hejssan, oon seurannu tätä saittii pitkään, mut nyt vasta uskalsin kirjoittaa tänne… oon ollu yli 20 vuotta narkomaani ja juoppo, päivästä päivään. nyt olen pyrkimässä täysraittiuteen (joka muuten ei oo helppoo). lopetin juomisen tuossa kun maksan alat-arvoni oli 632, joka on aika huolestuttava arvo. nyt en oo puoleen vuoteen vetäny kertaakaan esim bubree tms, sauhui kylläkin. kaikki maailman päihteet on kyl tullu vedettyä, hoosta testikemikaaleihin. mutta olen aika ylpeä, että puoli vuotta ns raittiina, 20 vuoden päivittäisen kiskomisen jälkeen. se miksi tänne kirjotan tätä on se, että lääkärini määrää mulle aika ronskit lääkkeet. vuorokausiannokseni (laillisia respalääkkeitä) on aikalailla: syön 700mg leponexia, 600mg ketipinoria, 200mg seroquel prolongia, 250mg truxalia (levozin lopetettiin just)… omasta pyynnöstäni (ettei tuu raittiuskamppailussa repsahduksia) pyysin lopettaan xanorit ja rivat, ainoo bentso mitä enää syön on 10mg insominia (ihan nukahtamistarkoituksessa). mietin vaan, että onkohan nää määrät lääkkeitä enää oikeesti kohtuullisia, vai onko lääkäri tekemässä mulla jotain tieteellista “kuinka se kestää mitäkin” -koetta. mitä ootte mieltä, meneeko jo järjellisen rajan yli vai pitäisikö sanoa lekurille, että h-vetti soikoon, ei tässä oo järkee… no joo, tähtäin on raittius ja aika lailla on kaveripiiriini joutunut ottamaan etäisyyttä (just yks tossa laitto viestii että tuu vetää ketamiinii ja dekstroo, ja kieltäydyin kohteliaasti). mutta ei sen enempää päihteistä, haluaisin kuulla teiltä, mitä mieltä ootte näistä lekurin määräämistä lääkkeistä… missä menee kohtuuden raja…
Kovat on kyllä neuroleptimäärät ja sit toi väsyttävä masari.
Mielestäni määrät on aivan liian isot ellei sulla ole jotain skitsofreniaa tai muuta vakavaa mielenterveydenhäiriötä.
Tollasten määrien tiputuksesta sattaa tulla aika ikävät oireetkin (varsinkin leponexista). Eli lähtisin laskemaan kaikkia neuroleptejä ja jättäisin ainoastaan ketipinorin (tarvittaessa truxalin jos se väsyttää hyvin) juuri sellaisella annoksella joka toimii…
Itse en kykenisi edes puhumaan satika kävelemään tuollaisilla leptimäärillä. Ja kyllä se raittius aika kaukana on jos tuollaisia määriä syö näitä troppeja. Mies pyrkii raitistumaan ja lekuri suuressa viisaudessaan tunkee turruttavia myrkkyjä kouraan, huh huh…
Mun mielestä ihan sairaalloisen isot leptiannokset. Enkä halua kuullostaa negatiiviselta tai mtn, mutta sulla voi olla ihan yhtä iso taistelu päästä eroon noista lepteistä, kun huumeista ja alkoholista. Riippuu paljon kauanko oot syöny. Mun mielestä lääkäri on suoraan sanoen tehnyt sulle vaan karhun palveluksen, ku oot noin raskaan homman hoitanu ku lopettanu noi muut roippeet, niin määrää sulle yli-suuria määriä neuroleptejä, joiden lopettaminen voi olla aivan helvetillistä.
Jotain psykoottistasoista ongelmaa, kun antipsykootteja on määrätty noin runsaalla kädellä? Kokeile jos pärjäisit pelkällä Leponexillä. Se on antipsykooteista kuitenkin tehokkain. Sillä saa nukuttuakin hyvin, jos painotus on ilta-annoksessa. Jos päivällä ei väsytä toimintakykyä haittaavasti, niin en sinänsä näe mitään ongelmaa antipsykoottisessa lääkityksessä. Tuossa Ketipinorin ja Seroquel Prolongin samanaikaisessa määräämisessä en kuitenkaan näe kovin paljoa mieltä - monimutkaistaa vain lääkitystä.
