Lääkärin sanat pysäytti. Nyt on suunnitelma

Moi kaikki!
Koronakriisi pysäytti oman alani työt täysin ja olin jo valmiiksi tissutellut pari vuotta lähes päivittäin. Olen 45v mies. Alkoi monenlaiset ahdistusoireet jne joita ei aikaisemmin ollut. Kaiken kukkuraksi päälle ahdistus omasta talouden romahtamisesta.
Kävin lääkärillä ja totesi että nyt olisi aika ottaa yhteyttä päihdeklinikkaan. Tein sen heti. Nyt yksi käynti takana. Yksityisellä tosin, kun julkiselta peruttiin.
Suunnitelmani on pitää nyt 1kk tipatonta niin että testataan olenko jo riippuvainen.
Itse olin lähinnä ajattelut ensin koettaa vaikka vähentää minkä luulen onnistuvankin mutta minulle sanottiin että saattaa olla parasta kokeilla olla kk ilman. Mikäli ei onnistu niin riippuvuus voi olla jo kehittynyt ja “sillä ei kuulemma ole järjen kanssa tekemistä”

Tiedän jo nyt että tämä tulee olemaan todella vaikeaa. Niin pinttyneitä tapoja minulle on syntynyt. Yleensä ke-pe mulla on aikaa “kännätä”. Tissuttelu siirtynyt myös arkeen. Olen ilmoittanut tilanteesta valikoiduille ystäville/perheelle jotta olisivat tukena.
Olen jo nyt vähentänyt lääkärikäynnin jälkeen joten uskon että jotain prosesseja on käynnistynyt…Joitain pitkään jumissa olleita projektejakin olen vienyt eteenpäin.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Paljon tsemppiä projektiin!?
Täällä myös tipatonta viikonloppua.

t. Juhani

Miten menee?
Ja mitä se lääkäri sanoi, ilmenikö sulla jotain juomisen aiheuttamia terveydellisiä ongelmia?

Hei!
Ja kiitos kysymästä! Ihan hyvin menee, jos ei ota huomioon sitä että uneni ovat nyt 9pv tipattomuuden aikana muuttuneet sellaisiksi parin tunnin pätkiksi ja väsymys on melkoinen.
Kävelin siis syyskuussa Mehiläiseen, kun mulla oli sellainen “sairaskohtaus”-olo. Henki ei kulkenut ja sydän löi miten sattuu. Siinä sitten tehtiin isolla rahalla kaikki mahd testit ja lopputulos oli että todennäköisesti alkoholin aiheuttamaan kaikki. Todettiin että juon moninkertaisesti yli suositusten ja käytiin läpi taas kerran mitä kaikkia seurauksia sillä tulisi olemaan.
Nyt takana pari käyntiä sekä yksityisellä että julkisella klinikalla ja saanut ihan eritavalla näkökulmaa omaan tilanteeseeni.
Olen kyllä vedellyt aika huolettomasti välittämättä seurauksista…

Jännä huomio tässä 9pv aikana on ollut että alkoholia ei ole oikeastaan tehnyt edes mieli, vaikka sitä on mm. työtilaisuuksissa ollut tarjolla.
Maanantaina taas klinikalle ja sillon n.2vk tipatta. Tarkoitus olisi jatkaa niin kauan kuin pystyy. Mitään tarkkoja päiviä ei ole asetettu omasta tai klinikan puolesta. Ilmeisesti parin viikon jälkeen unenlaadunkin pitäisi alkaa paranemaan…toivottavasti…
Erona tammikuiseen tipattomuuteen en ole kertaakaan ostanut edes nollakaljoja. Ilmeisesti ihan hyvä koska näin alkoholiasiat eivät pyöri iltaisin päässä :slight_smile:

Tsemppiä sinne myös!

Hei
Ajattelin käydä täällä päivittämässä hiukan kun tänään tuli tuo kk tipatonta täyteen.
Huomasin että tuo threadin otsikkoni oli aika sekava! Mutta tosiaan pyörät lähtivät liikkeelle kun sain mehiläisen lääkäriltä suosituksen ottaa yhteyttä klinikkaan ja pysähtyä miettimään terveyttäni.

Edelleenkään, vastoin kaikkia ennakko-odotuksiani, alkoholi ei juurikaan pyöri mielessä. Olen alkanut tottumaan tähän uuteen rytmiin…tästä jouluun saakka on tosin niin kiireistä ettei juomiselle juuri kyllä aikaa löytyisikään. Mutta…aikaisemmin olisin juonut päivittäin silti

Ajattelin nyt edelleen koittaa jatkaa tätä näin kokeilumielessä kun ei niin vaikeaa tunnu olevan ja käydä säännöllisesti klinikalla keskustelemassa

Hyvää joulun odotusta kaikille!

