Kysymys: Tarvitsenko apua vai onko ajatusmaailmani sekaisin

Terve,

Ensimmäistä kertaa kirjoittelen vaikka monasti vieraana lukenut.

Olen tilanteessa jonka tällähetkellä koen valoisaksi mutta uskon että minulla ei välttämättä ole kaikki hyvin.

Syyt löytyvät lähinnä omasta ajatumaailmastani, olen melko varmasti ADHD ja minun on vaikea istua paikallaan ja keskittyä. Sitä on ollut koko ikäni mutta nyt on herännyt uusia puolia lähivuosina ja en osaa enää sanoa onko tämä normaalia vai ei.

-Ahdistun kovin helposti kun yliajattelen asioita(pelon ajatus saattaa vain tulla mieleen tyhjästä), pelkään että puolisi pettää tms ei rakasta minua ja että minulle halutaan kostaa. Vaikka tiedän ettei asiat niin ole niin tulevat ajatukset melkein pakostakin mieleen enkä saa niitä kumottua. Ei kokoajan mutta sillointällöin. Lähinnä hankala olotila. Kuuluuko se terveen ihmisen psyykeeseen?

-Päihdekäyttö on aina ollut ihan siedettävissä rajoissa mutta tekee mieli aina jotenkin kohentaa omaa olotilaa. Oma oleminen ei tunnu riittävän. Tai no, saatoin polttaa kannabista 12kk putkeen epäonnistuneen suhteen takia. Lopetin sen 14kk sitten kun huomasin miten se teki elämästäni monotoonista ja minusta epäsosiaalisen jne.

-En koe olevani riittävän hyvä, juontaa todennäköisesti tuohon yliajattelemiseen ja pelkoon että minua satutetaan. Jokapäiväisiisä askareissa saatan kokea syyllisyyttä ja lähinnä puolison kommenteista en työelämässä tms jossa pärjään todellahyvin(motivaatio ongelmaa lähi kk kylläkin).

-Olen alkoholin vaikutuksen alaisena joitakin kertoja napsahtanut ja käytännössä seonnut raivosta, en puolisoa kohtaan koskaan fyysisesti mutta verbaalisesti kylläkin. Koen suurta häpeää ja syylisyyttä aiheessta. Syynä on aina ollut jonkinlainen riita joka juontaa siihen etten koe että minun hyviä tekoja arvostetaan vaan syyllisestään. Tilanteet tuppaa aina unohtumaan kokonaan muististani myös jälkikäteen.

Kotonani minulle kerrotaan että olen mahdollisesti masentunut (päihdelinkin testi sanoi että lievästi) ja että kärsin itsetunto+syyllisyys ongelmista joka on äärimmäisen tuhoisaa ja tuntuu että saan viestiä että ellei ne parane on tämä tässä.

Olen käynyt psykologin puheilla kerran ja olen menossa uudestaan viimeisimmän välikohtauksen takia. Minulle määrättiin myös masennuslääkettä (Brintellix) kun kerroin oloista työlääkärilleni. Itse koen asian naurettavaksi mutta minulle on myös kerrottu että peitän ongelmani, mene ja tiedä.

Haluaisin siis tietää että onko tämä enemmänkin ajatusmaailman virheitä vai kuulostaako tämä lääkehoidolta vaativalta asialta? Tänään on todella hyvä fiilis ja koko ajatus tuntuu hölmöltä mutta mieliala vaihtelee joskus todella vaihvasti päivänkin aikana.

Onko neuvoja antaa tai tietynlaista ohjenuoraa miten toimia tälläisessä tilanteessa. En koe että masennuslääkkeet ovat niitä nyt

Kiitos!

Moi,

Ei se omasta mielestäni ole tervettä, että vaivautuu asioista, joita ei kuitenkaan itse järjellä ajateltuna tunne totuuspohjaisiksi. En sen enempää osaa valitettavasti sanoa, mutta ehkä joku psykoterapeutti osaisi.

