Kysy mitä vaan seuraavalta ja vastaa edelliselle. Osa 3

Aikoinaan Tanskassa Roskilde-festareilla innostuin tästä siellä niin muodikkaasta mudassa möyrimisestä ja liukumisesta. Se oli tosi hauskaa siihen saakka, että hotellille päästyäni aloin miettiä, notta millä helevetillä saan ne läpeensä mudassa kyllästetyt kamppeeni puhtaiksi. Oli minulla toki vaihtovaatteita matkassa, mutta ei se niin kovin kivaa ollut raahata niitä kuivuneen mudan peittämiä rytkyjäni jätesäkissä takaisin Suomeen. Jälkeenpäin tuo muisto yksinomaan naurattaa :laughing:.

Pietari on monellakin tapaa näkemisen arvoinen kaupunki, mutta tullimuodollisuudet Venäjälle mennessä ovat aika kuumottava tilanne, vaikka minulla ei ole edes ollut mukanani mitään kiellettyä ja kaikki asiakirjani ovat olleet kunnossa. No, onneksi ei tarvitse mennä sinne enää ikinä tässä elämässä.

Elämän syrjässä pitävät kiinni hyvin monet asiat. Hyvä parisuhde maailman parhaimman ja rakkaimman miehen kanssa, hyvät ystävät, eläinystävät eritoten mukaan lukien. Ylipäätään se, että saan tuntea ja vastaanottaa rakkautta. Liikunta, lukeminen ynnä muut harrastukseni ja projektini. Musiikki. Esteettistä silmääni hivelevät elämykset. Uuden oppiminen ja uusien asioiden oivaltaminen. Uusien ihmisten tapaaminen. Reissut kotimaassa ja välillä vähän ulkomaillakin, mutta myös se, että minulla on ihana koti, jossa viihdyn, voin rauhoittua ja tunnen oloni turvalliseksi jne., jne.

Sanotaan näin, että elämän syrjässä on helppoa pysyä kiinni ja nauttia elämän suuremmista ja pienemmistä iloista nyt, kun mielenterveyteni on niin hyvässä kondiksessa, kuin se kaltaisellani syntymähullulla voi olla.

Ulkoilmafestarit ovat tietysti aina ulkoilmafestarit ja kuuluvat olennaisena osana kesään, mutta lopulta riippuu ihan bändistä/artistista toimiiko se paremmin isolla ulkolavalla vai intiimimmässä tilassa jollakin hämyisellä klubilla.

Oletko koskaan tehnyt lastensuojelu- tai eläinsuojeluilmoitusta?

Olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen kaksi kertaa. Kumpikin aiheesta. Kumpikin yhteydenotto johti sosiaalitoimen toimenpiteisiin ja ensimmäisessä tapauksessa lapset huostaanotettiin lopulta. Toinen kerta oli kun soitin sosiaali ja kriisipäivystykseen ja tein kiireellisen lastensuojeluilmoituksen. Sekin yhteydenotto johti välittömiin toimenpiteisiin mutta se soitto esti tilannetta kehittymästä pahemmaksi ja pysäytti vanhemman.
Aina se on tuntunut yhtä pahalta ja olen kokenut että sekaannun johonkin pyhään mutta ikinä en ole tehnyt niitä ilkeyttäni tai jotain kostaakseni. Teen ilmoituksen tarvittaessa uudelleen mikäli huomaan selviä laiminlyöntejä joidenkin lasten suhteen.

Oletko kitupiikki vai antelias?

1 tykkäys

Nuuka olen ja katson tarkasti, mihin rahojani heittelen. Nuukailulleni on monesti naurettu ja välillä se naurattaa itseänikin, mutta näillä tuloilla on parempi nuukailla naurettavasti, kuin tuhlailla naureskellen.

Ihan hyvin voin joskus tarjota kaverille kahvin/kaljan/museokäynnin/jotakin tuollaista, enkä odota siitä vastapalvelusta. Mitään Metallica-tason keikkalippuja en tietenkään ala kenellekään kustannella. Jos joku kuvittelee, että alan piffailla ihan koska vain ja koska voin, se ihminen ei tule saamaan minulta enää ikinä senttiäkään.

Eläinsuojelulle lahjoitan rahaa välillä. Pieniä summia tosin, mutta rikka rokassa kumminkin. Rehdisti viinaan, huumeisiin tai tupakkaan pummaavalle alan miehelle(ja naisellekin) annan hiluja silloin, jos niitä on päässyt kertymään taas niin, että lompakko meinaa revetä ja olen sellaisella sosiaalisella tuulella, että huvittaa se kanssakäyminen. Minä en siitä köyhdy, mutta sillä ihmisellä menee tarpeeseen. Jos minulla on jokin tavara, jota en tarvitse kaappejani tukkimassa, mutta se kelpaa jollekulle toiselle, annan sen kyllä ilmaiseksi. En varmasti ala nyhtää kavereilta voittoa joistakin vanhoista vaatteista tai kupeista, jotka olen itse saanut aikoinaan ilmaiseksi tai viidellä markalla kirpputorilta. Eri asia tietysti, jos ihan asiakseni myyn romujani kirpparilla.

Rahaa en lainaa kenellekään. En edes parhaalle ystävälle tai edes pientä summaa. Se on periaate. Takaisin maksusta tai ainakaan sen helppoudesta ja aikataulusta ei voi olla varma, enkä ala riidellä tuollaisista asioista.

Eläinsuojeluilmoituksen olen tehnyt kolmesti. 1. Kissa, joka vaikutti olevan täysin heitteillä pihalla kuljeskellessaan, vaikka oli sillä omistaja ja kävinkin tälle ihmiselle puhumassa ennen sitä elsua. 2. Kissa, joka majaili aivan järkyttävässä vetoluukussa. Sen vessaakaan ei ollut siivottu varmaan koskaan ja niinpä kissan piti tehdä tarpeensa pitkin kämppää. 3. Koira, jonka isäntä oli tullut niin vanhaksi ja vaivaiseksi, ettei koirankusettaminenkaan ottanut enää onnistuakseen, mutta ei tajunnut itse rajoitteitaan. Niin ja olen soittanut poliisille loukkaantuneesta lokista, että tulkaa lopettamaan, kun minä en pysty. En tiedä lasketaanko sitä eläinsuojeluilmoitukseksi.

Lastensuojeluilmoituksen tekoa olen miettinyt pari kertaa, mutta tulin siihen tulokseen, että minulla ei ole mitään dataa, jonka perusteella tapahtuisi mitään. Jos en kunnolla tiedä edes ihmisten nimiä ja osoitteita, on aika turhaa soitella sossuun. Eivät varmasti lähde seikkailemaan salapoliiseina pitkin kaupunkia. Ne ihmiset, jotka tunnen paremmin ja joiden lasten oloissa olisi toivomisen varaa, ovat jo valmiiksi lasu-asiakkaita.

Oletko joskus epäröinyt jotakin päätöstäsi/valintaasi ja sitten yllättynyt tosi positiivisesti sen tehtyäsi?

Olen muutaman suhteen vuoksi jäänyt epätyydyttävään tai jopa omia periaatteita vastaan oleviin suhteisiin, niin työ kuin parisuhteisiinkin. Saamattomuuttani ja suomalainen jääräpäisyys vaivana. Yritettävä on kun kerran tähän ryhdyit! Ja jonkinlaista epäonnistumisen myöntämisen häpeää, en onnistunut tässä(kään). Ja tuttu paska on jo tiedossa, voihan seuraava ollakin pahempi. Mennyt vuosia hukkaan, nyt olen oppinut antamaan itselleni mahdollisuuden tyydyttäviin suhteisiin. Huonot, riittämättömät ja itseään palvelemattomat kun ei anna mitään. Vievät ja kuluttavat. On parempi laittaa energia ja kaikke työ suhteiden eteen niihin jotka antavat myös takaisin. Jokainen niistä suhteista lähteminen on tuonut vaan hyvää elämään.
Ja toinen asia jota viivytin liian pitkään omituisien ennakkoluulojen takiani, oli psykiatrisen avun hakeminen. Onni oli myös löytää ensi käynnillä itselleni sopiva hoitokontakti. Se toi vaan hyviä asioita itsen ymmärtämiseen. Miten löytää usko ihmisiin?

Tarvinneeko tuota niin löytääkään? Kun tätä ihmiskuntaa miettii, niin aika harhainen saa olla, että tästä mitään hyvää sanottavaa ja suurta toivoa löytää.

Henkilökohtaisessa elämässä ihmisellä toki tuppaa olla se ihmisen ikävä toisen luo. Jos luottamus ja perusturvallisuuden tunne on pahasti ottanut osumaa, vaikeaahan sitä on saada korjatuksi. Kyllä se silti itsestä pitää lähteä, kun ei toisille ihmisille mitään taikatemppuja voi tehdä.

Välillä kuulee näitä juttuja, kuinka vedän puoleeni kusipäitä, hyväksikäyttäjiä ja ties mitä psykopaatteja. Toki niin sanotusti viisaskin menee vipuun ja paska ihmissuhde voi sattua kenelle vain, mutta jos AINA kaikki parisuhteet ovat täyttä helvettiä ja kaverit selkäänpuukottajia, kyllä silloin on aiheellista epäillä, että ihan itse hakeutuu uudelleen ja uudelleen tietyntyyppisten tapausten seuraan, vaikka on jo huomannut, ettei siitä mitään hyvää seuraa. Itse kun olen huomannut, että jokainen ihminen, uudempi tai vanhempi tuttavuus, ei todellakaan halua minulle mitään pahaa ja lähtökohtaisesti tavallisella tallaajalla ei olekaan mitään hirveää hinkua vahingoittaa toista tarkoituksella. Mätiä omenoita tietysti aina riittää, mutta vähemmän ja kun tiettyä varovaisuutta ja harkintaa käyttää, niin on mahdollista karata ennen kun hommat menevät ihan hirveiksi. Jos tuo tietyntyyppisten ihmisten seuraan hakeutuminen on kovin syvään juurtunut käyttäytymismalli ja tapahtuu ns. automaattisesti, on siitä tietysti vaikeaa päästä eroon, mutta ei auta, kuin tehdä radikaaleja liikkeitä ja kääntää kelkka ihan toisenlaisia ihmisiä kohti, vaikka se tuntuisi itselle vieraalta.

Vähän paradoksaalisesti kannattaa lakata luottamasta ihmisiin. En tarkoita mitään ihmisvihaajana erakoitumista. Tarkoitan, että uuden tyypin tavatessa ei heti ihan sokeasti tarvitse rynnätä sen kanssa naimisiin, yhteen asumaan, lapsia tekemään, takaamaan sen lainoja, lainaamaan sille rahaa, ostamaan siltä autoa, vuodattamaan syvimmät sielunsa syöverit ja vannomaan verivaloja, vaikka se sillä hetkellä tuntuisin hyvältä idealta. Katselee kaikessa rauhassa mikä toinen on miehiään/naisiaan, miten homma etenee ja pitää oman, itsenäisen elämänsä pienen, turvallisen välimatkan päässä.

Oletko kova jännittämään, hermoilemaan ja stressaamaan?

Kyllä olen kova jännittämään. Mut mulla on työkaluja siihen. Jos on jokin paikka minne pitää mennä enkä ole ennen siellä käynyt käyn mahfollisuuksien mukaan katsomassa rakennuksen ja reitin sinne. Toinen keino on mielikuva harjoitukset tilanteesta.
Aina kumpikaan ei auta tai ei ole mahdollista jolloin pyrin työntämään asian syrjään ja olen siinä melko tehokas.

Aivastaisitko mieluummin glitteriä vai hikkailisitko saippuakuplia?

Ehdottomasti mieluummin aivastaisin glitteriä. Aivastelu on ihan jees, mutta hikka on jotakin aivan hirveää, saippuakuplilla tai ilman. Yksi kaverini sanoi joskus, että vihaa hikkaa niin paljon, että ottaisi mieluummin oksennustaudinkin. Olen hänen kanssaan melkein samaa mieltä.

Minäkin olen kova jännittämään ja stressaamaan. Sosiaalisia tilanteita en pelkää. Päinvastoin. Ihmisten kanssa puhuminen rauhoittaa minua, koska se saa minut irti omista katastrofiajatuksistani. Muuten hermoilen kovasti uusia tilanteita ja uusiin paikkoihin menemistä. Minulla on hirveä pakkomielle kontrolloida tilanteita ja uusissa tilanteissa se ei tietenkään onnistu. Sitten kehittelen niistä etukäteen aivan ylimitoitettuja kauhuskenaarioita. Myös minä pyrin tsekkaamaan etukäteen uudet paikat tai muutoin selvittämään tarkoin, miten siinä ja siinä tilanteessa toimitaan. Eihän tuollainen asioiden etukäteen skannailu tietenkään täydellisesti onnistu, koska matkaan voi tulla vaikka mitä itsestäni riippumattomia muuttujia. Nykyisin stressaamiseni on kyllä helpottanut, kun olen huomannut, että todellisuudessa ne uudet tilanteet eivät koskaan ole olleet lähimainkaan niin pahoja, kuin mielikuvituksessani ja yleensä ne ovat edenneet lopulta varsin iisisti ihan omalla painollaan.

Koska viimeksi kävit kirkossa? Mitä varten siellä kävit?

Kävin kirkossa viimeksi joulupäivän aamuna. Sen jälkeen en ole käynyt. Minun ja kirkon näkemykset poikkeaa toisistaan melko perustavalla tavalla. Itse olen huomattavasti perinteisempi näkemyksissäni kuin kirkko. Kutsunkin sitä ”suomen evankelis luterilaiseksi luopiokirkoksi”

Jos olisi laillista ja mahdollista, niin minkä luonnoneläimen ottaisit lemmikiksi jos löytäisit sen poikasena rappusiltasi?