Mikä näistä oli?
^ En minäkään tajunnut, mikä väsyttävä masari tuossa muka oli mainittu . Itse ainakin äkkiseltään bongasin tuosta aloittajan lääkityksestä vain neurolepteja, jollei lasketa tuota Insominia mukaan.
Rankka on kyllä lääkitys, toden totta . Ilmeisesti nuo setit eivät kuitenkaan hirveän, siis ihan hirveän, pahasti ko. kirjoittajan toimintakykyä häiritse, koska pystyy tuottamaan noin selkeää tekstiä . Itse en pystyisi tuolla tavalla lääkittynä luultavasti kirjoittamaan lainkaan. Toki noihinkin troppeihin nousee toleranssi, joten voi olla kyse siitäkin, mutta en voi mitenkään ymmärtää, miksi tuollainen lääkitys on määrätty, jollei kyseessä ole todella skitsofreenikko tai sitten henkilö, joka joutuu muutoin välittömästi pahaan psykoosiin, jos nuo lääkkeet jäävät ottamatta . Tietenkin tuollainen leptimyrkyttäminen tavallaan varmasti tukee päihteistä erossa pysymistä, kun ei jaksa vetää mitään . Neuroleptit tosin aiheuttavat myös riippuvuutta, kuten jo sanottu, ja niistä eroon pääseminen voi olla hyvinkin vaikeaa. Lisäksi lepteillä on runsaasti vakavia ja ihan hengenvaarallisiakin sivuvaikutuksia, etenkin tuollaisilla annoksilla.
Lääkärin pointtia en ymmärrä minäkään, en sitten vähimmissäkään määrin, ellei kyse ole tosiaan esim. skitsofrenian hoidosta, mutta jotenkin ymmärsin, että näin ei tässä tapauksessa olisi. Eipä tosin olisi ensimmäinen lääkäri maailmassa, joka määrää tyystin käsittämättömän lääkityksen potilaalle ilmeisesti juuri jossakin sairaassa kokeilumielessä, kun eihän jollain narkkarilla nyt niin väliä ole, vaikka se sattuisi kuolemaankin .
Suosittelisin aloittajaa jättämään tuon lääkityksen ja todella kyseenalaistamaan lääkärinsä sanomiset ja tekemiset. Seinään tuota lääkitystä ei tosin kannata lopettaa, siitä voi seurata hirveitä, mutta pudottele asteittain ja kuulostele, miltä susta tuntuu. Jos lääkärisi ei sua ymmärrä tässä asiassa, niin eipä sille kai ole pakko kertoa, että vähentelet lääkitystäsi .
Hienoa kuitenkin, aloittaja, että olet päässyt doupeista eroon noinkin pitkän vetohistorian jälkeen . Tsemppiä jatkoonkin ja toivotaan, että jos joskus selviät tuosta leptikoomastasi, se ei aiheuttaisi uusia vetohaluja.
Tuplat
Ei kun sekotin ton truxalin johonkin masariin, neuroleptihän se.
