Vastaan sitten itselleni. Kirjoitan aika paljonkin käsin. Muistilappuja, tehtävälistoja, nk. huolilistoja, pakkoajatuksia pois päästäni(Tuo keino toimii minulla hyvin), päiväkirjaa silloin tällöin, kun sattuu huvittamaan. Kouluhommiakin kirjoittelen mielellään käsin niin sanotusti luonnosteluvaiheessa. Teksti konkretisoituu ja jää paremmin päähän paperille rustaamalla vs. näppiksen hakkaaminen ja skriinin tuijottelu. Tosin jos pitää kirjoittaa oikein pitkä teksti, sen teen mieluummin koneella. Kirjeitä tai edes postikortteja en ole kirjoittanut vuosiin.
Osaan kyllä kaunokirjoitusta, mutta taitoni on sen verran ruosteessa, että vaatii vähän skarppaamista. En tiedä, kuinka tarpeellista kaunokirjoituksen opettaminen koulussa nykyään olisi, vaikka se varmaan kehittääkin käden ja silmän yhteistyötä. Mielestäni ihminen pärjää ihan hyvin sillä, että osaa tekstata selkeästi ja sujuvasti.
Pitäisikö mielestäsi tästä kesäaika-talviaika -venkslaamisesta luopua? Sopiiko sinulle paremmin kesäaika vai talviaika?
Kirjoitan vielä lukupäiväkirjaa kaunolla käsin ja kauppalaput ja muut pienet muistiinpanot ja joulukortit tai yhden sellaisen kun joka joulu naapurin koiralle lähetetään kortti.
Valitettavasti Koulussa kai luovuttiin kaunokirjoituksen opettamisesta jo ajat sitten. Tosin ei ole kauan kun oli ihan uutinen että jossain koulussa sitä vielä opetetaan jonkinlaisena valinnaisaineena. Käsinkirjoittamisen taidosta ei ole haittaa js näyttää nykyään melko järkyttävältä kun nuoriso allekirjoittaa asiakirjat tikkukirjaimilla. Siskonpojan mopokortti nyt esimerkkinä
Kellojen venkslaaminen ei minua haittaa enkä osaa sanoa kumpi sopii paremmin. Ikinä ei ole ollut mitään haittaa viisareiden siirtelystä. Kyllähän muutenkin arjessa nukkuminen ja herääminen siirtyy völillä tunnin tai enemmänkin eikä siitä mene kenenkään elämä sekaisin viikkokausiksi.
Talviaika on siinä mielessä parempi että ilman sitä pimeimpään aikaan aurinko nousisi vasta klo 11 pintaan ja se olisi jo melko kamalaa.
Jos nyt joku super emäntä tekisi sinulle ilmaisen aterian niin mitä pyytäisit häntä valmistamaan?
En kirjoita oikein mitään enää käsin aivan pieniä poikkeuksia lukuunottamatta. Töissä teen kaikki muistiinpanot koneella. Käytän siihen tarkoitettua ohjelmaa (Notes). Pysyvät lippuset ja lappuset paremmin järjestyksessä koneella, kuin pöydällä. Ovat toki sielläkin jotenkuten vain järjestyksessä, mutta ei tarkoitus olekaan kuin olla muistikirja. Kirjataan jokin numero, nimi tai asia muistiin. Palataan, jos palataan.
Kauppalappuja en harrasta, kuin isoja kokkauksia tehdessä. Nekin suunnittelen sitten google docsiin valmiiksi. Helppo laskea ja muunnella tarvittavia määriä. Lappu löytyy samasta paikasta kuin lompakko eli kännykästä.
Minulla ei tällä hetkellä ole padiin sellaista kynää, jolla piirtää digitaalisesti. Sen kun hankin, niin en usko paperia enää käyttäväni ollenkaan. Kynä ja alusta, digitaalinen tai ei, on kuitenkin aika hyvä paketti, kun pitää palata esimerkiksi matematiikan pariin. Olen aika haka Excelissä, mutta aina silloin tällöin pitää miettiä, että mitä tässä oikein halutaan edes laskea. Kynä ja paperi toimii hyvin, kun kyseessä on matematiikka ei laskento.
