Olen viihdekäyttänyt ekstaasia nyt vuoden 2012 syksystä noin viikoittain. Viime vuonna hieman vähemmän, ehkä noin kuukauden välein. Olen hiljattain alkanut huolestumaan kyseisen aineen negatiivisista vaikutuksista varsinkin maksaan. Löytyykö täältä ketään jolla sattuisi olemaan tietoa mdma:n haitoista maksalle, tai muita käyttäjiä joille olisi aiheutunut hallaa maksalle käytöstä? Olen lukenut netistä sen verran, että mdma voi aiheuttaa maksan vajaatoimintaa, mutta en löytänyt suomalaisilta sivustoilta oikeastaan mitään tietoa.
Tarkoituksenani olisi myös lopettaa aineen käyttö kokonaan, sillä olen varma että tällä käyttömäärällä olen ehtinyt aiheuttaa jo jonkinlaista tuhoa vähintään aivoille
Onhan se tosi maksa- ja neurotoksinen aine. Kerta käytöstähän kuolee ihmiset, joiden maksa ei syystä tai toisesta pysty käsittelemään ainetta.
No ei se (siis MDMA, tietysti kiekoissa voi olla lähes mitä tahansa) kyllä ole maksatoksinen ja neurotoksisuuskin on hyvin vähäistä, oikein käytettynä. Viikko on aivan liian pieni tauko kertojen välissä, kuukausi on aivan ehdoton minimi ja mielellään vain 3 kuukauden välein. Se, että maksan vajaatoiminta aiheuttaa riskin yliannostuksesta ei korreloi mitenkään maksatoksisuuden kanssa, käsitteet kannattaa selvittää, ennen kuin niitä käyttää.
Google kyllä tietää kertoa, että eläinkokeilla on osoitettu MDMA:n aiheuttavan maksassa vaurioita.
Ja tässä kattava artikkeli myös aineen neurotoksisuudesta: