Tuollaisen toteamuksen kuulin kaverini suusta muutama vuosi sitten kun krapulafilosofointien ja pahan olon takaa kysyin että “Milloin tällaiset ryypiskelyillat loppuu, ei tätä krapulaa kyllä esim. perheellisenä jaksaisi”. Ei tätä kyllä sinkkunakaan jaksa. Olen lueskellut tätä foorumia satunnaisesti ja täältä kyllä hienoja ja silmiäkin avaavia tarinoita lukenut. Omani ei varmaan paljoa eroa monesta muusta mutta kerron sen nyt lyhykäisyydessään. A-klinikalle minulla on onneksi kontakti ja antabuksetkin haettavissa.
Täytin vähän aikaa sitten 26-vuotta ja olen käyttänyt alkoholia 17-vuotiaasta asti. Oli jotenkin outoa ajatella, että kohta olen kymmenen vuoden ajan juonut itseni humalaan vähintään joka toinen viikonloppu, joskus kahtenakin päivänä. Pisimmät tauot ovat olleet maksimissaan 3kk pituisia, mutta sen pidemmälle en ole päässyt. Nyt tavoitteenani on päästä pidemmälle. Takana on lukuisia kertoja, jolloin samankaltaiset ajatukset ovat pyörineet päässä ja ryyppäämisen järjettömyyttä on tullut pohdittua. Aina parin viikon jälkeen se itseluottamus vaan on sitten niin kovalla tasolla, että “kyllähän sitä nyt vielä kerran voi juhlia”.
Miksi sitten lopetan? Siksi koska en osaa käyttää alkoholia oikein enkä osaa lopettaa, olen alkoholisti. Olen varastanut humalassa, olen tapellut humalassa, olen ajanut kännissä autolla, olen ajanut kännissä ojaan, olen pilannut ihmissuhteita humalassa, olen uhkapelannut tuhansia euroja kännissä, olen yrittänyt itsemurhaa humalassa, olen jättänyt menemättä töihin krapulan takia, koulupäivistä puhumattakaan. Olen tapellut vanhempieni kanssa humalassa, olen telonut itseäni ollessani aivan tillin tallin, olen riidellyt kavereiden kanssa tyhjänpäiväisistä asioista, valehtelen aina juomisestani ja muistakin asioista, olen herännyt omasta oksennuksesta, tavaroitani on hukkunut avaimista puhelimeen känni-iltojen aikana. Kaiksesta olen kuitenkin aina selvinnyt kuin ihmeen kaupalla. Luottotiedot tallella, ei poliisin kanssa yhteenottoja, ystävätkin vielä jaksavat minua. En jaksa enää tällaista elämää, on oltava jotain parempaa. Ei tuo ole mitään elämää.
Kuluneen kuukauden aikana olen taas törttöillyt alkoholin kanssa mm. aiheuttaen itselleni heikon rahatilanteen. Asia ahdistaa minua, mutta silti olen kiitollinen että minulla on töitä. Yhteen naiseenkin olen tutustunut joka on jo saanut maistiaisen alkoholismistani mm. käräyttämällä minut valehtelusta. Sekin jo havahduttaa minua. Kyseessä on ihana ihminen jolle en halua mitään pahaa, silti hänelle valehtelin. Olen repinyt avonaista haavaa auki yhä uudestaan ja uudestaan antamatta sille mahdollisuutta parantua, mitä järkeä siinä on? Nyt haluaisin antaa sen parantua ja antaa siitä jäävän arven muistuttaa minua joskus näistä kokemuksista.
Eväitä minulla on tällä matkalla mukana, niitä on tarttunut kyllä matkaan, pitää vain taas muistutella mieleen miten niitä käytetään. Nyt tavoitteenani on päivitellä tänne fiiliksiä, jotta pääsen tämän alkushokin yli. Pienin askelin eteenpäin. Tänään voisin ottaa tavoitteeksi vain rentoutua, vaikka eilisilta vielä kolistelee pääkopassa. Jos sitä keittäisi itselleen kahvit.