Ai niin, kaunokirjoitus. Etsin oikein kynän ja paperin. Testasin. Kyllä taittuu kaunokirjoitus vielä.
Olen jo pari vuotta halunnut päästä maistamaan Cajun hengessä tehtyjä rapuja. Stalekracker, kun laittaa vaikka Youtubeen, niin pääsee kärylle mitä haen. Fincoco kirjoitti kuitenkin “super emäntä” sekä “ilmainen”. Jos tartutaan ensimmäiseen, niin sana johtaa minulla karjalanpiirakoiden mielitekoon. Voisulaa tihkuva, perunatäytteinen ja kaikkia tuotesuojapykäliä noudattava karjalanpiirakka! Jos tartutaan sanaan ilmainen, niin pitäisi valita kai jotain kallista? Unohdan samalla emäntä-sanan sukupuolittuneisuuden ja menen Japaniin, jossa nautin Teppanyaki aterian wague pihveineen.
Jatkokysymystä ei näemmä seurannut, joten vastaan Fincocon ruokakysymykseen. Just tänään maittaisi parhaiten artisokka-pesto-lasagne ja jälkkäriksi mansikkakermakakku tuoreilla mansikoilla, ei liian makea. Superemäntä nimeltä äiti osaa tehdä nuo sapuskat parhaiten. Huomenna tai viikon päästä voi maittaa jokin ihan muu. Maailma on täynnänsä herkullisia ruokia.
Kesäaika-talviaika-vääntely ja -kääntely ärsyttää turhana touhuna minua ihan periaatteesta ja onhan varsinkin kesäaikaan siirtymisen todettu ihan oikeastikin olevan haitallista terveydelle ja mm. liikenneturvallisuudelle. Ei kesäaikaan siirtyminen minulle mikään hirveä kriisin paikka ole, näin oloneuvoksena kun elelen, eikä vaikutus muutenkaan ole kovin dramaattinen näillä leveysasteilla, kun joka tapauksessa kesällä on valoisaa yötä päivää ja talvella pimeää suurimman osan vuorokaudesta, mutta olisin kyllä täysin valmis luopumaan tuosta pelleilystä.
Talviaika sopii kaltaiselleni aamuvirkulle paremmin.
Aiotko äänestää kunta- ja aluevaaleissa ja oletko jo päättänyt ehdokkaasi? Käytätkö yleensä äänioikeuttasi kuinka aktiivisesti?
Kävin äännestämässä heti 1. Ennakkoäänestys päivänä. Käytin ääntäni kummassakin vaalissa ja äänestin kahden eri puolueen ehdokasta. Toinen on tunnettu ja aikaansaava paikallispolitiikko ja toinen onkin minun nykyinen hoitajani. Tai oli minun hoitaja. Ei kai minulla ole enää hoitosuhdetta kun ei siitä ole mitään kuulunut. Toimii myös lautamiehenä niin voi olla että menee läpi.
Minä en ole mitenkään puolue uskollinen. Olen tainut joka vaaleissa äänestää eri puoluetta. Ainoat puolueet joita en ole eläissäni äänestänyt on vasemmistoliitto ja liike nyt. Voisin kai vasemmistoliittoakin äänestää mutta kun katsoo heidän vaalimsinoksia niin ehdokkaiden kuvat ei juuri herätä intoa äänestää.
Yleensä käytän ääneni joka vaaleissa ja aina ennakkoon.
Mitä mieltä olet Ylen ohjelmistoon tehtävistä muutoksista? Varsinkin heidän radio lähetyksensä mullistuvat syksyyn mennessä.
Olen lukenut kyllä Ylen ohjelmistomuutoksista, mutta ei minulla ole niistä vahvaa mielipidettä suuntaan tai toiseen. Lähinnä kai ajattelen, että maailma muuttuu ja niin sen pitääkin, vaikkeivat muutokset tietenkään aina voi kaikkia miellyttää. Toki joitakin muutoksia tehdään ihan muutoksien tekemisen ilosta ja silloin menee usein päin mäntyjä, mutta Ylen ohjelmistomuutokset eivät vaikuta omaan elämääni toistaiseksi mitenkään. Radiota kuuntelen aniharvoin ja Ylen kanavia en käytännössä koskaan, ellei jossakin kyläpaikassa satu soimaan taustalla. Yle on kyllä ykköskanavani, josta luen uutiset, mutta siis nimenomaan luen Ylen nettisivuilta. Ne nyt eivät ole muuttuneet mitenkään niin, että se sen enempää häiritsisi, kuin ilahduttaisikaan minua. Areena on toinen Ylen palvelu, jota käytän silloin, kun joskus haluan telkkaria katsella ja se toimii edelleen ihan niin kuin pitääkin.
