Lapselle raitis Joulu

Tässä raitista Joulua taas kerran odotellessani mietin, että miksi ihmeessä aina sanotaan, että “anna lapselle raitis joulu”, ihan kuin raittiutta ei tarvittaisi, jos niitä lapsia ei olisi nurkissa (exäni tapa ajatella, siksi hänen lapsensa eivät koskaan olleetkaan hänen luonaan jouluna…). Pohdinnan lopputulos on se, että aioin antaa tänä Jouluna lapselle raittiin Joulun. Itselleni, iästä, elämän kokemuksesta ja rajantaa siirtyneistä vanhemmista huolimatta minäkin saan olla Jouluna lapsi ihan vaan itselleni.

Eeva Kilven sanoin:

Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,
kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen,
kehun: Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.

• Eeva Kilpi, Laulu rakkaudesta 1976

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!

Kaunis ajatus. Raitis joulu lapselle, myös sisäiselle lapselle eli itselle. <3

Toden totta. Sisäinen lapsi löytyy jouluna helposti. Minun ei esimerkiksi tarvitse kuin tuntea hyasintin tuoksu, niiin lennähdän muistoissani takaisin lapsuuden jouluun; jouluaattoaamun pulkkamäkseen ja illalla saapuvan joulupukin odotukseen. <3

Mutta hei, ystävät hyvät, muistakaa toki myös ne oikeat lapset tänään: he jotka elävät oikeasti lapsuuttaan tänä jouluna 2012. Monet teistä jotka olette pienten lasten vanhempia, olette löytäneet jo vakiintuneen raittiuden. Mutta kaikki eivät ole, mutta yrittäkööt hekin pitää pään selvänä etenkin joulun ajan.

Minä vietän joulun töissä, jihuuuuu, ja kenties töissä voisimme keskustella toipuvien kesken juuri näistä sisäisistä lapsistamme. Toisinaan on hyvin liikuttavaa ja koskettavaa, kun joku tunnustaa silmät hieman kostuen viettävänsä hoitopaikassa ensimmäistä jouluaan tai juhannustaan selvinpäin sitten lapsuutensa.

Joulurauhaa ja enkeleitä kaikille! <3