hei! olen Laleh uusi täällä Plinkissä. Olen kolmekymppinen nainen ja alkoholitaustaa on ollut täysikäisyydestä asti.
Jo nuorempana huomasin, että alkoholi vaikuttaa mussa voimakkaasti.Opiskelijabileissä saatoin olla se, joka joi eniten ja kenellä meni överiksi.alkoholi ei kuitenkaan kuulunut jokapäiväiseen elämään, vaan join lähinnä bileissä,baarissa ja harvemmin kotona.
Viimeisten vuosien ajan olen kuitenkin ostanut usein alkoholia kotiin, siideriä ja viiniä.alkoholin käytöstä on tullut tapa. Olen juonut niin iloon, kuin suruunkin.olen saattanut juoda viinipullollisen ja sitten vielä siideriä, jos yksi viinipullollinen ei ole riittänyt. joskus olen juonut niin paljon että oksettaa, mutta silti jatkanut juomista. välillä juhlissa olen juonut ihan siististikin pari lasillista, mutta 2- 3 kertaa viikossa olen juonut kunnon kännit kotona.
Mua on kauan aikaa kuitenkin ahdistanut tämä oma juominen ja läheiset ystävät ja perhekin on ollut musta huolissaan. (perheessäni kukaan muu ei ole alkoholisti). se morkkis, itseinho ja välillä jopa kuolemanpelko ei ole saanut mua lopettamaan.aina sopivan parin selvän päivän jälkeen olen ollut valmis hakemaan kotiin juomista.jopa sateessa olen saattanut polkea pyörällä alkoon.
Pari viikkoa sitten erään kännissä vietetyn yön jälkeen mulle tuli sellainen olo, että jos nyt yrittäisin pysyä selvänä, edes vähän aikaa. sitten kävin etsimään netistä tietoa, miltä tuntuu olla selvänä, jos on pitkään juonut alkoholia. ja sitten löysin tämän Plinkin. Olen monen tarinoita jo lukenut täältä ja saanut vahvistusta ajatukselleni, etten enään voi juoda kun en alkoholin käyttöäni hallitse.
tänään on mun 12. raitis päivä, eli ihan alussa olen vasta. Raittiina on kuitenkin tarkoitus jatkaa myös
Täällä tuntuu olevan noin kolmekymppisten naisten invaasio! Tervetuloa vaan toivottelee täällä yks 30-vuotias nainen jolla menossa 12. päivä juomatta…
Aika pakonomaiselta tuo juomisesi vaikuttaa joten lopettamispäätöksesi vaikuttaa minusta täysin oikealta. Kyllä tuohon olisi hyvä saada jotain ulkopuolista apua tämän Plinkin lisäksi esim. A-klinikka.
Tervetuloa Laleh ja tsemppejä!
Miten tuttua tarinaa olen miltei samassa iässä ja nainen myös. Todella todella samanlainen juomahistoria. Tosin olen juonut yleensä kerta viikkoon pellit enempi vähempi kiinni, parit tissuttelut sitten päälle ja toisinaan tasottelua sen rankan päivän jälkeen. Osui ja upposi tarinasi kun oli kuitenkin niin paljon samaa.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan ketjuasi. Minäkin kysyn suunnitelmistasi raittiin elämän varalle, mitä olet miettinyt? Tukea jostain, miten muut ajatukset ja suunnitelmat?
Kiitos viesteistä Iiris82, Vinetto ja Jilla!
hetken epäilin uskallanko tänne mitään kirjoitella, mutta tuntuu lohduttavalta, etten ole tosiaan ainoa joka kamppailee alkoholiongelman kanssa. Iiris82, me kuljetaan sitten samaa tahtia tässä juomattomuudessa voidaan tsempata toisiamme! Luinkin ketjustasi, että olet ennen ollut vähentäjissä. Mäkin yritin pitkään todistella, että voisin joskus ottaa kohtuudella ja välillä siinä onnistuinkin ( sosiaalisen paineen tai muun syyn takia), mutta yksinään juodessa ei ollut mitään rajaa ja aika usein meni kaikki se viina mitä kotona oli varattuna.
