Kysymys: "Velkaantumisesta kulunut aika" velkajärjestelyssä

Päihdelinkin toimitus välittää kysymyksen:

[i]Hei, mihin perustuu “velkaantumisesta kulunut aika” velkajärjestelyn myöntämisen perusteena? Jossakin luki että yli 10 vuotta olisi järjestelyä puoltava aika, jossain taas on mainittu että muutama vuosi. Kumpikin ihmetyttää minua kovasti. Jos velkaantunut henkilö on jo 10 vuotta pystynyt lyhentämään velkojaan, sehän tarkoittaa silloin sittä että hän ei ole ylivelkaantunut vaan pystyy normaali tuloillaan selviytymään veloistaan?

Olen itse peliriippuvuuden takia velkaantunut niin etten tule koskaan ulosoton kautta selviytymään veloistani. Peliriippuvuuteen olen hakenut ja saanut apua. Velkaantuminen ei ole tapahtunut tahallisesti, kuten varmasti vaikeasti peliriippuvaisten kohdalla on tiedossa.

Tunnen olevani ansassa josta ei ole ulospääsyä. Olen taistellut itseni irti riippuvuudesta joka ei suinkaan ole ollut helppo tie. Jo pelkkä peliriippuvuus on ihmiselle taakka ja rangaistus sillä se tuhoaa talouden ja sosiaalisen elämän. Tämän lisäksi peliriippuvaiselle langettuu ulosoton pakko em. seikkojen vuoksi ja sen myötä kaiken rahaksi muutettavan omaisuuden menetys. Tähän vielä pitkäkestoiset maksuhäiriömerkinnät, leima otsaan joka vaikuttaa työpaikan saantiin, asunnon saantiin, vakuutusten saantiin, aivan kaikkeen! Rangaistus rangaistuksen päälle sen vuoksi että ihminen on sairastunut…

Käytännössä siis pahasti velkaantuneen peliriippuvaisen ei ole mahdollista nousta jaloilleen enää koskaan. Kun maksuhäiriömerkinnät joskus aikanaan poistuvat, ne ovat varmasti “ikuisella mustalla listalla” monessakin paikassa kuten pankeissa. Luultavasti henkilöllä ei ole enää koskaan mahdollisuutta uudestaan hankkia esimerkiksi omistusasuntoa jonka menetti ulosotossa. Se ikäänkuin varmistetaan juuri tällä “velkaantumisesta kulunut aika”-pykälällä.

Onko peliriippuvainen pahimman luokan rikollinen?

Olisiko tähän pohdintaani mitään kommentteja?[/i]

Ensinnäkin, peliriippuvainen ei tietenkään ole rikollinen. Olen pahoillani, jos olet itse kokenut asian näin. Hienoa kuitenkin kuulla, että olet peliongelmasta päässyt eroon. Se luo jo hyvät lähtökohdat myös velkojen järjestelyyn.

Ei pidä alkuunkaan paikkaansa, että maksuhäiriömerkintöjä joskus saaneena ei enää myöhemmässä vaiheessa voisi esimerkiksi omistusasuntoa hankkia. Kun maksuhäiriömerkinnät ovat poistuneet ja taloudellinen tilanne sellainen, että mm. asuntolainan lyhentäminen on mahdollista, voi taas alkaa miettimään asunnon hankkimista.

Sinuna ehdottomasti varaisin ajan oman paikkakuntasi talous -ja velkaneuvonnasta, jossa voisit selvitellä tuota velkajärjestelyyn pääsemistä ja sitä milloin se tulisi ajankohtaiseksi. Tarkkaa ja ehdotonta velkaantumisesta kulunutta aikaa ei ole missään varsinaisesti määritelty. Se katsotaan aina tapauskohtaisesti ja valtaosassa tapauksista velkajärjestelyn saamista ei tarvitse mainitsemaasi kymmentä läheskään odotella.