Minäkin kävin hoitamassa kansalaisvelvollisuuteni heti ekan ennakkoäänestyspäivän aamuna. Hyvä kun en ovenkahvassa roikkunut . Ehdokkaiden valintani kävi ihan helposti. Toisen suhteen olen kyllä sangen skeptinen, että menisi läpi, toinen mennee läpi niin kuin on mennyt tähänkin asti.
Mitään vimmattua puolueuskollisuutta en pode itsekään, mutta suurin osa puolueista on kyllä sellaisia, joita en äänestäisi. Vasemmistoliitto-demarit-vihreät -akselilla tässä mennään ja vihreätkin on vähän siinä ja siinä. Joillain pienpuolueilla on usein ihan hyvää settiä, mutta en koskaan äänestä niitä, kun ajattelen, että ei mene läpi kuitenkaan ja ääneni menee hukkaan. No, eihän se homma tietenkään tuolla tavalla etene ja pienpuolueista mm. persut ja vihreätkin ovat aikoinaan nousseet. Jos äänestäisin ehdokkaiden kuvien perusteella, olisi kyllä vähiin jäänyt minun äänestämiseni.
Voisitko muuttaa asuntoon, jossa tietäisit tapahtuneen henkirikoksen?
En.
Tuntuisi, että siitä seuraa jotain huonoa, aivan kuin moinen pinttyisi asuntoon huonoksi onneksi ja ikäväksi tunnelmaksi.
Sen sijaan se, että muutin yhteen asuntoon, johon edellinen asukas oli kuollut sairauskohtaukseen, ei tuntunut kammottavalta. Eihän kotiinsa ja omaan sänkyynsä kuoleminen ole huono vaihtoehto. Jollakin tavalla jokainen täältä aikanaan lähtee.
Kysymys seuraavalle:
Onko ihmisellä sielu? Entä eläinellä?
Jos ihmisellä on sielu, on eläimelläkin. Puhun itse aika paljon sielusta, tai siis joskus puhuin, mutta kaiken tapahtuneen jälkeen maailmankuvani tällaisista asioista on muuttunut. On vaikea uskoa enää mihinkään, mihin joskus edes jollain tapaa uskoin. Että me ollaan universumi kokemassa itseään ja sitä kautta sielu on ihmisillä ja eläimillä. Vaikka olenkin synkistynyt näiden kauniina pitämieni ajatusmaailmoiden kohdalla, siitä ei ole kovin kauaa kun kirjoitin ylös C.S Lewisin lauseet:
You don`t have a soul. You are a soul. You have a body.
Siirrän saman kysymyksen seuraavalle, kun aivoni hakkaavat aika tyhjää. Onko ihmisellä sielu? Entä eläimellä?
Vastaan tuohon sielu-kysymykseen.
Uskon jollain tapaa, että ihmisillä ja eläimillä on sielu. Jokainen sielu on lähetetty tänne johonkin kehoon täyttämään jotakin tehtävää, pientä tai suurta… sitä täyttää niin pienin ötökkä kuin suurin eläin ja ihminenkin olemalla olemassa ja elämällä elämäänsä.
Kysymys seuraavalle:
Mikä vuorokaudenaika on sinulle mieleisintä aikaa? Miksi?
Olen aamuvirkku ja reippaimmillani ja aikaansaavimmillani aamuisin. Tosin se tarkoittaa myös sitä, että stressitasoni ovat korkeimmillaan aamusta. Siksipä illassakin on hyvät puolensa. Silloin minun on yleensä helppo rauhoittua ja levätä tyytyväisenä laakereillani, kun päivän hommat ovat kunnialla pulkassa.