Hienoa kuulla että perässä tulet edelleen ???:heart:
Minulla tänään jo joku 67 päivää selkeänä.

Joka viikko parempi sen suhteen kuinka tunnen levänneeni yöt. Ja mikä ihanan ihmeellistä näen unia ja muistan ne❤️
Alussa päätin olla 100 päivää mutta en usko että tekee edes mieli ?

Raikasta loppuvuotta Kaikille

Mahtavaa ja kiva kuulla!
Itse en valitettavasti voi tuohon “levänneenä” yhtyä koska edelleen, kohta 6vk:n tipattoman jälkeen, uneni ovat erittäin katkonaisia. Enää en tosin mene paniikkiin kun herään jo 02. Olen jo niin tottunut…Olisi mielenkiintoista tietää voiko tämä edelleen liittyä alkoholiin. Ei mulla koskaan ennen ole tämmöistä ollut

Nyt ollut pari vähän vaikeampaa päivää kiemurrellessa että miksi nyt en salli edes muutamaa itselleni. Kun alunperinhan lähdin vaan kokeilemaan jotain pientä tipatonta jaksoa…sehän meni jo

Mulla on nyt vain vaikeuksia keksiä syytä/aikaa/paikaa/tilannetta/minkä verran/miksi joisin…
Olen listannut noita tilanteita, joissa normaalisti joisin ja tajusin että wc-käynnit on suurin piirtein ainoita mihin en ole sotkenut alkoholia…
Eli ehkä parempi kun odottelen tässä edelleen ajatusten selkeytymistä. En tod halua palata aiempaan päivittäiseen tissutteluun!

Haaveena olisi että voisin joskus ottaa muutamia niin etten sitten ota heti seuraavanakin iltana. En usko että vielä onnistuisi

Hyvää itsenäisyyspäivää!

Tuosta nukkumisesta. Minulla alkoi vaihdevuosioireet v 2009. Siitä alkoi pätkäunet eli nukuin 2-3 tuntia ja sen jälkeen heräsin tunnin välein. Silloin onnistuneesti kokeilin nukahtamislääkettä kuten fiksusti lääkäri neuvoi eli nukkumaan ajoissa klo 21-22 ja JOS herään ennen kello yhtä yöllä otan nukahtamistabun silloin ja kuule olipa ihanaa -SE AUTTOI nukkumaan sitä hetkestä aamuun asti. Eikä minun tarvinnut kuin muutama yö sillointällöin saada noin nukuttua niin jaksoin taas kuukausia pätkäunia.
Kunnes vuosia kului eikä vaihdevuosioireet mihinkään hävinneetkään - mikä valtava pettymys.

Sitten aloin tissuttelun - ja sain nukuttua “paremmin” heräämättä kuin kerran yössä, mutta pikkuhiljaa toleranssi nousi ja tissuttelu tuli jokailtaiseksi tavaksi.
Paino nousi ja nousi ja sekin todennäköisesti ylläpitää niitä vaihdevuosioireita. Melkoinen oravanpyörä siis.

Nyt kolmatta (aah ihanaa) kuukautta alkotta opettelen menemään ajoissa nukkumaan ja iltasella juon vähintään puoli pannua haudutettua yrttijuomaa. Yleensä valerianateetä jossa 94% sitä itseään.

Vieläkin on hakusessa riittävän ajoissa nukkumaan meneminen, mutta aamut on jo kivan kirkasmielisiä ja raikkaita vaikka aluksi väsyttäisikin. Luulen, että kropalla menee useampi kuukausi toipua tissuttelun aiheuttamasta mielen- ja elämänlaadusta.

Lähdin reissuun pari viikkoa sitten ja alkoholia on ollut ympärilläni todella reippaasti. Pelkäsin etukäteen että saattaisin lipsua mutta näköjään tämäkin on mahdollista. Olen joutunut kieltäytymään jo niin monta kertaa että siitä alkaa tulla rutiinia…
Joulu äidin ja siskon luona sinäänsä meni suht helposti. Ainoastaan joulupöydän viinit jäi väliin

Aloitusviestissäni taisin mainita että tällä tipattomalla en ole koskenut edes alkoholittomiin oluisiin. Nyt olen tuosta hiukan alkanut lipsumaan koska olen alkanut jonkin verran kaipailemaan saunaoluita. Ei se nollakalja enää ihan NIIN pahalta maistu…hassua että koen tuostakin jo huonoa omatuntoa kun vertaa että join vuosia joka ilta vähintään 4 annosta ennen tätä. Välipäivinä voisi palailla vishyn pariin.

