Lastensuojeluilmoitus

Mies ajoi kerran maistissa lapsukaiset kyydissä. Lastensuojeluilmoitus ilmeisesti tulossa. Tietääkö joku mitä käytännössä tarkoittaa? Äiti siis ei käytä alkoa tms.

Eikö kellään kokemusta?

Ensin tehdään lastensuojelutarpeen selvitys. Tarkoittaa että lastensuojeluviranomaiset tapaavat sinut, miehesi ja lapsenne, yhdessä tai erikseen. Tulevat todennäköisesti myös kotikäynnille. Kolmen kuukauden sisällä he sitten tekevät päätöksen, otetaanko teidät lastensuojelun asiakkaiksi vai ei. Avohuollon toimenpiteet ovat sittenkin ensisisjaisia.
Me “pääsimme” tuohon selvitykseen vuosi sitten, kun olin soittanut poliisin perheväkivaltatilanteessa. Ilmoitus tehtiin, vaikka lapsi ei ollut tuolloin kotona. Mutta pointti ei olekaan yksittäinen tapahtuma, vaan perheen kokonaistilanne, ja se selvitetään.
Aluksi tuntui hirveältä, ja kotikäynti oli loukkaava. Mutta loppujen lopuksi: lastensuojelu pani oikeasti vauhtia siihen, että mies pääsi laitoshoitoon hoidattamaaan päihdeongelmaansa. Sitten kun päihdeongelma näytti olevan paremmin hoidossa, pääsimme myös perheterapiaan lastensuojelun aloitteesta. Lapsen harrastusta lastensuojelu on tukenut jonkin verran taloudellisesti.
Nyt olemme eronneet, ja tilanne on stabiloitunut, joten lastensuojelukin on siirtynyt taka-alalle. Viime viikolla tapasimme lastensuojen sosiaalityöntekijämme pitkästä aikaa. Seuraavan kerran tapaamme syksyllä, ja jos tilanne on pysynyt stabiilina, asiakkuutemme lopetetaan. Ei ole heilläkään mitään järkeä pitää pelkkää nimeä listassa, jos mitään varsinaisia tukitoimia ei enää tehdä.
Näyttää siis siltä, että lastensuojelusta on ainakin meille ollut oikeasti apua, vaikka alussa päällimmäinen tunne olikin häpeä, ja asia stressasi kovasti. Siitä huolimatta kannattaa suhtautua heihin avoimesti, olla yhteistyökykyinen ja kertoa myös omista toiveista – silloin on oikeasti mahdollista saada apua, jos sitä tarvitsette.
Vihollista lastensuojelusta ei missään tapauksessa kannata tehdä, eli kannattaa toimia niin, että he pitävät ainakin sinua luotettavana ja yhteistyökykyisenä tahona. Minä en siis myöskään käytä alkoholia, eikä minun kykyäni huolehtia lapsesta ole kyseenalaistettu. Mutta se on tuotu ilmi, ettei lapsen ole hyvä olla tilanteessa, jossa isä on jatkuvasti humalassa ja kotona leijuu väkivallan uhka.

ex-pirttihirmu
Kiitos viisaista sanoistasi. Avarti minun näkökulmaani paljon.

itse olen myös ajatellut tuota lastensuojelu-ilmouksen tekemistä. Olen jopa tulostanut (ja osittain täyttänyt) kaavakkeen. Syy ilmoitukselle on se kun mieheni oli sammuksissa sohvalla n. 2h ja alle 3-vuotian poikamme oli vailla holhoojaa. Luotin mieheeni. Mieheni ei tajua, kuinka vakavasta asiasta on kyse, mitä vaan olisi voinut käydä. Vasta nyt olen alkanut miettimään vakavasti tuota lastensuojelu-ilmoitusta (tuo tapahtuma sattui alkuvuodesta). Tuo ei ollut ensimmäinen kerta, kun mieheni piti olla aamulla lastenvahti-kunnossa, mutta olikin yöllä tullut umpihumalassa kotiin.

Tulevaisuus pelottaa, koska mieheni ei ymmärrä että hänellä on ongelmia alkoholinkäytön suhteen; alkoholi menee lasten edelle.

Minulla ei ole lapsia enkä siltä puolen osaa paljon sanoa, mutta voin kertoa oman kokemukseni lastensuojelun toimista minusta tehtyjen lastensuojeluilmoitusten kanssa.