kiitos vastauksistanne! oli helpottavaa kuulla etten ole yksin tässä maailmassa jossa koen leptilääkitykseni olevan turhan ronski. se on kuitenkin sanottava, (ja tästä oon ylpee) että olen omasta pyynnöstäni lopettanut bentsot sun muut kolmiolääkkeet (paitsi insominin, nukahtamiseen), koska vedin aina kuukauden satsit parissa päivässä ja tajusin etten kyllä tällä tavoin onnistu raittiuspyrkimyksissäni (xanoria on kyl ikävä). ja mielenterveydestäni sen verran, että ovat kyllä kiikuttaneet mut psykiatriselle osastolle esim metkuövereiden yms takii. leptejä oon syöny kymmenkunta vuotta ja aina vaan lisänneet annostusta. ja sitten tosijätkän ylpeyden aihe: lopetin herskan seinään itekseni, ilman korvaushoitolääkkeitä (no joo, vedin sit kyl muuta). ja sit meni hermo narkkiystäviini, kun tipahdin, niin kävivät taskuillani pöllimässä loput bubret yms (narkit on pirun epäluotettavaa porukkaa kun frendiltä pöllivät). ja ei tuo alkoholikaan mulle kovin jees juttu ollu… tosiaan a-klinikalla kun ottivat maksa-arvot, niin sanoivat että normi alat-arvo liikkuisi siinä 20-70 välillä, mulla se oli tosiaan 632 (join päivittäin 3 plo 16% kotiviiniä, muun ohessa). ja sitten vielä tuosta sauhusta: kasvatin kukkaa yli kymmenen vuotta (omaan käyttöön, oli hydrokasvatuslaitteet ja kaks tonnista natikkaa yms provehkeet, veivät koko makkarin tilan) ja on tosi outoo kun ei enää ookkaa päivittäistä (aamusta iltaan) annosta kukkaa joka päivä, hankalaa sopeutua siihen… ja se, että mulle määrätään näin tähtitieteelliset annokset leptejä saattaa osittain selittyä just sillä, että raittiuspyrkimyksissäni pyysin itse lopettamaan ns viihdekäyttöön soveltuvat lääkkeet joka on aiheuttanut mulle vaikeita tiloja, ja kyllä, olen ollut psykoosissa esim kun kroppa ei oo saanu tarvittavia droppeja… ja sekin on suoranainen ihme, että olen välillä rännänny taittuneilla likaisilla neuloilla, eikä oo tullu hepatiitteja tms jne… plus testikemikaaleja on ikävä kun niistä sai aina niin mielenkiintoisia, ennalta-arvaamattomia tiloja, yks lempparini oli esim 2ce. ja oh my god: lsd ja sienet, niitä nyt ei voita ku h (no, opiaatit rules, tai siis ruletti ennen). ja vielä tää, narkkasin yli 20 vuotta JOKA IKINEN päivä (en oo ikinä ollu töissä eli douppausta oli mahdollista tehdä 24/7), joten on psyykkisesti ollut aika opettelua olla selvinpäin (oikeesti, ei oo helppoo ollu, on outoa olla selvä, ikäänkuin olisi vastasyntynyt jolle kaikki on uutta)… no, päivä kerrallaan… vakaa aikomus on, että kofeiini ja tupakka ovat ainoat päihteet tästä eteenpäin… olen varsin tietoinen siitä, että en pysty kohtuukäyttöön… ps. kiitos kun jaksatte lukea mun ongelmista!
^ Raittius tähtäimessä, kirjoitit, että olet ollut psykoosissa. No, niin olen minäkin ollut, useammankin kerran, itseasiassa, välillä aineista johtuen, välillä ihan vain muuten, mutta mä en vieläkään jaksa ymmärtää tuota, että jos ihminen on joskus ollut psykoosissa ja psykoosi on sitten saatu katkaistua, niin miksi niitä psykoosilääkkeitä pitäisi varan vuoksi syödä vuosia tai jopa koko loppuelämä . Jos tila uusiutuu, niin sitten lääkitystä voidaan katsoa taas uusiksi, mutta en mä ainakaan leptejä suostu vetämään jatkuvalla syötöllä vain sen vuoksi, että olen joskus ollut psykoosissa ja saatan vielä joskus tulevaisuudessa mennä psykoosiin. Toki mä ymmärrän leptien käytön akuutin psykoosin iskiessä, kun parempiakaan lääkkeitä ko. tilaan ei toistaiseksi olla keksitty. Ymmärrän myös sen, että sä et voi tuosta noin vain lopettaa leptien käyttöä, koska sulla on niin pitkä historia niiden myrkkyjen kanssa ja toleranssisi on ilmeisesti pirun korkea, kun tosiaan pystyt tuollaisen lääkityksen alaisena kirjoittamaan noinkin hyvin . Elimistösi ja pääkoppasi ovat tottuneet lepteihin niin hyvin/pahoin, että niiden äkillisestä lopettamisesta pukkaisi taatusti jonkinlaista psykoosia ja hyvin todennäköisesti myös kaikenlaista muuta oiretta, joten sun on kaiketi ajettava leptit alas hyvin harkitusti ja hitaasti, jos mielit niistä eroon päästä. Voipi olla pitkä ja vaikea tie se, mutta ehkäpä sä pystyt siihenkin, kun olet pystynyt lopettamaan muutkin roippeet . Tsemppiä .