Kysymys tuen saamisesta

Haluaisin kysyä, onko teillä kellään muulla ongelmana se, että lähipiiri ei kannusta raittiuteen. He eivät näe ongelmaa, vaan pitävät minua hiukan niuhona kohtuukäyttäjänä.
Kukaanhan ei voi minun pääni sisään mennä ja nähdä miten paljon juominen minua ahdistaa. Ei aina voi vain tuijottaa määriä, jotka kyllä minulla ylittävät suositukset.

Olisi ihanaa, kun joku sanoisi: ”hyvä, hieno juttu. Olenkin aina ajatellut, että sinun ei pitäisi juoda. Tuen sinua”. Katselin jo aa-ryhmiäkin, mutta kaikki kokoontunvat melkoisen ajomatkan päässä. Ehkä voisin mennä mukaan johonkin nettiryhmään. Onko kellään kokemuksia niistä?

Itse haluan lopettaa sen vuoksi, että vaikka en juokaan niin kauhean paljoa, niin ajattelen juomista kaiken aikaa. Välillä tuntuu, että tulen hulluksi, jos en saa sitä ääntä päässäni sammutettua. ”Ottaisinko tänään viiniä? Jos olen kaksi päivää juomatta, niin sitten voin ainakin taas ottaa. Lauantaina otan ainakin, kun on ne illallisetkin”. …jne.jne.jne. Tämä itseasiassa hävettää minua niin paljon, että on varmaan ensimmäinen kerta, kun tästä kenellekkään kerron.

Tuo suhtautuminen lähipiirissä on varmasti enemmän sääntö kuin poikkeus.

Useimmilla ihmisillä on alkoholista se käsitys, että se on ongelma vasta sitten kun on juonut kotinsa, perheensä omaisuutensa ja terveytensä. Sitten kun kulkee vapisevana haisevana rauniona kerjäämässä kaljarahaa, sitten ihminen on alkoholisti ja ja hänellä on ongelma.

Jokaisella on kuitenkin oma rajansa. Toisilla se on hyvinkin korkealla, toinen ei tunnusta sitä koskaan. Sinun rajasi on tässä (mielestäni ihan oikeassa kohdassa). Jos alkoholi on koko ajan ajatuksissa, se on jo ongelma. Olet oikeassa lähtiessäsi hakemaan apua.

Ihan terveyskeskuksesta voi kysyä keskusteluapua. Seurakunnilla (diakoniatyö) on ryhmiä ja henkilökohtaistakin apua voi kysyä. Netissä on hyvin erilaisia ryhmiä kunhan kaivelet enemmän. FB:ssä on joku ryhmä, kaivele sieltäkin. Jos tunnet jonkun käy esim AA:ssa tai on jo raitistunut, pyydä häntä tukihenkilöksi. Tai suosittelemaan jotain toista sinulle tukihenkilöksi. Sitten on vielä A-kilta.

Ja tänne plinkkiinhän voi myös kirjoittaa. Täälläkään ei tarvitse pohjamudasta aloittaa.
Tervetuloa mukaan.

Hei Johanna

Jos omalla paikkakunnalla on päihdeklinikka tai A-klinikka, niin varmaan myös sinne voi hakeutua juttelemaan matalalla kynnyksellä ja ehkä jopa maksutta. Pienimmillä paikkakunnilla sellaisia ei ehkä välttämättä ole, vaan päihdehoitoa toteuttavat terveysasemat tms.

AA:ssa toki käy hyvin monenlaisia ihmisiä monenlaisin taustoin, joten sekin kannattaa tsekata jos mahdollista. Sekään kun ei maksa mitään eikä velvoita mihinkään.

Nettiryhmiä on ainakin äideille. Sellaisesta ainakin ylläpito tiedottaa täällä Plinkissäkin.
Lisäksi koronan aikana jotkut päihdeklinikoiden ryhmät ja AA-ryhmätkin ovat kokoustaneet verkossa, mutta en itse ole ollut niissä mukana.

Moi Johanna. Itse olen hieman samassa tilanteessa kun sinä. Huomenna olisi tarkoitus mennä katsomaan paikallista a-kiltaa, kun tuo AA ei ehkä itselleni sovi, en tietenkään tiedä, kun olen istunut autossa ja en mennyt sisälle asti, jotenkin pelko vain tuli päälle. Mitä klikoista ymmärsin, niin ovat ilmeisesti nyt korona aikaan puhelinmen päässä vaan ja heidän ryhmäjutut on peruutettu.

Niin monet ovat ajatelleet että AA:ssa istuu siltojen alta tulleita ukkoja muovikasseineen pelaamassa koronaa…<<–hehe :smiley: :smiley:
mutta pk-seudulla on ihan päinvastoin… Lihaksikkaat tummat komeat Adonikset tulevat palavereihin mersuilla ja audeilla ajaen… he ovat kansakuntamme huippuyksilöitä ja Voitajien Sukua… On nähty huippu-urheilijaa plus Mensan jäseniä, lisäksi naisilla on Fitness-tason vartalot ja muotigledjut. ei monikaan ole liian hyvä tulemaan AA:han vaan liian huono tulemaan… :mrgreen: