Liika on liikaa...

Hei,

Olen vähän päälle kolmekymppinen mies ja harrastanut juomista pienen ikäni. Aloitin juomisen jo heti ylä-asteelle mentyä ja siitä asti on tullut juotua kerralla melkein aina liikaa. Ongelmani ei ole se, että ryyppy hirttäisi päälle tai, että en voi olla ilman viinaa, vaan se kertakäytön määrä jonka otan. En juo päivittäin tai edes aina viikoittain, annoksia menee vain aina kerralla ottaessa niin paljon, että menee muisti melkein totaalisesti ja olotila on seuraavana päivänä sen mukainen. :neutral_face: Olen huomannut, että teen jo ennakoidessani juomista virheen ja ostan aivan liian ylisuuren määrän alkoholia jo kotiin aloitteluiksi baariin lähtiessä… tiedän kieltäneeni olemassa olevan ongelman ja olen luvannut rakkaalle avopuolisolleni jo kymmeniä kertoja parantaa tapani ja muuttua. Näin en ole kuitenkaan lupauksistani huolimatta tehnyt, välillä olen toki ollut kiltisti jonkin aikaa, mutta tuttu kaava on sitten palannut kuvioihin, eli liikaa viinaa kerralla. Nuorempana olin melankolisempi ja todella raskas humalassa, nykyään kuulemma ihan mukava, mutta kukaan ei kuulemma ota selvää mun puheista jne. törttöilen! :blush: Olen jo käyttänyt kaikki selitykset, joita vain voi tähän kerralla otetun viinan määrään käyttää eli vitutti, oli hyvä fiilis, jne. lista on loputon, mutta vain pelkkää sanahelinää. Tiedän paremmin. :angry:

Nyt olen ensimmäistä kertaa elämässäni tosissani vähentämässä juomista ja tiedostamassa ongelmani, joka tuhoaa ennen pitkää minut sekä parisuhteeni. Tiedän että avaimet onnistumiseen on minulla itselläni ja että tämä muutos lähtee nyt minusta itsestäni, ei kenenkään muun pyynnöstä tai hetken mielijohteesta. Kokonaan en aio lopettaa, baarikulttuuri, keikat jne. on niin iso osa elämääni ja olen toki kokeillut näitä juttuja ilman alkoakin. (ei toimi) :confused:

Olen suunnitellut, että ainakin seuraavilla toimilla voisin saada tämän homman alkuun:

• Ostan kotiin aloitteluiksi jne. huomattavasti vähemmän alkoholia, kuin nykyisin.
  • Baariin lähtiessä nostan jo valmiiksi itselleni sopivan ja määrään suhteutetun rahamäärän mukaan ja jätän kortit kotiin.
  • Lasken juodut annokset ja pidän niistä kirjaa, en juo niin paljoa, että ns. hallinnan menetys voisi tapahtua.
  • Jos käyn bileissä jossa tarjolla jotain, niin en yksinkertaisesti ota tarjottua annosta, vaan juon omia vähiä juomiani ja väliin voin ottaa myös vettä/limpparia jne. jonka voin tuoda mukanani.
  • Pitkitän juomista, eli en juo tuoppia / tölkkiä hetkessä, vaan hitaasti nauttimalla.

Tuossa ainakin jotain millä voin muuttaa asioiden kulkua, ne kerrat kun olen juonut ns. sopivasti on olleet kaikki todella mukavia ja seuraavana päivänä olen pystynyt toimimaan melkeinpä normaalisti ja tekemään asioita, jotka nykyään jäävät tekemättä kamalan olotilan ja morkkiksen takia. Nämä morkkikset kestävät nykyään kolme - neljäkin päivää ja en kyllä niitäkään enää jaksa, en tunne olevani oma itseni.

Lisäksi aion palata liikuntaharrastusten pariin, jotka ovat taas jääneet, niiden avulla kun pää ja kroppa pysyy jotakuinkin kunnossa. Sumussa eläminen saa nyt jäädä, vuosien lähes joka viikonloppuinen rällääminen on jättänyt jäljet ja nyt tuntuu siltä kuin iso kivi olisi lähtenyt sydämeltä, mun ei enää oo pakko juoda niin paljon. Ei viina maailmasta juomalla lopu.

Toivottavasti tämä kirjoitus auttaa jotakuta toistakin tai antaa ajattelemisen aihetta omaa elämää tarkastellessa.

Joulun odotusta toivottaen, Tantor :smiley:

Moikka
Hyviä lähtökohtia vähentämiseen mutta pidä niistä myös kiinni. Kännissä ne unohtuu :wink: .
Hyviä Jouluja myös sinulle
Tv. Tuppi