Lääkitykseni ja aineita, joita tulee ehdottomasti välttää?

Terve vaan kaikille, tämä on ensimmäinen postaukseni. Luin säännöt, joten toivon, että onnistun olla nyt rikkomatta niitä. Tarkoituksenani olisi saada hieman infoa enemmän tietäviltä ihmisiltä, että mitä päihdyttäviä aineita minun tulee välttää lääkitykseni aikana. Olen nykyään paljon varovaisempi (toisin kuin ennen :neutral_face:) sen suhteen, että millä tankkaan pääni täyteen. All sprite, eli tämä on lähinnä psyykelääkitys.

Deprakine (ahdistukseen ja mielialan tasaamiseen)
Mirtazapin (unta edistävänä lääkkeenä)
Diapam (kovimpaan ahdistukseen, enkä käytä päivittäin)
Antabus (lopetin juomisen pysyvästi)

Ajattelin, että kun tässä on nyt ollut liki vuosi aivan helvetin tylsää juomisen lopettamisesta, niin voisin bilettää ehkä kerran tänä vuonna. Tuleeko teille alkoholin lisäksi jotain muuta mieleen, jota ehdottomasti tulee välttää tämän lääkityksen aikana?

Kiitos.

Ensimmäisinä tietty kaikki serotoergiset aineet kuten MDMA (ekstaasi). Tramadolia myös ehdottomasti pitää välttää. Lisäksi muut opioidit sillä erityisesti diatsepaami vahvistaa näiden vaikutusta eli annoksen kanssa pitää olla erittäin tarkka, tietysti mieluiten välttää kokonaan varsinkin jos niistä ei ole kokemusta. Lisäksi Deprakine muistaakseni vaikuttaa erääseen maksaentsyymiin ja sitä kautta monien lääkkeiden metaboliiaan. Täydelliset yhteisvaikutukset löydät lääkkeen nimellä osoitteesta spc.nam.fi En kyllä ole aiemmin kuullut Deprakinen määrämisestä “mielialaa tasoittamaan” ellei kyseessä ole kaksisuuntainen mielialahäiriö.

On ollut mullakin samaan tarkoitukseen, vaikka en ole bipo. Eli käytetään kyllä.

Manian ja epilepsian hoitoon pääasiassa. Käytetään myös kaikenlaiseen ahdistukseen melko suuren maksavaurion riskillä.

Okei, entäpä psykedeelit? Jostain tarkastin, että tryptamiinit tai LSD on ehdoton ei myös.

Psykedeelien kannalta en ole mikään asiantuntija, mutta ongelmana ei välttämättä niinkään ole lääkitys vaan se, mitä lääkityksellä hoidetaan. Jotkin ovat sitä mieltä, että mieleltään epävakaiden (en tarkoita pahalla, pää vaan niin jäässä, etten keksi parempaa termiä) ei tule missään nimessä käyttää psykedeelejä, jotkut taas uskovat psykedeelien olevan oivallinen tapa ratkoa mielen ongelmia. Itse en ehkä tuossa tilanteessa käyttäisi.

Eli ei ainakaan esim. piriä, essoja tai tramaaleja. Onpas tylsää Anticonvulsants kohdassa, joka sisältää valproaatin (Deprakinen) ainakin mainitaan tryptamiinit ja fenetyyliamiini. Lasketaanko tähän sitten happo?

Käsittääkseni deelit on arvaamattomia kaikille, jotka niitä päättää kokeilla. Olen kyllä kuullut, että esim. epävakaan persoonallisuushäiriö dg:n omaavat on vetäneet hallusinogeenejä ja kokemus oli miellyttävä. Vaikka mieliala olisi hyvä ennen lapun tai kuution vetämistä suuhun, niin trippi voi olla kamala. Tai jos mieliala on surkea ja ahdistaa, niin trippi voikin olla miellyttävä. Näistä huhuista päätellen olen tullut tulokseen, että deelit on arvaamattomia kaikille.