Edelleenkään en oikein tiedä mikä mulla on päämääränä. Kokonaan lopettamaan en ole lähtenyt. Piti aluksi olla vaan muutamia päiviä tipatta ja se jäikin päälle, osittain varmaan vertaistuen ansioista. 2kk tuli täyteen viime viikolla ja ajattelin edelleen koittaa jatkaa ihan mielenkiinnonkin vuoksi. Kropassa on ollut niin kevyt olo että sitä vain ihmettelee

Terve
Olen samalla motivaatiolla, terveys edellä lähtenyt kohti nollalinjaa. Ihan 100% ei ole pysynyt syksyllä.

Tuntuu, että keskimäärin on todella helppo olla juomatta. Päivittäinen olotila on hyvä. Ehkä siinä on se juju. Ei tarvitse mitään suunnitelmaa, koska minun ei tarvitse juoda enkä halua juoda tänään enkä lähitulevaisuudessa.

Tänään jos joisin, olotila olisi huono, ei hyvä. En halua juoda tänään. Ja mikäs sen parempi, tämä tukee 100% sitä alkuperäistä ajatusta paremmasta terveydestä, kunhan päiviä tulee paljon.

Hyvää vuoden loppua. T. Puuhapete

Miten mahtava lukea tällaisia kokemuksia, tsemppiä jatkoon!

Minulla on myös vähän tuon kaltainen ajatus, etten uskalla asettaa mitään tarkkaa päämäärää tipattomalle. Ainakaan kovin pitkälle. Toki minulla se on vasta aivan alussa. Kun tässä itse on varovaisen tyytyväinen kolmesta tipattomasta päivästä, niin ei uskalla miettiä kuukausien päähän, vaikka jotain sellaista salaa toivookin. Jotenkin tuntuu turvallisemmalta ajatella tässä pitävänsä vähän vain taukoa. Päämäärätietoisemmalle ihmiselle sopii varmasti paremmin erilainen ajattelutapa.

Ajattelin käydä täällä päivittämässä vaikka sinänsä ei ole mitään uutta kerrottavaa…taukoilua jatkanut samaan malliin.
Oli toisenkin viikon pätkän työreissussa ja alkoholia oli ympärillä runsaasti. En voi väittää eikö yhtään olisi houkutellut! Onneksi kollegatkin päättivät olla tuon reissun aika vähillä juomilla.
Oltiin baarissa joka ilta ja alkoholittomia drinkkejä tuli kokeiltua. Jotenkin se pelkän vishyn juontikin tympäsee siinä ympäristössä…

Mulle lykättiin jälleen käteen kortti, jolla sai ostettua mielin määrin kalliita viinejä ihan pilkkahintaan. Edellisellä reissulla jätin option käyttämättä mutta nyt työhuoneeni kaapissa on 3kpl arvokasta punkkua ja litra konjakkia. Kotiin en niitä kantanut enkä oikein muutenkaan tiedä miten tässä pitäisi toimia. Tarkoitus ei ole niihin koskea vielä pitkiin aikoihin/ei ollenkaan/antaa lahjaksi? mutta toisaalta olen aina juonut kaikki juomat kaapeista heti loppuun…

kaikille oikein mukavaa arjen aloitusta!

Hienoa, että tilanne on pysynyt ennallaan ja kiva myös, että käyt välillä sen täällä kertomassa.

Itsekin joskus harvoin baarissa selvinpäin olleena, tykkään tilata alkoholittomia drinkkejä. Niitäkin saa onneksi niin erilaisia, eikä vaihtoehtona ole pelkästään joku ällömakea mehudrinkki. Viiniä juon harvoin, mutta alkoholiton viini on parempaa kuin alkoholiton siideri.

Jotenkin sympaattista, kun olet ymmälläsi noista töissä olevista juomista. Voin jotenkin kuvitella tunteen. Siinä on ainakin ihan hyvä lahja jollekin, jonka tietää niiden kanssa asiallisesti pärjäävän.

Kiitos samoin, mukavaa jatkoa samaan malliin!

Moikka taas!

