Kertokaahan mitä hyviä lääkkeitä voisi olla avuksi, kun mul on sellanen vielä selvittämätön sairaus, jossa haukottelen jatkuvasti ja haukottelusta seuraa pyörtyily…että työssäjaksaminen on mennyt erittäin vaikeaksi ja käyn lääkärillä tuon tuostakin ja odottelen lisätutkimuksia…
Mut tähän asti olen käyttänyt runsaasti kofeiinia, siis kahvia ja kofeiinipillereitä…
Keväällä lääkäri määräsi rinexin nuhalääkettä joka jotenkin kyl piristää mut väsyttää myöskin samaan aikaan ja se on auttanut kyllä jonkinverran, nyt sen teho on hiipumassa.
Seuraavaksi kokeilen guarana valmisteita.
Lääkäriltä olin kysynyt että jos sais vahvempia piristeitä, mut kuitenkin ei amfetamiineja tai efedriinejä kun en halua euforiasta psyykkisiä riippuvuuksia.
Haluan vain olla erossa niistä inhottavista oireista, kahvi kyl auttaa mut se teho heikkenee ja käytän hirveästi kofeiinia, en jaksa enää lisätä annoksia…
Keksikääpä jotain ehdotuksia, lääkkeiden nimiä joita kyselisin lääkäriltä…
Olisiko jokin amfetamiiniriippuvuuden korvaushoitoon käytettävistä valmisteista jotain apua?
Mun mielikuva olis että sellaset valmisteet eivät aiheuta voimakasta euforiaa mutta piristävät kuitenkin? Sellanen olis ihanne…
Minkähän nimisiä ne aineet on?
Niinku opiaattiriippuvuuksiin on ne subutexit ja metadonit…
nii siis kysyin lääkäriltä muita piristeitä nii hän sanoi että ei ole paljon vaihtoehtoja…
Ehkä te osaatte jotain ehdottaa joita ei ole lääkärille tullu mieleen ja kysyn sit lääkäriltä…
Siis tärkeätä on että piristää mut ei ole niin himottava aine kuin amfetamiini…
Olen kokeillut nuorena amfetamiinia ja tuntui siltä että olisin voinut heti jäädä koukkuun, rakastuin siihen ja oli työn takana jättää se vain kertakokeiluksi.
olen katsonut kyllä tietoja narkolepsian oireista, ne oireet on mulle täysin vieraat, narkolepsiassa nukahdetaan suoraan uneen herkästi ja yllättävästi…
Mä vaan koen väsymystä ja haukottelupyörtyilyjä, mut pystyn kyl valvomaan tarvittaessa, en tarvitse paljon unta…
Oireet pysyy samoina nukkuipa paljon tai vähän…
Mä nukahtelin, kun oli narkolepsia pahana, ihan vaikka kesken kävelyn, heräsin kerran puolen mailin päästä, ylitettyäni vilkasliikenteisen kadun, kun kävelin kokoajan seinäänpäin, mutta en päässyt eteenpäin.
Toisella kertaa iski lentokentällä vähän ennen lähtöselvitystä, yritin laittamalla hakaneulan pohkeeseen pitää itteni hereillä. Ei olis onnistunut, ellei eukko olis herätelly kokoajan.
Unihalvauksilla se alko joskus 25 vuotiaana ja loppu sit about 35 vuotiaana. Kerran jäin auton alle, kun kävelin nukkuessa. Onneksi ei käynyt pahemmin.
Pirullinen tauti, onneksi ei ole oireillut pitkään aikaan.
joo tunnen myötätuntoa tosta sun narkolepsia vaivastasi, vaikka mulla ei sitä ole mut vaikutuksiltaan samankaltainen kuin se mitä sairastan…eli sammahtelen hetkeksi, siis pieniä pyörtymiskohtauksia useita kymmeniä kertoja päivässä…ihan hullua, olen kuin oman kehoni vanki, mieleni haluaa monia asioita, esim harrastuksia tai jotain mut ei vaan jaksa…
Onneksi sentään pystyn vielä lukemaan kirjoja kunnolla makuuasennossa, kirjat on minun lempiharrastuksiani … Onneks sulla junkie sentään on helpottunut noi juttus…toivotaan että mullekin tulee helpotuksen ajat tavalla tai toisella, toivon vaan ettei tartte mennä vahvoihin piristeihin…
onhan niitä kuvauksia ollut ja vaikka mitä muutakin ja lisää on tulossa…no jätetään nyt ne asiat sikseen, tässä ketjus haluan vain tiedustella, mitä lääkkeitä yms valmisteita teille tulee mieleen, joita voin kokeilla ja/tai kysyä lääkäriltä että jaksaisin tehdä töitä siihen asti kunnes saadaan diagnoosi ja hoito…
Valittevasti käyttämäsi kofeiinin ja voimakkaiden stimulattien välissä ei ole kuin efedriini. Itse en koe voimakkaitakaan stimulantteja euforisoiviksi, mutta jos tämä on ongelma, saattaisi Concerta sopia sinulle, sillä metyylifenidaatti liukenee siitä 12h aikana eikä nopeita huippukohtia synny.
Luulisi, että pieninä määrinä amfetamiinia sisältävät lääkkeet eivät aiheuttaisi euforiaa. Siis jos annos olisi niin pieni, että se juuri ja juuri auttaisi vaivaasi. Eiväthän ad/hd potilaatkaan lääkkeistään käsittääkseni euforiaa saa, mutta heillä tilanne tosi on aivan eri. Olen myös jostain kuullut, että concertassa olisi jotain ainetta mikä estää lääkettä aiheuttamasta euforiaa (kaikki ainakin poistaa tabletista jonkun osan pois, kun vetävät niitä. Saatto se olla niinki, että se aine estää väärin käyttöö). Tulipa turha viesti, mutta jos joku tietää paremmin niin voisiko kertoa mulle, että miten tämä asia oikeasti on?
Sitten vielä. En oo ikinä kuullu amfetamiini korvaushoidosta. Ei kai sellaista ole edes olemassa? Vai onko?
juu hulluks menis jos kaikista aineista olisi korvaushoitoaineet kun klinikalle menee, subut kielen alle, nikotiinipurkat kielen päälle, pirikorvausaineet yms muualta sisälle, menis varmaan pieni hetki tollaseen täyskorvaushoitoon jos on monta addiktia päällekkäin
Kunnianarvoisa ja sangen ylevä Herra Dark Magus, tunnen ja olen tuntenut henkilöitä, jotka vuosien piriputken jälkeen ovat saaneet concerta korvaushoidon, mutta se vaati melkoisen ruljanssin, mm. sukulaisten suosituskirjeistä asti. Yhdellä kaverilla toimi ainakin hyvin, lähti pirinhimot, sanoi että on vain normaaliolo, duuni sujuu todella hyvin, eukkokaan ei enää mäkättänänyt. (Kaveri luuli, ettei vaimo huomaa, että hän on pireissä 24/7, ja keksi kokoajan tekosyitä päästäkseen käymään pyörävarastolla snaguilla. Loppupeleissä siellä pyörävarastossa oli jumalaton kasa verisiä rättejä… huoh.)
Amfetamiinin korvaushoidosta on myös tehty kokeilu: yhdelle ryhmällä metyylifenidaattia, yhdelle placeboa ja yhdelle jotain leptiä, taisi olla ketiapiini. Arvaa mitkä kaksi ryhmää lopetti 1. annoksen jälkeen. Tehty Suomessa, täällähän on todellinen tarve pirinistien korvaushoidolle.
