Kysymys vertaisohjaajille: Miten kaventaa sukupolvien kuilua

Mikä olisi mahdollisesti tehokkain keino hälventää isäni (vanhempaa ikäpolvea) hysteriaa tämän kannabisasian ympärillä? Olen itse 23v migreenipotilas (sain lääkekannabis-reseptin), elän ihan normaalia elämää työssä käyden, parisuhde voi hyvin jne… mutta pelkään väliemme katkeavan ulostulostani koska hän leimaa kaikki tälläiset asiat narkomaniaksi koska hänen mielestään kannabis on huume ja sekoittaa kaikkien pään. Lääkekäyttöä hän pitää lääkeyhtiöiden juonena jotka yrittävät sairastuttaa Suomen kansan. Mitä tehdä?

Mun äitee pitää kaikkia kannabista käyttäviä ihmisiä huumehörhöinä, ja hänen kanssaan aiheesta ei pysty keskustella. En ole tässä viimeisen kolmen vuoden aikana keksinyt miten hänen ajatusmaailmaa saisi avarrettua, vaikka oon näyttäny tutkimustuloksia ja kertonut miksi minä olen kannabista kokeillut ja käyttänyt ja miksi haluan sitä käyttää jatkossakin. Joihinkin ihmisiin ei edes tutkimustulokset tepsi, kun uskovat todeksi sen mitä joskus ovat kansakoulussa oppineet.

Migreenilääkkeisiinkin on varmaan moni kuollut, kuvittelisin ainakin niin, jos siitä löytyisi jotain tilastoa ja sitten vertaisi kannabiksen alhaiseen toksisuuteen, niin ehkä siinä voisi olla yksi hyvä argumentti kannabiksen lääkekäytön puolesta. Porttiteoria varmaan huolestuttaa isääsi, joten kannattaa muistuttaa että saat lääkkeesi laillisesti apteekista etkä täten ole tekemissä rikollisten kanssa eikä sinulle ole kukaan tarjoamassa mitään muita aineita.

Tätä aihetta on pohdittu myös järjestöpuolella. YAD on hakemassa uutta kannabisspesifin työn projektia, jonka yksi tavoite on luoda “Mitä nuoret haluaisivat kertoa aikuisille kannabiksesta” -opas, jonka yksi tarkoitus olisi esittää ilmiötä nimenomaan täysi-ikäistymisen kynnyksellä olevien nuorten näkökulmasta. Mallia on haettu ausseista, jossa NCPIC on tehnyt aika hyvää materiaalia eri kohderyhmille kannabisteemalla. Meillä YADssa on myös alustava sopimus olemassa olevan materiaalin kääntämisestä NCPICin kanssa. Materiaaleja (englanniksi) voi tarkistella täältä: ncpic.org.au/shop/all-resources/ Erityisesti tuo faktoja vanhemmille on sitä henkeä, mitä meilläkin on ajateltu. Siellä esim. kumotaan porttiteoriaa ja ollaan muutenkin melko kiihkottomia, vaikka haitoista puhutaankin.

Sekä meidän suunnittelema materiaali että NCPICin tekemä materiaali on toki tätä palstaa nuoremman väestön ja vanhempien väliseen kommunikaatioon suunnattua, mutta ei välttämättä silti hyödytöntä aikuisten välisissä tilanteissakaan.