Pidätkö nimestäsi? Mitkä ovat mielestäsi kauneimmat naisen ja miehen nimet? Saa sanoa useammankin, jos ei ole yhtä ehdotonta lempparia.
Pidän, olenhan itse nimennyt itseni kun 28-vuotiaana vaihdoin etunimeni mieluisiksi. Poikien/miesten nimistä (suomalaisista) pidän nimistä Ville, Teemu ja Juuso. Tytöistä/naisista taas Usva, Emma, Aamu, Ronja. Mutta kyllähän se kaunein nimi taitaa olla Arwen tai Tara <3
Jatketaan nimiasioilla, miksi valitsit tänne Päihdelinkkiin juuri sen nimimerkin joka sinulla on? Liittyykö siihen joku tarina?
Nimimerkkini tulee George Orwellin romaanista Vuonna 1984. Siinä päähenkilön nimi on Winston Smith. Jostakin syystä, jota en enää muista, kyseinen opus oli minulle kovin tärkeä silloin, kun alunperin rekisteröidyin Plinkkiin jo joskus vuonna 2011(?). On se hyvä kirja edelleen, mutta onhan maailmassa kosolti muitakin hyviä ja parempiakin kirjoja. En ole vaivautunut vaihtamaan nickiä, josta Saunan vanhat vakkarit minut tunnistavat. Alunperin nickini tosin oli Winston-84. Sen kasinelosen tiputin pois silloin, kun Plinkki uudistui ja jouduin rekisteröitymään uudelleen, kun olin unohtanut vanhat tunnukseni. Vähän harhaanjohtava se -84-pääte olikin, kun olen syntynyt vuonna -80. Vähän harhaanjohtava tosin voi olla Winstonkin, koska olen nainen, mutta eipä kai sillä nykypäivänä niin väliä ole.
Reepun nimimerkkikysymys oli hyvä, joten pistetään se jatkoon.
Toinen kysymys: Onko sinulla mitään tärkeitä pääsiäistraditioita?
Ei ole. Pääsiäinen on aina ahdistanut. Vanhempani olivat uskovia ja jotenkin saivat pääsiäisestä(kin) kamalan, jeessuksen ristiinnaulitsemisineen ja takaisin tulemisineen, vaikka me lapset saimmekin suklaamunia ja äiti laittoi rairuohoa ja tipuja yms. Ihan mätää koko pääsiäinen, hyvä että olin töissä. Saahan tästä moninkertaisen palkan.
Oma nimimerkkini juontuu vuoden 2023 kesälomaretkelle Haminaan, kun lähdimme kaverin kanssa katsomaan Esko Valtaojan Avaruusnäyttelyä. Kaveri ajoi ja minulla oli juomiseväitä. Join tuona kesälomana vain kahtena päivänä ja tämä oli toinen niistä päivistä. Matkalla autotien varressa oli ISO kyltti jossa luki REEBU. Aloin hihitellä että tuossa on sitten minun uusi lempinimeni mutta suomalaisittain p-kirjaimella Reepu. Kun illalla tulin takaisin kotiin, tein lopullisen päätöksen ottaa PikkuRuu ja maksoin varausmaksun. Olin innoissani ja onnellinen uudesta lempinimestäni ja uuden tulokkaan odotuksesta. Voin kertoa että kun tänne palstalle sitten “jouduin” tulemaan, kipuilin ja tuskailin paljon sen asian kanssa että tämän lempinimeni piti yhdistyä kaikkeen ihanaan ja kauniiseen, mutta sekin oli muuttunut synkemmäksi kuin pimeinkään yö. Tunsin välillä suorastaan raivoa asiasta.
Unohdin kirjoittaa aiemmin tuohon nimimerkkiin liittyen, mutta Avaruusnäyttelyn jälkeen istuin siinä näyttelyn pihalla maassa odottamassa kaveriani vessasta. Minulla ei ollut kenkiä, paljaat varpaat, lehmänvärityksen kuosilla olevat säärystimet ja pitkä tumma tukkani liehui vapaana tuulessa. Siihen pysähtyi joku mies joka kysyi minulta; oletko sinä joku intiaani vai? Vastasin että OLEN, olen Reepu-intiaani. Mies naurahti ja juttelimme muutaman minuutin ajan kunnes kaverini saapui.