Liian nuori ihmisraunioksi..

[b][i][size=150]Olen 25-vuotias nainen, olen käyttänyt alkoholia 14-vuotiaasta saakka, ongelmaksi se muodostui kun tulin täysi-ikäiseksi. Olen ollut raittiina vuosien aikana ensin 2kk, myöhemmin 7kk, jonka jälkeen käytin alkoholia puoli vuotta ns. kohtuudella ja vain seurassa. Lopulta palasin vanhaan; juon yksin 4-5 päivänä viikossa.

Olen hautautunut kämppääni, sosiaalistentilanteiden pelot on taas pahentuneet ja bulimia palasi juomisen myötä. Tuntuu että keho antaa kohta periksi jos en saa ongelmiani kuriin. Olen valmis menemään kunnon päihdekuntoutukseen, mutta a-klinikan terapiasta huolimatta asiat menee eteenpäin niin hitaasti, etten tiedä koska olen pääsemässä hoitoon.

Alkoholismin ja bulimian lisäksi sairastan erittäin vaikeaa pakkoajatuspainoitteista OCD:tä, erittäin vaikeaa yleistä ahdistuneisuushäiriötä, keskivaikeaa masennusta ja minulla on piirteitä rajatilasta. Ongelmia on siis ns. kasapäin…

Kaipaisin vertaistukea muista ongelmakäyttäjistä, tuki on todellakin tervetullutta! Haluaisin tutustua ihmisiin, jotka eivät käytä alkoholia, tai ovat valmiita lopettamaan, elämästä ei tule mitään jos kaikki tutut käyttää päihteitä… Kuten varmasti moni on huomannut… Vaikka en nykyään edes ketään tapaa, kun sosiaalistentilanteiden pelot on niin pahana taas.[/size][/i][/b]

Moi!

Ei se pelkkä A-klinikan terapia taida olla ihan riittävä tukikeino, joten toivottavasti saisit lähetteen johonkin tukevampaan hoitoon. Eikö sulla oo mitään muita hoitokontakteja kuin se A-klinkan avohoito?

Omaan asuuntoosikaan et kai voi hautautua loputtomiin, mutta tälle palstalle oot kyllä tervetullot kirjottamaan. :slight_smile: Tämä on tosiaan päihteidenkäytön lopettaneiden ja lopettamassa olevien foorumi, joten toivottavasti sinulle on tukea tästä.

Tsemppia!

Tuli mieleen ehdottaa tuota aa:ta,
Jos saisit mentyä ryhmään tai soittaa aa:n puhelimeen.
Ryhmään menoa ei tarvitse pelätä. Siellä on nähty kaikenlaisia ihmisiä ja
kaikki otetaan lämpimästi vastaan, olitpa minkälainen tahansa.
Soittamalla voisi joku tulla käymään luonasi, jos haluat ja mennä kanssasi
ryhmään, jos haluat. Naispuolisen luokse tulee käsittääkseni melkein aina
naispuolinen aa:lainen ja vaikka tulisi miespuolinen, ei ole syytä pelätä.
Hän on varmasti luotettava ja luultavasti voi hyvin ymmärtää silti tilannettasi.

Noista mielenterveys asioista sanoisin sen verran, että käsittääkseni mielen
sairaudet ovat kai kaikki puolustusmekanismeja. Eräänlaisia pakokeinoja ja
selviytymiskeino, kun omat voimat ja kyvyt eivät riitä ratkomaan elämiseen
liittyviä ongelmia. Tai noin niitä olen omalla kohdallani ajatellut. Esimerkiksi
sellainen ajatus, että katselee muita ihmisiä ja huomaa heissä olevia
omituisuuksia ja kummallisuuksia voi auttaa tuohon sosiaalisten tilanteiden pelkoon.
Ei kukaan ole täydellinen, vähiten sellaiset, jotka itse ehkä kuvittelevat olevansa.
Kaikki tässä oikeastaan ollaan enemmän tai vähemmän “hulluja”, kun tarkemmin
asiaa ajattelee.
Tuo juominen olisi kuitenkin ehkä siinä mielessä ykkösasia saada poikki jollakin
tavalla, koska se lisää masennusta ja muita mielen ongelmia ja johtaa eristäytymiseen
mahdollisesti enemmän ja enemmän. Tuosta juomisesta tuo kierre olisi mielestäni parasta
koettaa katkaista. Tällaista tuli mieleen. Toivottavasti auttavat edes vähän.
Koeta saada itsesi liikkeelle ja tekemään jotain asioidesi hyväksi. Helppoa ei ole
saada itseään liikkeelle, sen tiedän. Jaksamista.

Itsekkin suosittelisin ainakin kokeilemaan AA-ryhmiä.

Sinulla on siis mielenterveydellisiä ongelmia. Muista, että viinanjuonti ehdottomasti voi pahentaa niitä.

Tsemppiä!

Ps. Ja tervetuloa palstalle ehdottomasti! Kirjoittele enemmänkin, jo se saattaa auttaa. Minua plinkki on ehdottomasti auttanut alkottomuuden tiellä. Eli kohta 1v 8kk:tta raittiina oleva “hc-alkoholisti” olen.

Kuule,jospa molemmat mentäisiin sinne aa:han nyt alkuun. Sitten vasta rakentuu asiat. Kun itse oon miettinyt vuosia et ei sitä apuu saa jollei halua itse ottaa vastaan. Nöyrtymistä tarvittaisiin. Mieli keksii aina omat syynsä miksei sitä apua tarvitse. Me tarvitaan. Tsemppiä multakin.Paljon. Olet melkein ikäiseni.