^Sama juttu… Miten voi olla et se mun päihdelääkäri järjestää just tuota Concerta-korvaushoitoa. Tai toinen kokeilu on nyt, laajempi kuin ed. Mä ite sain Consut ennen adhd-diagnoosia tuon korvauskokeilun turvin kunnes reilu vuoden pääst asian pääsi testaamaa… Perustuu siihen että monella pirinkäyttäjällä on oikeesti adhd ja ne itselääkitsee itseään… Eka kokeilu oli stadissa, toinen kattaa usemman kunnan… 1. kokeilu meni aika pieleen tosin mut kait osa pääsee kuiville consun avulla ja kait se kannattaa jos ei vedä enää piriä… Iteasiassa mäkin lopetin pirin vetämisen aika nopeest sen jälkee ku sain adhd-lääkkeet ku olo oli kerrankin suht normaali…
No meidän mutsi luuli potilaaksi et eiköhän se kerro aika paljon. Useampi kaupunki josta vastuussa ja kiitos hänen, meillä matalan tason korvaushoito… Uskon että voit tuntea sen mut kaupunkeja ei aleta arvailemaan netissä; mä en nickiä vaihda vaikka tunnistaminen on melko helppoa jos vain tietää jotain… … Taitaa olla kolmas Karvonen kun pitäis saada hoidon piiriin vielä vaik kuin monta korvaushoidokkia (sekakäyttäjiä), vaikka kaupunki elää xonella!! Käyttää näitä trambo-kode-korvauksia yhä näissä määrätyis kaupungeissa joten kyl sä varmasti tiedät miehen… Nyt muuten kiellettiin määräämästä bubre-viekkareihin kodea… Onhan se varmaan apteekkareista hauskaa kun klinikan asiakkaat ovat usein suurella bentsomäärällä rauhoittavia ja unilääkkeitä hakemassa respoja mutta lisäks on vielä kipuja johon menee maksimi-määrät oppareita …
Mulla oli siis vahva ADHD-epäily miekkarin lääkäriltä, omalta lääkäriltä sekä suurimmalta osalta hoitajista joten en kuulunut verrokki-ryhmään kun sain Concertat, mutta kun testeihin pääseminen kestää vuoden ja niiden tekeminen ½v niin ainakin mun kohdalla oli hyvä ratkaisu että oli menossa tuollainen kokeilu. Nyt on menossa tai loppumassa toinen kokeilu ja kuulemma samoja kokeiluja tehdään ympäri Eurooppaa, tosin niitä ei ole ilm. julkaistu koska aika laihoja ovat tulokset; oliko se alle 10% joka sai apua tuosta hoidosta… Siihen haettiin pari-kolme vuotta sitten osallistujia… Menee kuin korvaushoito että aluksi haetaan klinikalta useammin ja otetaan hoitajien nähden sekä testataan… En tiedä että kuinka kauan, meillä ryhmät jaetaan että ne kehen luotetaan; ei testata. Testit maksaa kuitenkin aivan hemmetisti… offia… HMMM
Joo en mäkään oo sitä mieltä, että semmonen pitäs olla. Lähinnä hämmästelin, että voisko tuollaista tosiaan olla. Se ei kyllä ole misään määrin tarpeellista. ois suorastaan hullua jos ois olemas piri korvaushoito. Opiaatti korvaushoito sitten on ihan eri juttu ja sellanen pitää olla.