Minusta siis tehyiin kaksi lastensuojeluilmoitusta, toinen lääkkeiden väärinkäytön ja toinen tikkaukseen johtaneen viiltelyn takia. Ilmoitukset tehtiin niin lähekkäin, että ne käsitelyiin samalla kertaa. Minä kävin juttelemassa jonkun sosiaalityöntekijän kanssa ja hän kai puhui myös vanhempieni kanssa. Lopulta päädyttiin siihen, että meillä käy perhetyöntekijä kerran viikossa, että äitini saisi viettää enemmän aikaa minun kanssa ilman pikkusisaruksia. Ei tuo tainnut kauheasti minua auttaa, mutta ei siiyä haittaakaan ollut. Eikä sossu minua mitenkään vainoamaan jäänyt.

Lastensuojeluilmoitus tarkoittaa käytännössä sitä, että viranomaiset saavat laillisesti penkoa kaikki mahdolliset tiedot esiin lasten vanhemmista.

Lastensuojelutarpeen selvittämisen yhteydessä ei ole olemassa rekisteriä, arkistoa tai muutakaan tietolähdettä, josta viranomaiset eivät laillisesti saisi tietoa.

Viranomaiset saavat halutessaan tiedot myös pankkitilien tapahtumista, kauppojen bonuskorttiostoista, ympäri maata olevien valvontakameroiden nauhoitteet, tiedot kaikista mahdollisista paikoista mitä kuvitella saattaa.

Viranomaisten yhteistyön nimissä taas poliisilla on oikeus saada tietoja lastensuojeluviranomaisilta.

Käytännössä poliisit käyttävät laajasti hyväkseen lastensuojeluilmoituksen mahdollistamaa “rikostutkintaa” ja “rikosten ennaltaehkäisyä”

1. Poliisi tekee sosiaaliviranomaisille lastensuojeluilmoituksen.
  2. Sosiaaliviranomaiset kaivavat esille poliisin toiveiden mukaan ne tiedot lasten vanhemmista, joita poliisi haluaa.
  3. Sosiaaliviranomaiset luovuttavat tiedot poliisille viranomaisyhteistyö-nimikkeellä

Kaikki on laillista.

Sitä tarkoittaa lastensuojeluilmoitus.

Joo, noin varmasti viime kädessä asiat ovatkin, mutta ei viranomaisilla ole aikaa eikä haluakaan alkaa JOKAISESTA asiakkaasta (perheestä) tekemään noin laajoja selvityksiä.

Lähipiirissä esim. murrosikäinen tyttö otti itse yhteyttä lastensuojeluun, koska ei tullut toimeen isäpuolensa kanssa. Tyttö ja äiti sekä biologinen isä ja tämä isäpuolikin kutsuttiin keskustelemaan, en nyt muista, olivatko kaikki yhdessä vai jossakin eri kokoonpanoissa, minkä lisäksi tyttö sai lähetteen lastenpsykiatrian polille. Siellä kävi muutaman kerran juttelemassa ja se tuosta episodista. Ei siitä sen enempiä selvittelyjä syntynyt, kunhan sosiaalitoimen väki pystyi vakuuttumaan, että tytöllä ei mitään isoa hätää ole ja tukiverkostokin on käytettävissä.

Suomeen on “lastensuojelun” varjolla rakennettu sellainen kansalaisten urkintasysteemi, että Stasi ja NSA ovat kateellisia.

Ihmisistä kaivetaan tolkuttomat määrät sellaista dataa, että varmasti saadaan aikaan tarve “lastensuojelulle”

“Lastensuojelu” kanslaisten kontrollimenetelmänä 2010 -luvulla:
Vuonna 2013 Suomessa oli “lastensuojelun” kohteena oli 90 269 lasta ja nuorta lasta. Koska jokaisella lapsella on 2 vanhempaa, niin “lastensuojelun” valvottavina on 180 000 aikuista ja kaikki heihin liittyvät tiedot.
thl.fi/fi/tilastot/tilastot … tensuojelu

Vuonna 2013 Suomessa otettiin huostaan 4202 lasta, mikä on 6,5 % vuosittain syntyvien lasten määrästä.
Asian järjettömyyttä voi miettiä vaikka siten, että jokaisesta koululuokasta otetaan huostaan 2 lasta.
thl.fi/fi/tilastot/tilastot- … tensuojelu

Lastensuojelu -business on Suomessa lähtenyt täysin käsistä.
HS:"Lasten huostaanotto on Suomessa noin 620 miljoonan euron liikeala. Alan markkinoista ovat nappaamassa entistä suurempaa siivua ulkomaalaisten pääomasijoittajien omistamat sosiaali- ja terveysalan yhtiöt. "
hs.fi/talous/a1305608892894

Suomalaisilta vanhemmilta siis viedään lapset ja myydään ne ulkomaisille sijoitusfirmoille.

