EDIT: olet jo käynyt… kerran vuodessa 20€? OHO.
Länsimaissa on uusi ihmisryhmä, muuten. Luin tämän Hesarista. Ihmiset joilla ei ole henkkareita. Paperittomat. Les sans papiers, i clandestini, los sis papeles…
Varmaan paikallisesta pelastusarmeijasta pitäisi kysellä noita joulurahoja. Saisi pojalle kivemman joulun. Lahjoja en paljon osta, muutaman vain. Ei sitä krääsää paljon tarvitse mutta olisi hyvä että edes jouluna olisi varaa lihaan ja hyvään ruokaan.
Sossusta vielä. Työtön sukulainen sai silmälasit, tai ainakin muutaman sadan euron osuuden. Juoppo tuttavani saa lapsilleen vaate-rahan (kuravaatteet ja toppapuvut on kalliita). Itse saan EHKÄ vaunuihin ja vauvan sänkyyn avustusta. Mutta jos en saa, ostan kirpparilta. Olen tottunut etten sieltä juurikaan saa ylimääräistä koska olen ‘hyvinvoivan oloinen’ ulkoisesti. Ts. minulla ei ole päällepäin näkyvää päihdeongelmaa, asunto on kaunis, ynnä muita seikkoja jotka olen, itse tietenkin, perusteiksi kieltäviin vastauksiin miettinyt.
Mä haluan lahjoittaa rahaa huumeidenvastaiseen työhön tai suoraan jonkun klinikan auttamiseen. Minne siis raha?
^eikä STOP-huumeille RY:lle, siäl on yhdessä paikassa palkattu henkilö kuka ei ymmärrä mitä vaitiolo-velvollisuus tarkoittaa!!! Ja se yks hlö pitää yllä koko kaupungin paikkaa joten turha laittaa Stoppiin rahojaan. Ja mä en sitä niin suoraan haukkuis, ellei mul ois todistajia jos tuo juttu vedetää oikeutee. Mul on 2 todistajaa jotka joutuu kertomaan tästä vakavasta vaitiolo-velvollisuuden rikkomisesta ja vielä useamman henkilön kohdalla useampaan kertaan; syy miks en haastan koko paikkaa raastupaa oli se, et ne on mun ystäviä keille asioita on kerrottu, mut se järjestö voi haastaa mut ni katotaan onko kukaan sen yhden vasikan puolella; kun kukaa ei oo ollu näiden kahden lisäks siäl paikal et hiljasta pitelee .
IH ei ota toimintaan mukaan hlöitä, jotka ei oo lopettaneet, vaikka he yrittäisivät lopettaa; et en tiiä kunnon järjestöä…
Hyväntekeväisyysjärjestöissä on tietenkin eroja, mutta aika köykäisesti liität korruption niihin (isolationille siis),
jos puhutaan järjestöistä ja palkatusta henkilökunnasta niin asia ei ole niin mustavalkoinen, esim spr joka jo tässä mainittiin
tarvitsee ammattitaitoista henkilökuntaa kriisialueilla, joissa vapaaehtoistyöntekijät (vaikka kuinka hyvää tarkoittaisivat) eivät ole kuin tiellä.
Tuossa on mun kirjoittama aihe asiasta. Siihen ei pysty vastaamaan, mut kuten huomaa kyse ei ole pk-seudusta ja jo yhden valituksen oon aiemmin tehnyt; kerroin pelkääväni eräiden ystävieni (kellä on 1 lapsi ja nykyää ex-ystäviä kiitos tuon ämmän) käyttävän bubrea, kun soittelivat mulle tramboja. Eli epäilin ja sanoin tuolle ku näki useemmin; en auttanu mitään hankkimaan, koska pelkäsin et jää testeis kii, mut autoin sanallisest et kauan vaikuttaa jne. Sit tää muija ilmotti ilan syytä et “laps on vaarassa, sinne pitää saada apua, hän ei noista henkilöistä välitä” ja soitti sossulle. Sossu ei löytänyt mitään ja tää muija yritti MUA saada kantelemaan klinikalle, mihin en todellakaan suostunut; en ees suostunu tuohon et ne tarvii apua, vaa olin et “mitä vittua, sun piti olla hiljaa!”. Se lupas antaa tälle parille puhelu-tiedot, mut nyt ku yks tuttu eros tuosta ryhmästä, eikä vaitiolo-velvollisuus enää häntä päde, hän sanoi et se soitti klinikalle, et ne käyttää!!! Sil sattu olee kaks puhelinta, joist toisest ois näyttäny ne tiedot ja toisesta ei ja se valehteli päin naamaa, silmiin katsoen… Ilman perusteita ja mun luottamuksel puhuttuja asioita, joita mä vaan pelkäsin, en väittänyt… Mä en ketään muuta voi halveksia yhtä paljon, mun mielestä tuollainen kylän juorukello ei sais olla LÄHELLÄKÄÄN päihde-ongelmaisia. Et kattokaa oikeest kelle avaudutte, oli se vaitiolo-velvollinen tai ei. Toltakin ämmält on kyl kerran puhkastu kaikki kumit autosta, ja sain kuulla siit vast kk sen jälkeen, mietin vaa et “miksköhän” Olis hiljaa!
