Lepää Rauhassa Retku.

Tapahtui se, mitä pelkäsin. Tapahtui se, mitä toivoin monta kertaa. Tapahtui se, mistä kuvittelin, etten koskaan selviäisi.

Ensin lähdin, enkä palannut takaisin. Kävelin käräjäoikeuteen ja hain avioeroa. Retku muutti pojan kanssa pois yhteisestä kodistamme, kuukautta myöhemmin jätin sen itsekin. Uhkaa, vainoa, ahdistusta, orastavaa ystävyyttä, vihaa, pelkoa, rakkaudentunnustuksia, avunantoa puolin ja toisin. Kaikkea irrottautumisen vaikeutta. Retkun hoitoonlähtö, joka ei enää suistanut minua toivon syvään suohon, vaan ainoastaan tukemaan sopivan etäältä. Alkava oma elämä, minulla enemmän, Retkunkin kuviot alkoivat irrottautua minusta. Tokikaan ne eivät vaikuttaneet kovin hyviltä, mutta ainakin sain olla rauhassa.

Kunnes eräänä päivänä puhelin soi juuri kun olin lähdössä töistä. Retkua ei enää ollut. Jossain vaiheessa sen kirkkaan keskiviikkopäivän aamua hän oli nukahtanut ikuiseen uneen omassa sängyssään.

Epäusko. Joka ikinen tunne, mitä voin kuvitella tuntevani, on käynyt lävitseni viime viikkojen aikana. Helpotuksesta raastavaan ikävään, inhosta suruun, silkasta ilosta lamaannukseen. Meni päivä, etten noussut sängystä ennen iltaa. Meni päiviä, etten saanut ruokaa alas. On päiviä, jolloin unohdan mitään tapahtuneenkaan, koska kaikki tuntuu siltä kuin ennen.

Ehdimme asua erillämme viisi kuukautta. Aloin tapailla ihan tavallista miestä. Retkulle en myöntänyt niin olevan. Hänelläkin oli erinäisiä naissuhteita, jotka tosin ovat selvinneet minulle vasta sen myötä, että hallinnoin hänen puhelintaan. Halusin selvittää kaiken. Ettei jäisi epäselväksi, mitä todella oli meneillään. Järkytyin.

Asiat olivat juuri niin pahasti kuin pelkäsinkin. Tämä kuolema pelasti meidät kaikki paljon suuremmilta suruilta, syvemmiltä haavoilta, vakavammilta vaurioilta. Tottakai meitä koskee, mutta mitään pahempaa ei ehtinyt tapahtua ennen. Olisi ollut vain ajan kysymys milloin helvetti olisi taas revennyt. Ihan vanhaan malliin. Siihen malliin, jota tuolla vanhan Vuoristorataa -ketjun alkuvuosina kuljettiin.

Retkuni on enkelinä taivaassa. Minun Retkuni, vaikka kummatkin lepäsimme jo toisissa vuoteissa, vaikka ei niin kovin kaukana toisistamme. Vaikka sisimmältäni ehdinkin jo tuntea itseni eronneeksi naiseksi, tuli minusta leski.

Rakas hän minulle kuitenkin oli. Kaiken taistelun, riitelyn, kivun keskellä. Suhteemme oli vaan niin raastava meille molemmille, että koskaan meistä ei olisi voinut tulla ystäviä. Vaikka välillä se tuntui mahdolliselta. Minä kaipaan hänen halaustaan. Ikävöin niitä typeriä juttuja, pieniä kauniita eleitä. Vaikka lupaukset olivat tyhjiä ja sanat vailla todellisuuspohjaa, joskus kaipaan niitäkin.

Me emme olisi päässeet toisistamme koskaan eroon. Kunnes kuolema meidät erotti. Onneksi erotti. Nyt se on ohi. Hän ei satuta meitä enää. Hän ei piinaa, ei kiusaa, ei levittele valheita. Ei juo, ei uhkaile, ei huumeile, ei aiheuta viiltävää tuskaa tai jäätävää pelkoa. Ei riko enää yhtään lupausta.

Sanon aina, että haluan muistaa hänet sellaisena kuin hän oli, en kuoleman kaunistamana. Mutta haluan muistaa myös sen hyvän, mitä hänessä oli. Vielä se on vaikeaa. Huomaan, että eroprosessikin pääsi vasta kunnolla käyntiin nyt kun ero on ikuinen ja lopullinen. Enää ei tarvitse taistella aina uusien asioiden kanssa, vaan todellakin voin keskittyä luopumiseen. Itken katsellessani hääkuvia. Nauran katsellessani lomakuvia. Itken todella paljon katsellessani lomakuvia, koska lähes jokaisesta kuvasta voin sanoa, että tuolloinkin se oli kännissä. Tuossakin kuvassa. Tuo ilme johtuu siitä, että se oli aikeissa alkaa ryyppäämään, ei mikään kirkastanut silmiä kuin se hetki.

