Olen “vanha” plinkkiläinen ja tulin taas, kun olen palannut lähelle lähtöruutua. Ensimmäisen kerran lopetin muistaakseni vuonna 2011. Täysraittiutta kesti kolmisen vuotta, ja sitten aloin luulla, että kykenen kohtuukäyttäjäksi.
Eihän se niin mene ja kyllähän siellä terapiassa silloin 2011-12 se myös opittiin, ettie kohtuukäyttö alkoholistilta onnistu. Mikä ihme siinä on, ettei aikuinen ihminen voi vaan uskoa selvää faktaa vaan se on itse kokeiltava, että pitääkö se myös minun kohdallani paikkansa?
Viime vuosi oli stressaavaa aikaa, yksi lapsista sairastui epilepsiaan ja parisuhdekin meni ihan olemattomaksi. Oli työpaikalla ongelmia ja itsellä monenlaista lievempää sairautta jatkuvista flunssista niskajumeihin. Jossain vaiheessa huomasin, että olin taas alkanut odottaa perjantaipulloa, sitä punkkua. Ja sitten huomasin etten saa korkkia kiinni sen “yhden rentouttavan” jälkeen. Ja että aloin salailla juomiani määriä.
Aloin odottaa kärsimättömänä, että lasten kaverit lähtee koteihinsa jotta voin aloittaa tissuttelun. Omien lasten nähden olen juonut. Nuorimmainen, 10v, reagoi siihen selvästi. Alkaa pelleksi, ripustautuu minuun ja vahtii.
Se viime vuoden rankkuus ei ole mikään syy juoda, olenhan terapiani käynyt ja tiedän, että juominen vain pahentaa asioiden tilaa. Huomasin myös, että juomisen jälkeinen masennus jatkui viikon puoliväliin asti- ei hyvä, kun on masennukseen taipuvainen jo ihan muutenkin.
En siis ole ihan lähtöruudussa, jossa 2011 olin, onneksi. Mutta aika lähelle jouduin ja tästä sitten taas koitetaan aloittaa raitista elämäntapaa vaikka se kauhean vaikealta nyt tuntuukin.