Vinetto ja Jilla: olen ajatellut hakea itselleni muutakin apua jatkossa.Lähimmät kaverit tietävät mun juomisongelmasta ja yksi mun ystävä on suositellut psykoterapiaa, ja miksei A-klinikallekin voisi kysyä aikaa.Juuri nyt alkuun yritän omin avuin ja tämän plinkin lukeminen on mua kanssa auttanut.Mun ei tällä hetkellä tee mieli juoda ja en koe ainakaan nyt , että haluaisin syödä antabusta.tähän asti on ollut ihan hyvä olo, joskus nukun levottomasti, mutta muuten en ole kokenut pahoja vieroitusoireita…t. Laleh, kiitollisena tästä raittiista päivästä ja uusista tuttavista täällä plinkissä
.
Jep, hyvin sanottu; elämistä vai kuolemista? Hidasta itsemurhaa kenties ja joskus aika nopeaakin. Kyllä se raittius on ainakin itselleni merkinnyt heittäytymistä elämään täysin ja kokonaan. Helppoa vai vaikeaa ei ehkä kumpaakaan, vaan ihan vaan elämää, jossa tulee erilaisia ihmisiä, ihmissuhteita ja tilanteita vastaan. Jotkin asiat herättävät voimakkaampia tunteita kuin toiset. Omat tunteensa kun ottaa ilman lantrausta vastaan, niin huomaa ettei niihin tosiaan kuole. Hiljalleen eteenpäin…mutta ekat asiat ensin, avun hakua suosittelen minäkin Laleh sinulle.
Hyvä alku sinulla, Laleh, ja lisää raittiutta päivä kerrallaan, kun halu elämänmuutokseen on syntynyt!
Täältä plinkistä saa hyvää vertaistukea, itse käyn hakemassa sitä myös kasvokkain toisten alkoholistien ryhmistä. Varsinkin siitä syystä, että minun on vaikea pukea tekstiksi kokemuksiani ja kaikkea sitä, mitä ajatuksissani liikkuu.
Raittius on tuonut minulle joukon hyviä asioita ja malttia tyytyä vastoinkäymisiin.
No jos totta puhutaan niin kuin pyrin täällä tekemään, niin en enää siinä vaiheessa kun plinkkiin aloin kirjottelemaan pitänyt vähentämistä todellisena vaihtoehtona kohdallani. Ja nykyään vaikka siirryin lopettajiin, en pidä lopettamista todellisena vaihtoehtona kohdallani. Öh? Siis eipä tämä lopettaminen vieläkään tunnu mahdolliselta, päivä päivältä saan siihen juomiseen etäisyyttä ja tuntuisi hölmöltä alkaa nyt juomaan. Siihenhän nollaantuisi nämä vähätkin päivät! Ja mitä muut plinkkiläiset sitten ajattelisivat! Olen heikko, kovin heikko. Kamalaa olisi taas koittaa ilman antabusta, onneksi se on! Muuten tiedän että tänään en juo, ja antabuksen avulla tiedän että en tule juomaan pariin seuraavaankaan viikkoon. Näillä mennään nyt.
hei! tänään olen ollut juomatta 2 viikkoa! se on pisin aika sitten kun muistan, että alkoholinkäyttöni ryostäytyi käsistä! kyllä tuska ja itseinho on hieman hellittänyt. miettii ihan, et mihin mä sitä viinaa niin kauheesti sitten tarvitsinkaan. en yhtään tajua.
Olen nyt testannut olla tilanteissa, jotka ennen vaativat ryyppyä.Huomaan, että ei se ole ollut ollenkaan niin vaikeaa kuin luulin. Joskus kyl mietin haikeana, että lasi skumppaa voisi olla hienoa siinä ja siinä tilanteessa, mutta sitten muistan mihin tilaan juominen on mut vienyt. olen hieman ylipainoinen, väsynyt, krapulatilat ja sydän hakkaa…joo, Ei kiitos.yksi hieno asia mitä mun juomattomuudesta olen saanut tänä lyhyenä aikana on, että paino on jo hieman pudonnut ja aikaa on tehdä asioita ihan eri tavalla. Ennen se aika meni täysin juomiseen.Olen myös pitänyt itseni kiireisenä ja käynyt mun harrastuksissa.
Kiitos Foottis ihanasta viestistäsi. Kyllä aion nyt kokeilemalla kokeilla kaikki tunteeni selvänä!
Basi: Olen samaa mieltä, että on hyvä elää elämää selvänä ja huomata ettei omiin tunteisiinsa kuole.
Lomamuisto: joo, sitä mäkin toivon, että juomattomana saisin itselleni lisää voimaa selvitä sitten vastoinkäymisistäkin, niihin kun ei toi viina auta.
IIris82:Ei ole häpeä myöntää itsellensä olevan heikko.kyllä mäkin itseni heikoksi tunnen ja ei mullakaan ihan koko ajan ole mikään voittajaolo.musta on hyvä,että käytät antabusta jos se sua auttaa pysymään raittiina. Ennen kaikkea haluat ihan itsesi takia raitistua,ei kenenkään muun takia, eikö?
Voin kertoa vielä, että mä heräsin aamulla kauheaa painajaiseen. Mun entinen esimies, jonka kanssa välit ei ollut parhaimmasta päästä vei mua johonkin laitokseen/mielisairaalaan. olin ihan et, ei tänne en halua ja kukaan mun perheestä ei tiedä jne. sit heräsin omasta mukavasta sängystäni ja olin ihan kauhuissani.Aika tavalla toi alitajunta nyt työstää tätä juomattomuutta.Onko pakko nähdä vielä noin kamalia unia, kun on sen alkoholihirvityksen jättänyt kerta taaksensa?!
Hyvää raitista päivää plinkkiläisille!
Lämpimästi tervetuloa mukaan! Samaan hengenvetoon onnittelut kahden viikon raittiudesta.
Voin omasta puolestani suositella tätä raitista elämäntapaa, se kun vaihtokaupassa kanssani, vei ainoastaan kaiken kaaoksellisuuden elämästä, antaen tilalle tasapainoisen uuden elämän. Niin kauan kun haluan elää tätä uutta elämääni, ainoa asia josta minun tulee pitää omalta osaltani huolta, on tämän päivän päihteettömyys. Kaikki muu järjertyy kyllä kuin omalla painollaan.
Jatketaan yhdessä kohti parempaa huomista. Askel kerrallaan.
Onneksi olkoon 2 viikon raittiudesta! Olet jo saanut hyvän pesäeron juomiseen. Päivä kerrallaan niitä raittiita päiviä tulee. Minua on auttanut omalla matkallani paljon syvä kiitollisuuden tunne, jota koen aamuisin siitä, että herään selvänä ja ilman krapulaa. Se siivittää mukavasti uuteen päivään. Oikein hyvää raitista torstaita sinulle Laleh
hei vaan taas!
hieman yli viikko on ehtinyt kulua edellisestä päivtyksestä,aika kuluu nopeasti.
Olen edelleen pystynyt olemaan juomatta, nyt reilu kolme viikkoa. alkoholisti minälleni se on suuri saavutus.
Olen ollut viime aikoina hyvin kiireinen työn ja harrastusten takia. juominen ei ole kokoajan niin kauheasti pyörinyt mielessäni. kunnes sitten tällä viikolla huomaan, että välillä olisi tehnyt mieli juoda skumppaa. sen olon olen saanut menemään ohitse, käymällä jumpassa ja tekemällä aina jotain muuta kuin paikallaan oloa. mutta joku himo siihen juomiseen siis vielä on, kun se halu juoda vaan tuli yhtäkkiä…ei ollenkaan kiva.
sotasuunnitelmani on sama kuin karkkilakossa. syön ruokaa riittävän usein, enkä päästä itseäni liian väsyneeksi, nälkäiseksi tai janoiseksi. vaikka olen tuota noudattanut, silti se juomisen himoaminen on tullut tässä nyt parina päivänä mieleen. sitten olen tullut tänne plinkkiin seuraamaan, miten muilla menee.ja jotenkin pystyn taas olemaan itseni kanssa.