Psykedeelithän ei ole oikeastaan laisinkaan toksisia, tai siis niitä saisi kiskoa hitonmoiset määrät ennen kuin nirri menis. Että en mäkään uskois, että niinkään itse lääkitys välttämättä olisi ongelma, tuskin mikään lääke reagoi keskenään deelien kanssa hengenvaarallisella tavalla. Se toki voi olla eri asia, että blokkaavatko ne toistensa toimintaa. (En tiedä, enkä nyt just Stilnoctipöllyissä kykene prosessoimaan tänne mitään lukemaani tietoa.)

Mutta luulenpa, että tuossa haettiin takaa sitä, että jos psyyke ei ole vakaalla pohjalla, trippi voi olla karsea kokemus ja vaikee handlata. Ei niinkään välttämättä, että juuri epävakaasta pers.häiriöstä kärsivien ei tulisi deelejä käyttää. Arvaamattomiahan ne on kaikille.

Edit: Tuolla linkkaamassasi listassahan on mainittu esim. Tramal kieltolistalle SSRI:den kanssa, mutta kyllä mulla on Tramalia niiden kanssa, ihan lääkärin määräyksestä.

No joo se on taas ns. “serotoniini syndrooman vaara” miksi toi on ns. kiellettyjen listalla, mutta kaikki ei ole niin mustavalkoista ja varsinkin erikoislääkärit osaa suhteuttaa vähän noita asioita. Esim. silloin tällöin otettaessa tramadolia, suht pienellä annoksella (vaikka olis käytössä masislääke) on aika epätodennäköistä saada serotoniinisyndroomaa.

Sitten taas jotkut yhteisvaikutuksethan voi olla jo ihan horroria, eikä tosiaan voi käyttää yhtä aikaa.

Joo niin se on, että serotoniinisyndrooman riski piilee niissä keskenään, siis SSRI:ssä ja Tramalissa.

Jotkut kombot tosiaan on hengenvaarallisia, esim. MAOI:t suurimmaksi osaksi yhdistettynä sellasiin, joihin ei pitäisi yhdistää niitä.

Mulle ei googlettelulla vieläkään auennut näin aamullakaan, et mikä noissa deeleissä ja Deprakinessa on, et ei suositella. Blokkaavatko toisiaan vai onko kyse oikeasti myrkyllisestä yhdistelmästä vaikka deelit yksinään eivät kovin myrkyllisiä ole. No, eipä sitä kai oikeastaan voi suositella yhtään mitään ainetta lääkkeiden kanssa ellei satu olemaan lääkäri. :confused:

Ei se, että aine on psykedeeli mitenkään automaattisesti tarkoita, että aine olisi ei-toksinen, jotkin psykedeelit ovat erittäin toksisia. Esim. 2CB-FLY:na virheellisesti myyty Bromo-Dragonfly aiheutti useita kuolemantapauksia.

Ei mielestäni mitenkään järkevä veto lääkäriltä määrätä tramadolia SSRI:n kanssa, tramadolilla on kuitenkin itsellään SNRI-ominaisuuksia. Lisäksi jotkin SSRI-lääkkeet metabolisoituvat CYP2D6-entsyymin kautta ja saattavat heikentää tramadolin tehoa. Tietysti sitten myös tuo serotoniinisyndrooman riski.

Jos psykedeeleistä ei ole aikaisempaa kokemusta, niin sitä suuremmalla syyllä jättäisin tuossa tilanteessa väliin.

Kiitos kaikille vastauksista. Mulla ei ole kokemusta deeleistä, mutta pilvestä ja DXM on. Tiedostan kyllä riskit, eikä psykooseihin olisi hirveesti tässä varaa ajautua. Yhtäkään ei ole tullut vielä. Trippi kuitenkin yleensä kestää vaan tietyn aikaa, eikä sen aikana tavallaan ole hengenvaaraa. Ajattelisin, että riskikkäämpi aine mulle olisi MDMA, koska tuo voimistaa tunne-elämää, impulsiivisuutta ja masennusta. Ja jostain luin, että ainakin epileptiset ihmiset voi saada pahoja kouristuksia, jos vetää samalla Depakotea ja happoa. Olikohan erowid tai bluelight. Tosiaan, en ole myöskään epileptinen. Mutta olen myös lukenut, että ihmiset on käyttäneet niitä samanaikaisesti ja mitään pahaa ei tapahtunut.