Mulla on samaa ongelmaa, olen hirveän itsekriittinen. Toisaalta, miksi koet syyllisyyttä puolison kommenteista? Luulisi, että siltä suunnalta etenkin toivoisi kannustavaa palautetta eikä sellaista, josta joutuu kokemaan syyllisyyttä. Itse ilman auktoriteettia ikisinkkuna sanoisin, että tuosta kannattais varmaan puhua. Eihän siitä voi tulla mitään, jos puoliso jatkuvasti kritisoi niin, että siitä tulee itselle huono olo.

Mä en usko, että lääkkeet on se ratkaisu sun tilanteessa. Ennemminkin kuulostaa, että monet sun mieltä painavat asiat kumpuaa puolisosta ja teidän suhteestanne. On tosi keljua, jos kotona ei tunne oloaan mukavaksi. Sen kun pitäisi olla se turvallisin paikka, jossa voi aina rentoutua.

Disclaimer: mulla on ollut yksi muutaman kuukauden parisuhde elämäni aikana, joten en välttämättä tiedä mistä puhun.

Tervetuloa Sulis! Tuntuu, että hyvin herkästi lajittelet ajatukset, joko “vääriksi” ja täten lääkehoitoa tarvitseviksi tai sitten “oikeiksi”, jolloin olet ns. normaali ja täten et lääkehoitoa tarvitsisisi. Näin siis itse näin tuon asian, korjaa toki jos olen väärässä.

Sinänsähän mikään ajatus tai räjähtäminen itsessään, ei määrittele oletko ns. “normaali vai et”. Käytännössä itse olen sitä mieltä, että masentunutkin on normaali. Ei vain kykene itse ja yksin pärjäämään välttämättä ilman apua (psykoterapiaa tai lääkkeitä). Osa kykenee.

Tätä soppaa vaikeuttaa vielä se, että periatteessa kuka tahansa ihminen kärsii joskus tunteiden ylikuormituksesta ja stressistä. Kenelle tahansa esim. ero on iso asia, sitä voi toki selitellä, ettei näin ole, mutta ainakin pitkän suhteen ja yhdessä elämisen jälkeen, kaikki on toisin jos onkin opittava elämään yksin.

Itse kärsin erittäin voimakkaista syyllisyyden tunteista, eikä sitä ole koskaan vielä täysin edes selvitetty mistä se johtuu. Tai tiedän mistä se johtuu, mutta tarvitsisin apua sen läpikäymiseen. Lääkkeet kannattelevat psyykettä yksinään jonkunaikaa, kenties vuosikymmeniä, mutta joskus tulee se aika että on kohdattava se fakta, että ne lääkkeet eivät vie niitä ongelmia kokonaan pois. Auttavat selviämään, mutta se psykoterapia siinä rinnalla olisi ehdottoman tärkeää. Vaikka en itsekkään tällä hetkellä ole rahallisista syistä terapian piirissä.

Puhu sille psykiatrillesi ja kirjottele ihmeessä täällä myös, jos tuntuu että siitä on yhtään apua. Tää oli tällainen avauskirjoitus, joten tuskin tästä kovin paljon mitään irti sait. Silti täällä on monenmoista kärsijää ja joskus vertaistuki, voi olla yksi tuen muodoista. En sitä tietenkään ainoaksi tueksi suosittele, mutta se suun avaus on jo jotain. Voimia paljon!

joo, en olis ekana lääkkeitä tyrkyttämässä.
jos pääsisit tiiviimpään keskustelu terapiaan, luulisin sen auttavan ja avaavan syitä ajatuksillesi.
voisiko kyse olla itsenäistymisestä, kasvamisesta häneksi, joka olet, joka kenties et ole jostakin syystä
saanut olla?
rauhoitella lähinnä haluan: minusta et kuulosta tuon kirjoituksen perusteella ollenkaan ‘hullulta’, mutta
apua kannattaa hakea. yksin miettimällä asiat eivät usein ratkea, sanoisin päinvastoin.
tsemppiä…