ensi viikolla on tarkoitus soittaa apua tähän omaan tilanteeseen. tähän asti olen pärjännyt omin avuin, mut mitäs nyt sitten kun en enää juo.juomattomuus ei tunnu pahalta,päinvastoin.unirytmini on parantunut ja nukun kunnon unta joka yö.jotain painajaisia silloin tällöin, mutta ei niitäkään joka yö.aamuisin on ihana herätä selvänä ja olemukseni on piristynyt ja ylimääräisiä kiloja on karissut. silti oma tulevaisuus mietityttää. kyl taidan keskusteluapua tarvita, että jatkossakin pystyn olemaan ilman alkoholia.mikä teitä muita on auttanut pysymään raittiilla tiellä? onko se päiväkerrallaan vaan kuitenkin se paras ajatus tässä.mukavaa ja selvää viikonloppua kaikille! - Laleh
voimia vaan potkimaan viinanpirua persiille. ite just heräsin,tänään tulee 3-viikkoa raittiina näin viimeyönä niin ahdistavaa unta,että vieläkin tuskainen olo vaikka ollu hereilläkin jo jonkun aikaa,haahuilin kadulla koirani kanssa ilman kenkiä,olin ryypännyt ja puhelin,avaimet,rahapussi kadoksissa…kodissani asui joku muu jo,avopuolisostani ei ollut tietoa ja töissäkin olisi pitänyt olla.voitte varmaan uskoa että kyllä oli helpotus tuo herääminen kun olinkin naiseni vieressä kotona toisaalta hyvä että saa noita muistutuksia unessa,miten hanurista on palata todellisuuteen kunnon pulikoinnin jälkeen. hyvää sunnuntaita kaikille
Heippa Laleh ja onnea meille! Ja punakuonolle myöskin.
Minulla on tässä ihan viime päivinä tullut vihdoin sellainen oikeasti hyvä olo tästä juomattomuudesta. Se, antabus ja plinkki ovat ne oleelliset tekijät tällä hetkellä. Juomahimoja tulee ja annan niiden tulla, tosin ennen antabusta en paljonkaan uskaltanut antaa niiden tulla. Mutta toisaalta on niitä vaikea estääkään, jos yrittää niin tulevat vain pahemmin. Olen huomannut, että harvemmin kuitenkaan ne ovat ihan “puhdasta” juomishimoa, vaan yleensä tarkoittavat jotain muuta: on tylsää, on nälkä, tms. Aukesi minulle vihdoin jopa se HALT, mistä täällä puhutaan: hungry, angry, lonely, tired. Eli siinä mielessä olet varmasti oikeilla jäljillä, kone huolletaan niin ei ala kaipaamaan ylimääräisiä tehoaineita. Ikävä kyllä (varmaan tupakoinnin lopettamisenkin vuoksi) makeanhimoni on tehnyt totaalipaluun ja kiloja kertyy ja karkkia ja muuta herkkua menee.
Sama minullakin, kiirettä riittää. Minulla ne tosin eivät lopu viikonloppunakaan, teen tällä hetkellä töitä/opiskelua seitsemän päivää viikossa eikä sekään tahdo riittää. Siinä myös suurin syy “juotattamiseeni”. Hyvä tunnistaa ne syyt, ja tietää että juomalla ne eivät siitä mihinkään lähde. Jos tiukka paikka tulee, pidetän vapaapäivä tai edes -hetki.
Edelleenkään en ajattele niinkään lopettaneeni. No enpä silti myöskään ajattele vain päivä kerrallaan. Kyllä välissä on jo päiviä, ettei juomista ihan samalla tavalla mieti enää, vaan pikemminkin “ulkoistettuna” itsestäni. No, aikajänne on tuon lääkkeen takia joka tapauksessa se kaksi viikkoa. Otan sen, ja mietin tyytyväisenä, että taas on kaksi viikkoa eteenpäin varmistettu. Olo on sen jälkeen aika kiva! Raitista viikonlopun jatkoa sinnekin!
Hyvää iltaa “Iiris82”!
Älä ainakaan toistaiseksi murehdi liikaa kiloja, pääasia on pysyä erossa alkoholista. Mainitsit kiireen aiheuttaman stressin juomahalun aiheuttajana. Mulla oli vähän samalla lailla. Tavallaan halusin pysäyttää ajan kulun heittäytymällä juomisella toimintakyvyttömäksi. Ikäänkuin ulkoiset asiat saisi sillä pysäytettyä! Aika menee menojaan, tapahtumat myös. Niitä vain on jälkikäteen vielä vaikeampaa saada kiinni.Ratkaisit ongelman tuolla “breikki-ajattelulla” mielestäni täysin oikein.
Mielenkiintoista havaita,että sinäkin pystyt tarkkailemaan itseäsi “ulkopuolelta”! Auttaa objektiivisuuteen ja on kokemukseni mukaan merkki siitä,että olet saavuttamassa yhä lisää etäisyyttä “märkään Iirikseen” :mrgreen: ! Hyvä, hyvä!
Tsemppiä!
Hip hei, vastaus minulle, kiitoksia vain!
No juurikin näin. Täsmälleen, hyvin sanottu. Kiitos mukavista sanoista, koitan olla itselleni armollisempi, myös niiden kilojen osalta. Hyvää jatkoa Andante!
Iltaa kaikille!
Ensiksi täytyy kertoa ikävät uutiset.toissa viikolla 4 viikon raittiuden jälkeen tapahtui retkahdus.se tuli todella huonoon tilanteeseen. Olin ollut pitkään töissä ja tapasin ystävän kaupungilla, joka houkutteli mukaansa erääseen Vip-tilaisuuteen. No, olisi siellä ollut alkoholitontakin, mutta jostain syystä-teki mieli, ihan hillittömästi sitä aitoa samppanjaa.sitten join yhden lasin ja vielä lasiini kaadettiin useampi kerta uudestaan.juomisen sain kuitenkin siihen rajoitettua ja ilta oli tosi mukava, mutta jälkikäteen harmitti. todella paljon.ei pelkkä se samppanja, vaan myös makeat ja suolaiset herkut ja ennenkaikkea se, että olin pettänyt lupaukseni itselleni raittiista elämästä.
seuraavat paripäivää olin ihan morkkiksessa. koitin ymmärtää, miksi näin kävi. vaikka iltani tällä kertaa päättyi hyvin, niin aiemmat kännisekoilut ja huonot muistot örveltämisestä tulivat mieleen.En ole ennenkään osannut ottaa kohtuudella. mikä nyt olisi muuttunut??
En ollut varautunut retkahdukseen, joten käytös retkahduksen jälkeen oli aika lapsellista.viikon verran uin omassa itsesäälissä ja söin suklaata ja herkkuja, join yhden kotona olleen pullon kuohariakin saman viikon viikonloppunakin…niin tyhmää.
kun aloin kirjoittaa plinkiin,olin lukenut täältä toisten, itseni mielestä suht vahvojen ihmisten retkahtamisista ja ajatellut, että miksi noin kävi, kun kaikki heidän kertomuksissa oli mennyt hienosti raitistumisen tiellä.näköjään se retkahtaminen voi tapahtua ihan kenelle vaan.
hyvä uuutinen on kai nyt se, että olen taas ollut viikon selvinpäin ja nyt tiedän ainakin itsestäni, että varovainen saan olla houkutusten kanssa,JOKA päivä.Olen päättänyt höllätä vähän muissa asioissa.mussa on vähän ON- OFF vikaa. aluksi kun lopetin juomisen, jätin myös karkit ja herkut, sekä määrätietoisesti urheilin ja laihdutin. Nyt edelleen urheilen paljon, mutta olen ajtellut , että voin ainakin välillä ottaa jonkun herkun, kunhan alkoholi pysyy pois kuvioissa.
kiitos iiris82 ja andante viesteistä. toivon että mut huolitaan tänne lopettajien porukkaan takaisin, vaikka näköjään kompuroin tässä ihan kunnolla.- Laleh
Hei! Virheistä oppii. Ja tätä oppia voi käyttää seuraavalla kerralla kun meinaa retkahtaa. Mieti syitä miksi retkahdit. Kirjoita lista mitkä on juomisesi huonot puolet. Ja kirjoita lista mitä muuta voisit tehdä jos meinaat retkahtaa.Minä olen käyttänyt näitä listojani aina kun mieleni tekee juoda. Ja ne on auttanut minua. Tosin minäkin retkahdin alkumetreillä, mutta nousin ylös ja juomattomuus jatkui. Eteenpäin uusin purjein. Tsemppiä!
Moi Laleh! Taidan tietää tuntemukset, kun repsahdin itsekin, kuuden viikon paikkeilla. Ihan totta, kaikki kävi minullakin jotenkin niin äkkiä, en ollut varautunut. Sellaiseen jo hetken kestäneeseen viinahimoon osaa suhtautua jotenkin paremmin, mutta minäkin repsahdin kun vaan yhtäkkiä sanoin ilman aiempaa tunnistettavaa himoa että kyllä, otan myös oluen. Siitähän se lähti.
Ja voi kuinka tuttua… Herkuttomuudet, kuntoilut kaikki, olen tehnyt ihan samoin! Ja samalla nyt päättänyt hieman höllätä. Kunhan en juo, niin ei se niin vakavaa ole vaikka herkkuja joskus menisikin sitäpaitsi huomasin että juomattomuuden alussa laihduin kuin itsestään vaikka vielä herkuttelin, kun en enää saanut alkoholista kaloreita.