Ja tos on kyse lopettajien ryhmästä, ei todellakaan NA:sta vaan eräänlaisesta tuki-ryhmästä mitä ei enää käytännössä ole.
Mut todellakin oli tää ainoa palkaattu mun ja erään toisen ihmisen tukihenkilö; lopetin sen soittamisen näiden tapahtumien jälkeen ja kun hän sanoi täyttävänsä ristikkoa ku mä soitan ja sanovan silloin tällöin joo tms. Mä ku halusin kunnon kokouksen, et selvitetää mitä paskaa se on puhunu, ni ku olin jo lähteny, oli muille puhunu mm. mun vetäneen suolaa hihaan kama-himoissani, ja kaikkea mahdollista minkä piti olla “luottamuksellista” Oisko suolaliuosta… Mut täysin muiden asioista puhui/puhuu. Kiva ku oli jossaa stadis tms. ni näytti et “tos oon mä” ja sano nimelt ja mul ollu ikinä hajuukaa, kuka se hlö oli ja mistä se taas mut tuns… Tää on siis yhden kaupungin stopissa näin, mut ku koko johto ei halua muuta kuin puolustaa tätä hlöä; vaikka varoituksen aikoinaan saikin, niin mun mielestä koko perkeleen järjestö on silloin mätä!!!
Ja vaikka tunnistaisitte kaupungin, niin voisitteko ystävällisesti jättää sen pois??? Tääl ei kuitenkaan esimerkiks nimiä saa mainita vaik kyseisen hlönkin tunnistais…
Et tässä se topic, jossa juttua tuosta stopin toiminnasta on. Ja mä tiedän et esim. stadin ja erään toisen kaupungin stoppi toimii tosi hyvin, siks onkii TSOI NOLOA ko:selta järjestöltä vaatia et meidän ryhmän tulis todistaa, ku frendit ei sitä halunnu. Lisäks siäl on lopettanu käymäst nyt koko ryhmä, yllättäen ku vaa yks hlö jäi sinne satunnaisest, eikä välittäny mitä ämmä hänestä puhu!
Täst varotellaa klinikallakin, et ei todellakaan kannata uskoa et vaitiolo-velvollisuus takais aina kaikkea; etenkin jos pomol ei tunnu olevan ihan kaikki kotona ja puhuu muutenkin naapureiden asioist lähtien kaiken!!! Mä laitan tän jutun vaa VAROTUKSEKS, MUISTAKAA ET KAIKKI EI TODELLAKAAN OO KIINNI PAPERISTA!!!
Saunassa sana on vapaa. Täällä ei valiteta “floodaamisesta”, joten kirjoita mitä kirjoitat.
En pistänyt hyväntekeväisyyteen, mutta itselleni ostin 25e kirjan, vähän yli sadalla eurolla leffoja ja söin 10e lounaan mikä oli aika paska. Vaikka rahat meni “parempiin suihin”, niin yritys oli hyvä.
Helvetti sentään kun aina keksii rahalle muuta käyttöä kuin hyväntekeväisyyteen laittaminen.
kai ne oli edes hyviä?
Ostin mm. Band Of Brothers (Taistelutoverit)-boksin ja Vaalean punainen pantteri (Peter Sellers/5dvd)-boksin. Sit viime viikolla Madventures kakkosen ja Indiana Jonesit. Sitten yksittäisiä mm. Magnolia, Stephen Kingin - Se, Monthy Pytonin Elämän Tarkoitus, Seitsemän, Yksi lensi yli käenpesän ja Last Action heron. Onhan näitä ollut videonauhallakin ja dvd:llä, mutta on pitänyt hankkia takaisin niitä.
On jo aika kokoelma leffoja ja mun mielestä kaikki hyviä. Tosin enimmäkseen Hollywood-tuotantoa, koska niihin on niin helppo tutustua arvostelujen kautta ja niiden hankkiminen on edullista (3-7e/kpl tulee pääosin maksettua) ja helppoa. Draamaa, komediaa, toimintaa, sotaa, scifiä, kauhua, romantiikkaa, dokumentteja, fantasiaa, musiikkia, seikkailuja… Hollywoodin elokuvia haukutaan aika paljon, mutta kyllä sieltäkin jonkun verran helmiä löytyy ja ihan ok ajattelematonta perusviihdettä. Tosielämälliset draamat nykypäivästä ja historiasta on ne mistä eniten pidän, loput menee viihdekäyttöön.
Tilasin ton Angels In America-boksin, mutta ei oo vielä kuulunut. Se oli mulla jo kerran, mutta menin idarina myymään sen divariin kun oli vähän massit lopussa. Sit pitäis tilata Pieni Suuri Mies ja Jean Renon Turpa Kiinni!. Toi Turpa Kiinni! on muuten hiukan hitti komedia. Sherlock Holmes-tuotanto olis ja hyvä saada hyllyyn.
Kyllä noita hankintoja vielä riittää.