Siltä alkaa vaikuttaa kun apteekit kielsivät sen yhden aineen bubren viekkujen lievitykseen. No en mä ole myöskään innoissani matalan kynnyksen korvauksesta tai useasta muusta asiata. Mua haittaa eniten ne korvaushoitoon lähtevät jotka toivovat muutosta, no tuo matala-kynnys vain vaikeuttaa jokaisen korvauslaisen sosiaalisen ympäristön täydellistä muuttumista. Korvaulaset (edelliset ja tulevat) tuntevat toisensa koska asioivat yhdessä… Mä toivoisin joka tapauksessa tiukempia sääntöjä… Ymmärrän että huumetilannetta tahdotaann hoitaa jos jos on amfe-addikti ja on adhd sekä pärjää lääkkeillä ni helvetin hyvä… Yks ex.hyvä frendi, tuttava; on pirinarkkari ja jos vetää piriä ni aina putken (psykoosiin asti). Kokeili 3vkoa päästä bubrella eroon piristä niin ehdottivat korvausta… Mä oikeati pelkään mihin olemme menossa kun korvauslaiset myyvät piriä ja rännäävät mitä sattuu; etenkin tämä uusin porukka. Juu, nimestä pitää olla ainakin hijaa. Ennen sitä vitutti ku joutui aina määräämään mitä pyysin (tietenkin toin its asiasta selvää), viimeksi ihmetteli etten pyytänyt lainkaan lääkkeit, pelkän totarin miekkariin… Ajat muuttuvat, kaikki eivtä mut mä ehkä vähän kerrallan… Älä ota navigattoria esiin jooko Junkie … Mä tiedän et sä tiedät ja tiedän muutaman muunkin ketkä tietävät ja tämä ei ole vainoiluja. Tai uskon että arvaat mut en tahdo että ne ketkä eivät tiedä kaupunkia, tietäisivät… Sellainen paikka kuitenkin että jos pieraiset kodissasi niin seuraavana päivänä naapiuri kertoo sun paskoneen housuun …
Ymmärrän lekuria, en ymmärrä. En ymmärrä suuria lääkemääriä joista myydään… Harva uskoi edes hoitsuista et korvvaus ois mulle oikea paikka, mä rännäsin ed. ja kaikki tiesivät impulsiivisuudesta. Ihminen voi löytää itsensä jos ei tarvitse miettiä et miten sais viekkarit pois… Henkinen puoli heikompi eli henkiset kestin heikommin…Mä koen et bubre-korvaus auttoi mut kasvamaan pois sieltä helvetistä ja niistä tyypeistä josta en muuten päässyt eroon. Stimut yms lopetin itse. Samoihin aikoihin myös vahvemmat opparit (myös herska vaikka koukussa en edes ollut; tiesin vaarat ja viekkarit hoiti muilla aineilla eli en ollut riippuvainen mihinkään. Viimeistäään ku rahat oli finito niin tiesin että loppu. Otti aivoon ku ei päässy eroo oppareista; en osaa sanoa auttoiko ne kodet tai trambot kuinka pitkälle… Onneksi oli vara valita, mä valitsin oikein vaikka osa on varmasti eri mieltä. Olen päässyt pois piireistä, ei ole numeroita, sain elämäni takaisin ja olisin retkahtanut hoidon jälkeen joten hoito olisi ollut turha. Vuoden päästä tarkpotus olla ilman oppareita ja pudottaa vähäisetkin lääkkeet pois…
Yksi mikä tulee mieleen, jota käytetään narkolepsian hoitoon on, on modafiniili, kauppanimeltä Suomessa Modiodal tai Provigil. Se lisää vireyttä ja vähentää/poistaa unentarvetta ilman, että sinänsä olisi kovin euforisoiva kuten perinteisemmät amfetamiinijohdokset. Siihen liittyy reilusti haittavaikutuksia ja on määrättävissä ainoastaan Lääkelaitoksen erityisluvalla. En tiedä olisiko tuo sellainen joka tapauksessasi hyödyttäisi, se riippuu täysin siitä mikä on taustalla. Sydänperäiset ongelmat ainakin poissuljettava jos tosiaan pyörtyilystä kyse, eikä nukahtelusta.
Ihan väsymykseen auttaa aika hyvin Cporetabletit en muista ny nimeä muttä jos otan kaheksan jäjkeen niin en nuku, sisältää kofeiiniäkin. Appteekissa neuvovat.
Modafiniilistä tuli vain ilkeä olo. Ranskan tuliaisina sain kerran pari lätkää. Yksi nappi riitti vakuuttamaan, ettei ole mulle sopivaa. Roskiin menivät. Sivuvaikutuksia tuntui olevan outo olo ja vähän kuin olisi hörppinyt kaffeeta, jolle olen niin yliherkkä, etten siihen koske.