En tiedä kuinka monesti olen täällä törmännyt kysymykseen että onko täällä mitään chat-huonetta missä saisi akuuttia vertaistukea hädän hetkellä. Monesti kuitenkin. Itsekin sitä olen monesti miettinyt hädän hetkellä kuumeisesti vastausta viesteihini odotellessa.
En tiedä onko tähän uuden Päihdelinkin päivitykseen sellaista ominaisuutta tulossa. Tähän voisi ylläpito minulle vastata jos uskaltaa edes sen verran paljastaa. Sen tiedän että jonakin päivänä viikosta täälläkin sellainen on mutta jatkuvasti sellaista ei ole tarjolla.
Nyt haluaisinkin Plinkin käyttäjiltä kysyä, olisiko teistä tarvetta tällaiselle vertaistuki chatille, noin hädän hetkeä ajatellen? Myös ehdotuksia nettisivun nimeksi otetaan vastaan.
Myöskin, mikäli tuntuu että sinussa olisi ylläpitäjän ainesta ja ylimääräistä aikaa valvoa keskustelua chatissa niin ilmoita vain rohkeasti tähän ketjuun niin keskustellaan lisää.
Minulla on tekninen tietotaito jollain lailla hanskassa tällaisen sivun tekemiseen, mutta myöskin avuliailta koodareilta otetaan vinkkejä vastaan.
Jos kannatusta tulee riittävästi niin ei muutakun pistetään sivu pystyyn Plinkin porukalla!
Googlettamalla “web chat” niin löytyy pari. Esimerkiksi webchat.freenode.net - Tuonne voipi kirjoittaa nimeksi vaikka saman mikä on plinkissä, ja liittyy kanavalle #plinkki … Siellä se sitten lepää.
Koska webbi on aina vähän kankea, niin asensin kännykkään natiivin IRC-softan (esim AndChat Androidille) ja liittyä Freenode -serverille. Sieltä sitten /join #plinkki … Huone katoaa jos siellä ei ole ketään, ja ekasta läsnäolijasta tulee mode.
Minä olenkin tässä jo päivän väkertänyt sivua kuntoon. Siitä tulee ihan simppeli chat-huone mutta jos haluaa niin sivuille voi luoda myös oman profiilin. Vielä pikkuisen hienosäätöä niin voin julkaista linkin sinne.
Ja kyllä sinne saa äänetkin päälle jos joku niitä tarvitsee uusien viestien ilmaantumiseen.
Nyt on sivut avattu virallisesti käyttöön. Hyvin yksinkertainen Chat-huone on kyseessä joten kaikki kyllä varmasti osaavat sitä käyttää.
Sivu on tarkoitettu kaikenlaisista riippuvuuksista kärsiville, koska lähes kaikissa riippuvuuksissa pätevät samat lainalaisuudet. Sieltä saa siis vertaistukea muuhunkin kuin alkoholiongelmaan.
P.S. Vapaaehtoisia ylläpitäjiä, joilla on aivan liikaa aikaa, rekrytoidaan tarkkailemaan keskustelua. Mikäli kiinnostuit voit kommentoida tähän niin keskustellaan lisää.
Alkukangertelun jälkeen chatti toimii nyt eri moottorilla erittäinkin nopeasti. Tervetuloa siis jos tiukkaa tekee niin juttelemaan. Minä koitan siellä päivystää jos joku on juttukaveria vailla.
Päivystän tänään puoleenyöhön saakka ja huomenna olen siellä heti aamusta.
No niin, kyllä minä sittenkin päädyin IRC-pohjaiseen ratkaisuun niinkuin Narkkitehti tuossa jo puhuikin. Mutta samalta sivulta riippumattomat.net löytyy se uudistunut chat huone.
Edelleenkin jos jotakuta kiinnostaa tulla sinne ylläpitäjäksi ja on aikaa ja voimia sellaiseen, käytännössä odotella jos sinne joku ilmaantuu huoliensa kanssa niin antamaan sitä vertaistukea, niin kiinnostuneet voivat tähän kommentoida niin eiköhän asia järjesty. Itsekään en kuitenkaan öitä valvo siellä ketään odottelemassa joten jos täältä yökukkujia löytyy niin sellaisista olen kiinnostunut.
Myös jonkinlainen tuntemus IRC-pohjaisista ratkaisuista tai yleensäkin hyvä oppimiskyky nähdään etuna, jottei käytön opettaminen ole niin hankalaa.
Sanoisin, että ihan turhaan käytätte aikaa ja energiaa chatin avaamiseen, ei se anna yhtään lisäarvoa netin kautta tapahtuvaan vertaistukeen. Plinkin keskustelupalsta täyttää sen tarpeen vallan mainiosti joten miksi keksiä pyörä uudestaan.
En osaa sanoo serveristä kun tuo on tuo lightIRC että missä lie sitten toimii mutta kanava on #riippumattomat.net
Kurja kun ei ole yksikertaisia HTML-pohjaisia mainoksettomia chat-ikkunoita oikein mistään saatavilla muuten kun itse koodaamalla. No, se ei auta sitten kun käyttää tietokoneella jos tarvetta on? Tosiaan flashinhän se vaatii toimiakseen. Eipä tullut mieleen.