Onko mahdollista lähteä opiskelemaan, siten että saan samalla kuntoutustukea(=väliaikainen työkyvyttömyyseläke), ja samalla ollen velkajärjestelyssä?
Ja kuinka paljon kuukaudessa joutuu maksamaan velkajärjestelyyn rahaa, että pääsee veloistaan, jos siis opiskelee ja ainut tulo on opintotuki tai työkyvyttömyyseläke? Ja kuinka kauan se kestää, 3 vai 5 vuotta?
Jos se on jotain 150-200€/kk ja kestää 5 vuotta, niin sehän tekee jotain 10 000€, joka on suurinpiirtein se määrä mitä olen velkaa.
Liian laaja-alainen kysymys, koska jokainen tapaus katsotaan aina omana kokonaisuutenaan ja lähtien alkajaiksi siitä saako velkoja edes niputettua siten jotta niiden kanssa pääsisi järjestelyyn. Ja monta muutakin selvittelyä.
Mutta tämä nyt tosiaan ihan vain ns. musta tuntuu -heittoa, sanon silti nyt ihan jonkinlaisena toteamuksena. Yhteen aikaan kun töiden puoleen hieman olin velkajärjestelyasioidenkin kanssa tekemisissä, niin yleissääntö on että sellaiset tulot ja maksukyky pitää olla kummiskin olemassa jolla voi uskottavasti ja järkevästi ohjelman tehdä ja sellainen kyetään luomaan. En nyt negatiivisena asiana haluat tätä sanoa, mutta kyllä opiskelu+kuntoutustuki noin nopeasti katsoen pohjana varmaan voi olla hieman heikko lähtökohta…
Mutta siitähän se on kiinni jo paljon miten paljon velkaa on ja kuinka moneen eri paikkaan jne… eli yhtä ja oikeaa vastausta ei ole jota voisi kellekään suoraan antaa. Ota yhteys velkaneuvojaan ja jonottele sinne, millaiset jonot sitten siellä on… yleensä kaikkialla aika pitkät. Oma tilanne toki kannattaa aina selvittää tarkoin. Jos ei pääse järjestelyyn, niin ainakin on koettanut senkin tien.
Haittaako velkajärjestelyyn pääsyä, jos on tuore rikosrekisteri?
Näyttäis siltä että multa on tulossa pikavipeistä ehdollinen tuomio. Kun en suostunut tekemään maksuohjelmaa, kun tiesin että en sitä kuitenkaan pysty noudattamaan.
Kuka niin kertoi, että pikavipeistä on tulossa ehdollinen tuomio? Pikavippi firmako? Ei ne pysty todistamaan, että olisit tietoisesti velkaantanut ja tarkoituksella jättänyt vipit maksamatta. Velkaantuminen ei ole rikos, jos on aikessa maksaa velkansa eikä ole vilpillisin mielin liikkeellä ja sun oli tarkoitus maksaa kaikki takaisin ajallaan.
Ota yhtyettä oikeusaputoimistoon, sieltä saa apua oikealta lakimieheltä.
Niin ja velkajärjestelyyn ei pääse, ellei oo hoitanut oliko se neljää kuukautta velkojansa säännöllisesti. Ja ei ollu saanu tulla uutta velkaa vuoteen yms. Mäkään en pääse velkajärjestelyyn, vaikka oon maksanut yli vuoden joka kuukausi vähintään 500 euroa ulosottoon. Tiukat ehdot, en tiedä yhtäkään ihmistä joka olisi velkajärjestelyyn joskus päässyt, mutta kai niitäkin on oikeasti…
Allekirjoittanut pääsi velkajärjestelyyn ja sitä kautta sai mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä. Tämä tapahtui vuonna 2005, joten en tiedä tämänhetken tilanteesta velkajärjestelyyn pääsyn osalta sanoa mitään. Silloin kun itse pääsin järjestelyyn, olin ollut työttömänä viitisen vuotta, ulosotossa 130 000€ konkurssi-, peli-, päihde- jne. velkoja. Pääsin tuolloin velkajärjestelyn ns. nollaohjelmaan, joka tarkoitti sitä, ettei sen hetkisillä tuloilla minun tarvinnut maksaa lyhennyksiä, eikä järjestelyn silloisissa pykälissä kielletty opiskelemasta, joten opiskelin järjestelyn kuluessa itselleni ammatin, eläen opintorahalla sekä muilla tukikonsteilla.
Kuten todettua, tämän hetken järjestelyistä en tiedä mitään, mutta itselleni koitti uusi mahdollisuus siitä, kun astelin ensimmäisen kerran velkaneuvojalle keväällä -05. Tuosta ensitapaamisesta kuuden kuukauden kuluttua minulla tuli käräjäoikeudesta velkajärjestelypäätös.
Tällä kokemuksellani jakamisella haluan kertoa vain sen, että kannattaa ainakin ottaa asioista kunnolla selkoa, ennen kuin heittää kirvestä kaivoon.
Jep, ehdottomasti kannattaa ottaa asioista selvää. Kannattaa soittaa aika velkaneuvojalle ja varata aika. Vasta kun on varmaa faktaa siitä, että mikä on mahdollista ja mikä ei, niin sitten kannattaa vasta nakata kirves kaivoon asian suhteen ja miettiä muita ratkaisuja tilanteen parantamiseksi.
Itse en mitään konkreettista apua saanut velkojeni hoitoon velkaneuvojalta, mutta ajatukset selveni kun asioista kunnolla tietävä kertoi faktat faktoina ja neuvoi miten kannattaa suhtautua tilanteeseen jne. Raha on kuitenkin vaan rahaa, sitä tulee ja menee. Vaikka 10k velat tuntuu isolta, niin loppujen lopuksi se on aika vähän. Toisilla on asuntolainaa 200k ja silti ne nauttii elämästä, ja muutenkin elelee jopa hämmästyttävän rennosti, että ei noiden velkojen kanssa kannata turhaa stressata. Totta kai velat pitää ottaa tietyllä vakavuudella jne. mut raha on vaan rahaa, ja elämä elämää.
Ja tuon ehdollisen suhteen kannattaa ottaa yhteyttä sinne oikeusaputoimistoon, en mä jaksa uskoa että holtittomasta pikavippailusta mitään tuomiota tulee. Yleensä ne huomiodaan vaan esim. jossain rikosvyyhdissä, jos on vaikka kusettanut ihmisiä huuto.netissä, ottanut lainoja jne. Se että on pelaamalla velkaantanut ja on jäänyt pikavipit maksamatta, niin ei niistä yksinään mitään tuomiota tule, tai näin uskon, oikeusaputoimistossa ne tietää miten asiat oikeasti menee.
Turha kiusata itseään asioilla, joihin saa ammattilaisilta vastauksen pari puhelua soittamalla ja ajat varaamalla.
Itse opiskelen tällä hetkellä uutta ammattia kuntoutusrahalla, jonka maksaa vakuutusyhtiö. Raha on ihan hyvä, joten kyllä sillä ulosottomiehen maksujakin makselee.