läheisen oma alkoholinkäyttö

Hei,

Kovasti mietityttää läheisten oma alkoholinkäyttö. Aika moni täällä kirjoittava kertoo, että on itse lopettanut kokonaan alkoholin käytön.
Minä en ole koskaan juonut arkena tai viikonloppuisin kotona, mutta sosiaalisissa tilanteissa, juhlissa yms. kyllä. Yhteen aikaan olin juomatta kokonaan, mutta ei se mitään auttanut - mies joi sitten kummankin edestä. Ja tulin siihen tulokseen, että mun juomatta jättäminen tai juominen ei juurikaan vaikuta siihen juoko toinen vai ei. Ehdottomasti en koskaan käytä alkoholia yhdessä miehen kanssa, enkä ylipäätänsä sellaisten seurassa, joilla tuntuu olevan joku ongelma.
Työ ja ystäväpiirini ovat sellaisia, joissa vietetään aikaa yhdessä ja usein alkoholi on kuvioissa mukana. Toisaalta nämä kuviot ovat sellaisia, että saa juoda miten paljon vain, mutta liian humalassa ei saa olla.
Nämä tilaisuudet ovat minusta hauskoja ja odotan, että näen ihmisiä ja pääsen keskustelemaan heidän kanssaan.
Noh, viiden vuoden raittiuden jälkeen mies on ruvennut tissuttelemaan. Luonnollisesti riitahän tästä seurasi. Mieshän sitten vaati, että minun pitää lopettaa alkoholin käyttö, koska se häiritsee häntä. Ärsyynnyin tästä ihan todella paljon. Mies ei osallistut viiden vuoden raittiuden aikana mihinkään näistä tilaisuuksista, koska siellä ihmiset “juovat” ja siellä ei kukaan ole selvinpäin. Vaikka sanoin hänelle, että mennään tilaisuuksiin yhdessä ja ollaan yhdessä selvinpäin ja usein olen itsekin selvinpäin joka tapauksessa.
Vituttaa. Onko ainoa vaihtoehto siis ruveta taas absolutiksi, että ei tarvitse väitellä siitä mikä on normaalia juomista ja mikä ei. Mutta omat iltamenot on nyt joka tapauksessa tulevaisuudelta peruttu, kun ei pysty luottamaan siihen, että mies on selvinpäin lasten kanssa.

Hei asila,

Itse olen omasta tahdostani jättänyt alkoholin toisaalta tukena miehelle ja toisaalta taas ihan siitä syystä ettei alkoholi ole minulle sosiaalisissa tilanteissa oikeastaa tarpeen, ihan tarpeeksi pösilö olen ihan luonnostani :slight_smile: .

Mieheni on moneen kertaan sanonut että kyllä minä voin ottaa ja ettei hän ole todella raittiina, jos minun alkoholinkäyttöni aiheuttaa retkahduksen. Tuntuu enemmän tekosyyltä tuo miehesi vaatimus sinun täysraittiudestasi, enemmänkin luvalta miehen omalle tissuttelulle, kuin todelliselta toiveelta sinun alkoholinkäyttösi lopettamiseen.

Terveisin,
Noppa

Hei,
Minä en ryhtynyt absolutiksi, kun mies meni AA:han. Ei hän sitä vaatinutkaan.

Mun alkoholinkäyttö kuivui siihen kun aikani istuin eksän kanssa viikonloppuja sen kantapaikassa
(parhaimmillaan se tarkoitti kello 17-03 perjantaina, 12-03 lauantaina ja 12-03 sunnuntaina eli yhteensä 40 tuntia!)
eli sellasessa savuisessa pienessä huoneessa missä juopot örisivät joka puolella ja kuseksivat alleen ja tietenkin kaatoivat niitä tuoppeja toistensa ja joskun munkin vaatteille – kyllä meni totaalisesti ohi se ajatus, että juomisessa olis jotakin hauskaa.
Mutta ystävät; tiedättekö tällaisesta kuin cdt-arvo veressä - kuulema mittaa alkoholinkäyttöä ja sen normaaliarvo on 1,8 % ? Mulla se mitattiin juuri ja oli 1,3% — tiedättekö eikö sen kuuluis olla lähempänä nollaa jos ei kerta vuosiin ole laisinkaan juonut? Ihmettelin vaan kun terveydenhoitaja ilmoitti, että tällainen arvo on multa otettu mutta että se on ihan normaalin rajoissa?! Netissä en löytänyt tästä oikein mitään. Olin kyllä aika loukkaantunut että tällaista edes multa mitattiin, en ollut pyytänyt.

Minä join liikaa, kun olin vielä eksän kanssa. Se oli osasyy eroon. Oli vaikea olla juomatta liikaa, kun sekä toinen että yhteinen ystäväpiiri on ihan tosi juoppoja, ja sosiaaliset tilanteet nimenomaan aiheuttaa mulle edelleenkin ylilyöntejä silloin tällöin.

Mä komppaan Noppaa: ei kenenkään toisen alkoholinkäyttö voi olla selitys alkoholistin omalle alkoholinkäytölle.

Itse en juo kotona ja harvoin muuallakaan, mutta toisaalta voin ottaa lasin tai pari jos sellainen tilaisuus on. Riippuu olenko autolla :slight_smile:

Humalaan en edes pyri, oikeastaan siksi koska en usko olevani silloin ainakaan enempää edukseni :wink:

Parveke: luitko tämän duodecimlehti.fi/web/guest/a … usinnumero ? Ei kovin kaksinen artikkeli, mutta naisilla tähän arvoon vaikuttavat muutkin asiat kuin juominen. Voihan se sitäpaitsi olla, ettei arvo koskaan ole nollassa. Eihän esim. verenpainekaan ole nolla, vaan jonkun rajan sisällä silloin kun on normaali. Tai kolesteroli.

^kiitos Ellis - selvensi vähän, niin vaikeaselkoista kuin onkin :slight_smile: