Te, jotka olette kokeneet kaikkein vaikeimmatkin ajat, niin pelurit itse kuin te, heidän läheisensä, osaisitteko vastata tällaisiin kysymyksiin:
Oletko kysynyt itseltäsi/läheiseltäsi vai voitko kysyä nämä asiat nyt?
vaikeimpien aikojen ikävän käytöksen syitä,
millaisia tunteita hänessä/itsessäsi herätti oma käytöksensä juuri käytöksen hetkellä,
huomasiko/huomasitko toisen reaktiot käytöksensä vuoksi ja jos huomasi, miten vaikutti,
mitä nuo toisen reaktiot olivat
mitä tunteita hän/sinä koki/koit huomatessaan toisen loukkaantuvan/kärsivän muutoin, oliko siinä osasyy käytökseen että jos itsellä menee päin seiniä, ei toisellakaan auta hyvä olla
Tässä vain muutamia mietteitä. Jos teistä joku muu pystyy näihin vastaamaan, iso kiitos.
Olen näitä pohtinut näiden vuosien aikana, jota olen ystäväni peliholismin vuoksi joutunut kokemaan. Olen itse kokenut erittäinkin pahoja tilanteita, ja siksi näitä kysynkin. Kun taustalla haluaa ymmärtää enemmän. Kuitenkin. Vaikka joskus olisi ehkä helpompaa vaan unohtaa, mutta kun se ei ole mahdollista.
Nämä ei ole helppoja kysymyksiä. Itse pelaajien/ex-pelaajien kommentit ovat kultaakin arvokkaammat.
Tähänkö ei sitten kukaan uskalla vastata? Veetuttaa niin maan hemmetisti ystäväni, nyt viimeinen kiinnijäänti valheesta, mustaa valkoisella, ja olisi ollut edes jollakin tapaa rakentavaa saada selvyyttä käytöksiin. kai pelaaja vaan naureskelee toisen kustannuksella ja levittelee valheitaan silloin kun sopivaa on.
Tuskin on uskalluksesta kiinni. Kysymyksesi vain ovat hieman sekavia ja epämääräisiä. Jos hieman tarkentaisit kohderyhmää ja kysymyksiä niin eiköhän niitä vastauksia alkaisi tulla.
Vaikea antaa tarkennuksia, kyllä noista selviää jos haluaa ymmärtää. KOhderyhmä? eiköhän se ole tuolla otsikossa? Ei ole pelistä väliä mikä peli on, kyllä prototyyppi pelureissa on sama lajista riippumatta.
Jos yleisesti kiteyttää niin miksi peluri käyttäytyy niin paskamaisesti varsinkin häntä kohtaan joka on se lähin ja tärkein, tärkein ihminen joka kuitenkin tulee pelien jälkeen kaukana takana (yleensä).
Varsinkin kuivilla olevat, te ehkä olette jo päässeet asioiden käsittelyssä siihen vaiheeseen että olette ymmärtäneet tunteitanne versus käytökseen tahi muuten syventäneet ehkä miksi mitäkin on tullut sanottua ja/tai tehtyä.
Ei nyt ole kyse siitä, etteikö noita ymmärtäisi jos oikein yrittää, mutta osa potentiaalisista vastaajista ei vaan jaksa lukea tuollaista tekstiä alkua pidemmälle ja siirtyy tekemään jotain muuta. Tee selkeät kysymykset, ja jos haluat vastauksia sekä pelureilta, että läheisiltä niin tee kaksi erillistä ketjua.
“mitä tunteita hän/sinä koki/koit huomatessaan toisen loukkaantuvan/kärsivän muutoin, oliko siinä osasyy käytökseen että jos itsellä menee päin seiniä, ei toisellakaan auta hyvä olla”
Ei tuollaista kuten yllä, vain jaksa lukea edes loppuun saakka…
Peliongelma on sairaus, joka aiheuttaa “taudinkantajassa” täysin käsittämätöntä käytöstä.
Kun pelionglemainen elää syvimmillään kierteessä, ei hän itse enää välitä mistään mitään. “Hälläväliä”-ajattelu. Toisaalta juuri tuo käytös aiheuttaa lisää tiedostamatonta syyllisyyttä, joka vain pahentaa kierrettä.
Parisuhteessa elävät peliongelmaiset sairastuttavat toiminnallaan kaikki lähellä olevat/elävät ihmiset. Tästä alkaa oravanpyörä, johon kuuluu käsittämätöntä valehtelua, manipulointia, sairasta kontrollointia läheisen osalta, sekä erästä peliongelmaa pahentavaa käyttäytymistä, eli sairauden mahdollistamista. Minun vaimolleni kehittyi eräänlaiset “tuntosarvet” vuosien aikana, eli hän osasi aistia milloin minulla alkoi pelit pyörittää mieltä.
Meillä vaimoni puolelta reagtiot olivat lievemmillään jatkuvaa huutamista ja syyllistämistä. Toisaalta pahimmillaan hän kontrolloin sairaalloisesti kaikkea, kuten rahaa, lompakkoani, tavaroitani jne. joka vain toisaalta aiheutti minulle enemmän uhmaa pelata lisää.
Omalla kohdallani kannoin järkyttävää syyllisyyttä kaikesta, joka taas aiheutti lisää uhmaa pelata ja voittaa kerran se suuri potti, jonka jälkeen ainakaan vaimoni ei enää sanoisi mitään pelaamisesta Vaimoni on jälkeenpäin kertomut kärsineensä suunnattomasti surua ja syyllisyyttä siitä, että jatkuvasti syyllisti minua lisää.
No tässä pikaisesti vastailtuna nämä. Nämä ovat siis vain minun kokemuksiani. Mikäli tarkempaa selvitystä kaipailet, niin minun blogistani läytyy minun kokemuksiani kaikenlaisista riippuvuuksista ja niiden aiheuttamista tuntemuksista. Osoite on: toinen-mahdollisuus.blogspot.com … masta.html
Toivottavasti näistä oli edes hieman apua. Aurinkoista kevättä kaikille ongelmien kanssa paniville…