Hän ei koskaan yrittänyt tosissaan. Hän ei koskaan HALUNNUT muutosta ITSENSÄ takia. Hän lupasi, koska tiesi minun tarvitsevan sitä. Hän lupasi, koska halusi luvata. Hän lupasi, koska kuvitteli, että lupaus riittää. Ettei niistä tarvitse välittää. Hän halusi haluta, minun takiani, poikansa takia, vanhempiensa takia. Mutta se ei riittänyt. Päihteet olivat hänen elämänsä suurin rakkaus, pysyvä, ikuinen. Naiset vaihtuivat, mutta päihtymys, se pysyi. Viha-rakkaussuhde, kaikkeen. Kaikki tuntui niin paljon, eikä millään muulla ollut merkitystä kuin omalla tunteella. Eikä millään muulla voinut yhtä hyvin säädellä omia tunteita kuin päihteillä.

Olen kysynyt itseltäni monta kertaa, mikä oli totta. Mikä oli aitoa. Kun aina oli jotain. Ainakin lääkitys. Vähintään lääkärin määräämänä, joka oli enemmän kuin tavallinen ihminen kestäisi. Ei pysyisi tolpillaan. Mies muuttui raunioksi, enkä minä vierestä sitä edes nähnyt. Vasta kun sain vähän etäisyyttä, katsoin kauhistuneena, miten alta nelikymppisen miehen askel oli muuttunut katkokävelyksi. Miten puhe ja muut reaktiot olivat muuttuneet hitaiksi.

Minun kaunis, eloisa rakkaani oli yhtäkkiä vanha ja turvonnut ukko. Vaikka kehitys oli ollut siihen suuntaan jo monen monta vuotta, suljin siltä silmäni ja katsoin sydämelläni sinne, mitä ei koskaan edes ollut. Rakastin miestä, jota ei ollut olemassa. Rakastin luomaani kuvaa hänestä. Unelmaa, jossa oli kaikki hänen parhaat ominaisuutensa, eikä yhtään niitä muita.

Nyt se on ohi. Lopullisesti. Enää reilu viikko niin käyn kiinnittämässä kukan rintataskuun ja sanon hänen ruumiilleen viimeisen kerran jotain. Mutta se hyvä hänessä, se on täällä minun luonani. Se katsoo minua hänen kissansa luottavaisista silmistä, se näkyy musteena ihossani, kukasta ikkunalla.

Taivaassa tavataan.

Voi Tähtis!

Sinä et tunne minua enkä minä sinua, mutta sinun tekstit auttoivat mut tälle tielle. Sinä olet kirjoituksillasi auttanut ties kuinka monta ihmistä.
Kiitos.

Otan osaa menetykseesi. Olen sanaton.

-piiras

Se oli se Toivo, mikä sai uskomaan että joskus kaikki on paremmin. Sitten lopetti niiden ehtojen asettamisen, millä tavalla asioiden pitäisi olla paremmin, sanoi vaan että toisin.

Kepeitä multia Retkullesi. Muista hänet kokonaisena, mutta nosta useammin ne kauniit muistot esille.

Osanottoni, Tähtityttö. Toivottavasti sulle käy kuten siinä biisissä: Vapaus käteen jää…

Kova paikka, Tähtis.
Ja paljon on mahtunut elämääsi Retkusi kanssa, laidasta laitaan.
Haluaisin sanoa jotain lohduttavaa, mutta en oikein osaa. Mutta ymmärrän nuo kaikki tunteet. Tuo saattaa olla minunkin kohdallani jonakin päivänä, ja uskon, että aika lailla samoin menisivät ajatukset “naurusta kyyneliin” ja takaisin. Ja ennen kuin sen tajuaa, että nyt se on lopullista, nyt ei ole enää huolta, muttei myöskään niitä hyviä hetkiä.

Ne kaikki tunteet pitää käsitellä. Ja sitten elämä jatkuu.
Tähtis, usko tulevaisuuteen. Me kaikki olemme ansainneet hyvää.
Voimia tähän hetkeen ja kaikkea hyvää.

Kiitos.

Kyllä, vapaus on jäänyt käteen, jäi jo syksyllä, ja nyt ihan lopullisesti. Ja kun jää käteen vapaus, on kaikkea mitä tarvitsee.

Piiras, kiitos. Liikutuin syvästi sanoistasi. Pitääkin lueskella millä tiellä olet, koska olen ollut täältä kauan taas poissa. Tämä on hyvä paikka, täältä löytää ystäviä. Sellaisia, joille voi kaunistelematta kertoa kaiken. Ja saada ymmärrystä - muttei liikaa. Kuoliaaksiymmärtäminen ei ole hyvästä kenellekään.

Vaikka tämä on järkytys ja tekee kipeää, olen onnellinen. Ennen kaikkea siitä, että pääsin jo Retkusta irti monella tasolla ennen hänen kuolemaansa.

Niin raastavan kauniisti kirjoitit Retkusta, että kun/jos tuntemani “oma” retku pian jättää tämän maallisen vaelluksensa, siteeraan tekstiäsi.Kiitos.

Kirjoitin pitkän jutun, joka sitten hävisi. En jaksa kirjoittaa sitä enää uudestaan. Voi itku. No, sainpahan purettua edes itselleni.

Hei Tähtityttö,

Voin kertoa mahdollisimman lyhyesti tarinamme mieheni kanssa. Tapasimme 2010 ja aika pian huomasin subun käytön. Pari vieroitusyritystä ja sitten kokonaan eroon. Monta hienoa hoitopaikkaa ja hienoja ihmisiä on tähän tarvittu. Sossu, a-klinen hoitsu, NA, muita tahoja…

Silloin alussa kun tajusin tän jutun, luin sun ketjua ja Mallun ketjua. Teistä oli paljon apua! Kuten Dahliasta ja muista Vilpolan tyypeistä!

-piiras

Piiras, ihana kuulla että on myös niitä onnellisia tarinoita <3

Tän illan olen Retkun face-seinältä kerännyt ihmisten muistovärssyjä ja osanottoja, hautajaiset on lauantaina. Ja samalla vähän vilkaisin muutakin… Voi sitä valheiden määrää. Jumalan kiitos pääsin siitä pois, ja nyt se on loppu.

Hei tähtis! Olen lukenut ketjusi, ihaillen voimiasi. Olit onneksi jo päässyt irti ennenkuin
tapahtui väistämätön. Itselläni 2 ex miestä jo haudassa, viinan takia. Toinen oli 58v toinen 59 v kuollessaan. Ne loppuvaiheet ovat alkkiksellekin niin rankat, että parempi päästä pois.
Loppusiivouksessa vasta tajusin, kuinka pohjalla oli ollut. Vaikka olin ex, olin lasten tukena, itselläni ei enää kyyneleitä vierinyt. Mutta ihmetystä sitäkin enemmän- kuinka alkoholi voikin olla niin vammauttava ja tappava!
Jaksa hyvin!

Kiitos celeste. Voimakkaalta ei olo kylläkään tunnu, mutta kai sitä sitten on. Piilovoimakas. Välillä tosin myös vahvuuteen sairastunut. Yritän opetella olemaan heikko ja hauras. Minun ei tarvitse selviytyä kaikesta. Olla reipas ja pärjäävä. Jaksaa silloin kun en jaksa.

Olen saanut tuntea, että saan olla heikko ja hankala. Ailahtelevainen ja takertuva. Tunteellinen ja vaiheileva. Ja kummallista kyllä, olen voinut olla tätä kaikkea miehelle. Eikä se ole aiheuttanut mitään kriisiä - muuta kuin minulle. Vaikka suhteellamme ei ole nimeä, sopimuksia tai muuta sellaista perinteistä, siinä on jotain mitä en ole koskaan kokenut suhteessa mieheen (joka ei ole minulle biologisesti sukua tai “pelkkä” ystävä): hyväksyntää ilman hylkäämistä. Tämmöistäkin voi olla.

Jaa, mites tämä nyt liittyi mihinkään. Ehkä siihen, että se auttaa minua olemaan piilovoimakas. Piilosuhde tekee piilovoimakkaaksi.

Retku oli kuollessaan puolitoista kuukautta vaille 40. Hänen poikansa kolme viikkoa yli 14. Juttelin äsken pojan kanssa ja tajusin, että mun on soitettava paljon paljon paljon useammin. Miksi mä en soittanut ennen, eron jälkeen. Miksi? Enkö halunnut ärsyttää Retkua, se oli varmaan yksi syy. Mutta se lapsi tarvitsi minua. Ja tarvitsee edelleen. Hänellä on äiti, mutta minut hän tuntee paremmin. Puhuttiin puoli tuntia. Kerroin miten hautajaiset etenevät. Kerroin, mitä tapahtuu. Hän jäi miettimään, haluaako nähdä isänsä vielä kerran. Sanoin, että minä aion, saattaa rohkaistua. Toivon että hän niin tekisi. Ehkä me molemmat sitten ymmärtäisimme, että tämä on totta.