Nyt kun tuo 3kk tulee tipatonta juuri täyteen niin huomaa kyllä että alkanut alkoholi pyörimään mielessä entistä enemmän.
Tähän asti mennyt aika kivuttomasti tosiaan vaikka olen ollut useita viikkoja keskellä houkutuksia reissussa

Edelleen tuntuu kuitenkin että on halua kokea monia tuttuja paikkoja/juttuja ilman alkoa. Kokonaan lopettamaan en lähtenyt mutta ei vaan jotenkin uskalla korkata. Päihdekuntouttajani (jolla siis muutamia kertoja käynyt) on samaa mieltä. Ei vielä kannata

En ole käytännössä kertaakaan 3kk aikana viettänyt aikaa iltaisin varsinaisesti itsekseni esim. leffan parissa. Tuohonkin on vuosikaudet kuulunut aina alkoholi. Enemmänkin tehnyt töitä/harrastuksia tappiin saakka ja sen jälkeen melatoniinilla ja nyt myös mirtazapiinilla filmi poikki. Jotenkin ei vaan pysty olemaan “vapaalla”. Enemmin vaan yrittää nukkua.
Tänään olisi tarkoitus käynnistää leffa ja kokeilla miltä tommonen tuntuu selvinpäin. Mukana muutama nollakalja. Noitakin vältellyt mutta joulukuussa alkoi lipsumaan ja huomasin tykästyneeni special effects alc freehen

Minä olen ainakin huomannut että nollaprosentin olut riittää tyydyttämään sen jonkin tarpeen tietyissä tilanteissa. Pitsalla, urheilukisoja telkkarista katsoessa ym.

3-4 kk on monelle sellainen aika, että jostain syystä on pakko luopua raittiudesta. Itsellekin käynyt näin lukemattomia kertoja. Pysy lujana houkutusten edessä.

Kiitos kommenteista ja tsempistä Lempeä Kettu ja Yhdet vielä Ninni!

Huomaan kyllä että nyt 100pv kohdalla on meneillään jotain erikoista. Yritän mennä järki edellä vieläkin. Yks kiinnostava vertaisryhmäkin olisi juuri alkamassa…ja mulla taitaa olla tuo sama kuin monilla ettei tee mieli sitä yhtä vaan viittätoista.

Noista nollakaljoista vielä. Sillon ensimmäisen kk aikoihin niihin ei tehnyt mieli kajota jo senkään takia että se alkoholin maku oli vielä niin selvässä muistissa ja ne maistuu kaikki hirveältä. Muutaman kuukauden jälkeen huomannut selvän eron parempaan suuntaan eli kyllä mullakin ne menee hyvin töllöä katsoessa. Leffojen katseluun mulla oli vuosia sellainen perinne että kerran viikossa pistin myöhään illalla isolta valkokankaalta pyörimään jonkin klassikon ja join ihan kunnon humalan sitä fiilistellessä. Edelleen tässä projektina kokeilla joku päivä miltä tommonen tuntuisi nyt.

Mulla oli sellainen, että alko alkoi pyöriä jatkuvasti mielessä 3,5 kk kohdalla ja (vain) kaksi sellaista päivää riitti ja yksi eteentullut iso pettymyksen tunne, kun korkki aukesi. Aika vähästä siis. En tiedä kauan se olisi todellisuudessa kestänyt, jos ei ois tosiaan antanut periksi vaan elellyt vaan sen juomishimon ja tunteiden kans. Olin mielessäni jo luovuttanut enkä siinä kohtaa enää haavaillutkaan täysraittiudesta.

Voishan sitä juoda nytkin, mutta toistaiseksi raittius on pysynyt 4 vuotta vanhoja kuvia katsomalla, jossa oli aika railakasta menoa ja sen näki kuvista lihavuutena ja kasvojen pöhötyksenä ja häilyvänä katseena, että kyllä päivälleen 4 vuoden aikana on tultu positiiviseen suuntaan! Sen näkee nykyisiä kuvia vanhoihin vertaamalla ja muuten tasapainoisemmasta fiiliksestä. Ei ole suurta halua enää palata jatkuvaan viikonloppu- ja arkijuomiseen, joten paras olla selvinpäin tavalla tai toisella.

Tsemppiä viikonloppuun!

Tervehdys!

Vähän pientä päivitystä. 99pv kesti mun tipaton. Sen jälkeen 2vk meni käytännössä lähes nukkumatta ja selviämättä täysin välissä. Ei ihan noin pitänyt mennä… Nyt olisi tarkoitus yrittää jatkaa taukoa.

No voihan. Mahtavaa kuitenkin, että palasit tänne kertomaan tilanteesta ja jatkamaan hienosti alkanutta raitistelua. Nyt olet taas yhtä sudenkuoppaa viisaampi jatkossa. Luin uudestaan alkupään viestejäsi, käy ihmeessä itsekin fiilistelemässä ja hakemassa samaa tunnelmaa takaisin.