Minulla on tulossa se vastaan ihan kulman takana. Ja hirvittää. Onko siellä samassa tilassa kaikki menneisyyden henkilöt jotka on kutsuttu? En haluaisi tavata mieheni exiä kasvotusten, saatika avautua heidän kuullen…
Tiedätkö että eksät on kutsuttu? Eivät he silti välttämättä tule.
Minun mieheni viikonloppuun osallistuin pelkästään minä. Miehen vanhemmat olivat paikalla perjantaina illalla, jolloin puhuttiin alkoholismista yleensä, mutta koska mieheni alkoholismi tuli heille yllätyksenä, he eivät osallistuneet muuhun ohjelmaan. Ei ollut tarvetta.
Itse tilaisuudesta: kaikki läheiset ovat samassa tilassa. Viikonloppuun kuuluu aika paljon luentoja, joten ei ole pakko olla sosiaalinen.
Varsinainen palaute annetaan kaikkien kuullen ja siinä ei kannata olla hienotunteinen tai lempeä. Minä ajattelen, että silloin kerrotaan kaikki p*ska pois mielen päältä niin, että juovan ajan tapahtumiin ja tekemisiin ei tarvitse enää palata sitten kun puoliso on raitistunut.
Minä en halunnut kertoa ihan kaikkea, vaan valitsin joitakin kaikkein ikävimpiä juttuja. Kerroin ne ja kerroin miten ne ovat vaikuttaneet minuun. Mies kuunteli totisena ja perille meni.
Tiedän että on kutsuttu koska heidänkin elämä on käsittääkseni ollut melkoista kärsimystä tämän takia…
Voi kauhistus. Eli siis pahin painajainen toteutuu. Olemme kaikki samalla viivalla
En edes halua kuulla millaista mieheni elämä on ollut muiden kanssa ennen minua. En todellakaan.
En minäkään olisi halunnut mieheni eksää tavata. Ei hän osallistunut, eikä osallistu mihinkään mikä voisi miestäni auttaa. Ei vaikka pääsisi samalla omasta katkeruudestaan eroon.
Rehapissa oli järjestetty niin, että jos läheisillä on huonot välit, läheisviikonloppu järjestettiin kahtena viikonloppuna. Toisena viikonloppuna tuli toinen porukka ja toisena toinen. Turha läheisiä stressata yhtään enempää kuin mitä alkoholismi jo aiheuttaa. Ja tuleepa hoidossa olevalle selväksi mitä hänen juomisensa on aiheuttanut lähipiirille!
Lisäys: saatko kysyttyä mieheltäsi jos voisit tulla toisena viikonloppuna kuin muut?
hei läheisviikonlopun anti on tosi suuri tässä raitistumisessa, Herättää suuren suuria tunteita vihaa enimmäkseen jopa sen alkoholistin tuteella. jos jasksaa vain ymmärtää jatkaa raitistumista elämä on helpompaa, elämä helpottuu ettei enään tarvitse valehdella.
Minua ei minnesota-hoidon läheisviikonloppu hyödyttänyt. Siellä oli amerikkalainen talk show-meininki. Alkoholistin nolaaminen oli pääosassa. Muille ihmisille jauhettiin koko ajan että mieti miltä sun lapsestasi tuntuu mutta itselläni kun ei ole lapsia niin ei voinut jankata sitäkään. Olen minnen käynyt mutta juon edelleen.