Eikö ollutkin näppärä keino saada lapsen yksinhuoltajuus?

Olisi mielenkiintoista tietää, että millainen se “perheväkivaltatilanne” oikein oli.

Erittäin yleisesti käytetty keino suomalaisten naisten keskuudessa. Lapsen edullahan ei ole mitään merkitystä kun pitää päästä eroon miehestä johon on kyllästynyt. “Väkivaltatilanteen” järjestäminen on varsin helppoa. Ei tarvitse muuta kuin tarjota miehelle muutama olut, alkaa vittuilemaan ja sitten kun mieheltä menee hermot voikin soittaa poliisin paikalle.

Se kalikka kalahtaa ja niin edelleen, nimimerkki Vieras. Taisi osua.

LASTENSUOJELU Suomessa vuonna 2014

“Kaikkiaan kodin ulkopuolelle oli vuoden 2014 aikana sijoitettuna 17 958 lasta ja nuorta.”

“Sijaisperheisiin sijoitetuista lapsista 13 prosenttia (616 lasta) oli sijoitettu sukulais- tai läheisperheisiin.”
thl.fi/fi/tilastot/tilastot … tensuojelu

Huostaanotetuista lapsista 4122 (87%) oli sijoitettuna jonnekin muualla kuin lasten sukulais- tai läheisperheisiin.

Lasten riistämistä pois sukulaisilta kutsutaan muualla maailmassa eugeniikaksi.

Ohhoh, täällähän on jollakin kunnon salaliittoteoriat käynnissä! Voit Vieras kertoa rehellisesti omakohtaisen kokemuksen, sitä vaikuttaisi löytyvän. En usko että tämä statistiikka oli se mitä ketjun aloittaja halusi, vai olenko väärässä? :slight_smile:

Lapsestani tehtiin lastensuojeluilmoitus, koska otin lääkkeiden yliannostuksen epätoivoisessa tilanteessani. Kotona oli mieheni selvin päin ja lapseni oli päiväunilla, mutta lasu oli rutiinitoimenpide koska ensihoito oli kutsuttava paikalle. Tämä lastensuojeluilmoitus oli parasta mitä meille on tapahtunut, sanon sen vilpittömästi ja kiitollisena. Olin yrittänyt saada oikeanlaista apua yli vuoden verran ja vasta tämän tapahtuman myötä saatiin oikeasti apua, aivan mieletön yksityinen perhetyö aloitti tiiviin työskentelyn perheessämme ja lopulta myös mieheni päihdeongelman joku otti tosissaan. Meillä on ollut aivan huiput sosiaalityöntekijät, meitä on kuultu ja olemme saaneet vaikuttaa paljon siihen, mitä apua koemme tarvitsevamme. Tosin myönnän että tämä vaihtelee varmasti todella todella paljon, riippuen kunnasta ja sosiaalityöntekijöistä, sekä siitä saako perhetyötä ja minkä laatuista se on.

Tällaset ihmeelliset salapoliisiälyttömyydet kumpuaa varmaankin pelosta, että omasta tilanteesta nousee jotakin laitonta esiin? Se on ihan realistinen pelko päihdepiireissä, miehelläni on varmasti ollut sama pelko myös. Eihän mitään ongelmaa sitten ole, jos ei ole mitään tehnytkään. Tuskin poliiseilla silloin on mitään intressejä tutkia ketään, eikä niillä resurssit luoja paratkoon riitä tuollaiseen - höpönlöpö :laughing:

Kiitos, sementti, omakohtaisesta tarinastasi, joka noudattelee aikalailla sitä, mikä käsitys minulla on lastensuojelu"viranomaisista". Nimenomaan auttavat perhettä kokonaisuutena ja varmasti viimeiseen saakka huolehtivat siitäkin, ettei perheelle nouse turhaa hätää jostakin poliisijutuista tai muista.

Nuo Vieras -nimimerkin kommentit puhuvat paljon omasta puolestaan. En halua niihin ottaa sen enempää kantaa, etten turhaan provosoisi.

Niin, ja huomaattehan, että alkuperäinen kirjoitus on julkaistu pian kolme vuotta sitten…

Lastensuojelun “ammattilaiset” taas palstalla kirjoittelemassa “kiitolliseksi lastensuojeluasiakkaaksi” tekeytyneenä…

Haluatko selkeät todisteet, että “lastensuojeluviranomaiset” valehtelevat kirjallisissa lausunnoissaan aiheuttaen vakavia seurauksia lapsille ja jopa oikeudessa todistajana kuultuna (oikeudenkäyntinauhoite)?