Osanottoni Tähtityttö. Kirjoitit niin kauniisti teidän suhteesta ja omasta selviytymisestäsi että tuli tippa linssiin. Kirjottele vaan lisää jos se tuntuu hyvältä.

Kiitos taas.

Huomenna on suuri päivä. Retku siunataan viimeiselle matkalle. Jostain kummallisesta syystä minusta tuntuu, kuin emme olisi koskaan eronneet, ja sitten taas toisaalta, kuin emme olisi koskaan olleetkaan.

Hänet puetaan vihkipukuun. Käyn laittamassa hänelle kukan rintaan ja hääkuvamme taskuun. Sen, missä olemme kaikki kolme. Ihan kuin haluaisin pyyhkiä nämä viimeiset mustat kuukaudet pois. Sen tosiasian, että tänään hänen asuntonsa keittiön kaapeista hävitin kaksi kiristyssidettä. Unohtaa sen, mitä tässä välissä tapahtui. Leikkiä, että kaikki oli kaunista loppuun saakka.

Ahdisti etukäteen, kun tiesin tapaavani vanhempansa tänään. Emme olleet tavanneet sitten eron. Mutta: se olikin mukavaa. Isänsä oli realistinen, ei kaunistellut. Sanoi jopa vähän rumasti pojastaan. Se tuntui hyvältä. Koska pelkäsin, että pitäisi hymistellä. Että itkeskeltäisiin ja mietittäisiin miten ihana poika hän oli. Mutta toivottavasti on tilaa myös niille kauniille asioille. Kaikki tunteet me tarvitsemme.

Eilen illalla lepäsin otsa sen ihanan miehen kyljessä kiinni ja tuntui kuin mitään pahaa ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Että menneisyyttä ei vaan ole. Tämä hetki, tämä lämpö, tämä tuoksu, tämä ihminen - ja minä tässä. Mutta on se ollut. Ja menneisyydessä on ollut paljon enemmän paskaa kuin näitä pieniä, kauniita hetkiä on ehtinyt kertyä.

Mutta. Mulla on sähäkkä pikkumusta ja paljon nessuja. Voileipäkakut tekeytymässä jääkaapissa ja… no nyt muistin mitä on tekemättä, joten jätänpä kirjoittamisen tähän!

Huominen jännittää aivan hirveästi, enemmän kuin häät. Yksi juttu on vielä vähän vaiheessa, että miten se toteutetaan, ja siihen pitäisi sitten kyetä kanssa.

Osanottoni, Tähtityttö ja jaksamisia sinulle ja perheellesi.

Kauniisti olet, Tähtityttö, ajatellut tuon viimeiselle matkalle saattamisen.

Mä olen lukenut Martti Paloheimon kirjaa Suomalaisen lapsuuden haavat, johtuen lapsuudestani, äitini oli mieleltään sairas, ja teki isän ja minun elämästä helvettiä. Minuun kolahti se ajatus, että jos (esim. vanhemmat) ovat kohdelleet sinua huonosti ja rakkaudettomasti, haavoittaneet, ei pahoja tekoja ole pakko antaa anteeksi. Mutta toisen voi armahtaa, siinähän armahtaa samalla itsensä ja voi jatkaa elämäänsä niin, ettei pahoista asioista jää itselle taakkaa koko elämän ajaksi. Että voi jatkaa eteenpäin ja avoimin mielin kohdata sen, mitä elämä tuo (sori, tulee varmaan tulkittua sisältöä omin päin). Tämä pätee varmaan myös alkoholistin läheisiin. Ei meidän tarvitse hyväksyä sitä, että jouduimme kärsimään, mutta ei meidän kannata jähmettyä myöskään kaunaisiin tunteisiin lopuksi elämäämme.

Sano hyvästit Retkullesi, käsittele ne tuhannet tunteet, jotka pyytävät tulla käsitellyiksi, ja jatka sitten eteenpäin puhtain mielin. Voimia huomiseen.

moneen vuoteen en ole täällä käynyt mutta nyt sattumalta eksyin tänne ja voi että on ollut pitkä tiesi Tähtityttö.
terkut teile jotka muistavat nimimerkkini tunnuksia ei taida enää olla…

Niinpä. Pitkä tie. Seitsemän vuotta. Ja niiden vuosien aikana olen ollut täälläkin, ainakin käynyt, alkuun jatkuvasti.

Tilaisuus oli kaunis. Tai tilaisuudet. Itkettiin ja naurettiinkin. Ja kaikesta päälimmäiseki jäi toivo. Ainakin minulle. Ja myös monelle muulle.

Voisin antaa jo olla. Jatkaa matkaa. Mutta hommat on vielä kesken. Hautajaiset, vaihe 2 ja perunkirjoitukseen liittyvät hommat. Odotan niin, että tää menis pian ohi…