Lääkkeet ja maksavaivat

Minulla on kuudetta päivää kutinaa etenkin kämmenissä ja jalkapohjissa, ja kipua oikean kylkikaaren alla. Oireet viittaavat siis maksaongelmiin. Olen suunnitellut varaavani lääkäriaikaa, mutta pelottaa, näkeekö lääkäri maksakokeista väärinkäyttämieni lääkkeiden käytön. Reseptillä menee neljättä vuotta Lyrica, mutta olen käyttänyt myös muita lääkeaineita (mm. buprea) vuosien ajan enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Alkoholia käytän hyvin harvoin. Olen nyt 44v ja oikeasti pelottaa. Minulla on hieman ylipainoa (lievää keskivartalolihavuutta), mutta syön kuitenkin suht terveellisesti. Makeaa menee kyllä. Liikuttua tulee päivässä n. 5000-20000 askelta. Tuota Lyricaa olen syksystä alkaen vähentänyt yli puolet. Osaako joku tietäjä kertoa, miten lääkäri tulkitsee maksa-arvoja? Voiko sieltä nähdä nuo laittomat lääkkeet jotenkin, vai voinko laittaa arvojen nousun Lyrican piikkiin? Ajatuksenani on tietenkin lopettaa kaikki mömmöt mahd pian ja muutenkin korjata elämäntapojani terveellisempään suuntaan. Suurkiitos jos joku osaa auttaa!

^Oireet tosiaan viittaa mahdollisesti maksan puolen ongelmiin mutta ei sieltä sellaisia labroja voida ottaa jossa näkyisi varsinaisesti tarkkaan mitä substansseja olet käyttänyt (lukuunottamatta alkoholia). Eri asia on sitten kaikenlaiset huume/lääkeaine-seulat.

Aivan hyvin voi laittaa kaiken pelkän Lyrican-piikkiin (joka tosiaan voikin olla ongelmien syy tai sitten syy on bupre tai joku muu troppi tai tietysti jokin muukin kuin varsinaisiin elintapoihin liittyvä syy). Huoletta vain tohtorin pakeille ?