Pelasin viimeksi syksyllä 2015, sen jälkeen ei senttiäkään peleille ! ![]()
Huippua Onnea!!
Mikä oli sun “taktiikka”? ![]()
Annu, Onneksi olkoon.
Oliko minkälainen peliura takana?
itsellä alko ongelmat 2014 ja välissä on ollu ihan hirveitä aikoja. nyt olen käsitelly vuoden ajatuksiani, pelaan vielä mutten tosiaankaan siinä mittakaavassaa mitä ennen. pitäisi vaan saada pelaaminen loppumaan kokonaan, ovat kuitenki harmillisesti mielessä paljon ja joskus tulee pelattua enemmän mitä piti…
Mitä keinoja sulla käytössä?
Pakenin elämän kipuja pelaamiseen, mutta tuska vain lisääntyi, sen takia ymmärsin lopettaa.
Lopulta melko yksinkertaista, vai ?
Päälle päin yksinkertaista, mutta harva sitä pelihuumassa tai sen jälkeen edes ymmärtää mistä se johtuu. Lisäksi pelaaja luulee että riippuvuus on oma syy ja siitä syntyy häpeä sekä itsesyytös. Riippuvuus ei ole ikinä oma syy. Se vaan johtuu tunnepäräisistä kivuista, joita riippuvuus lievittää. Itseä pitää tarkestella uteliaalla myötätunnolla. Kivut pitää uskaltaa kohdata ja voittaa. “Pakenemalla helvettiä, joudut helvettiin.” -En muista kuka sanoi
No kuka sinne helvettiin haluais paeta ? Siinäpä se.
Mun ongelmapelaaminen kesti melko tasan kaks vuotta, yks iso vastoinkäyminen monien pienten päälle sen laukas.
Olen yrittänyt miettiä paljonko tuona aikana menetin rahallisesti, reilun 10 tuhatta euroo ainakin joka on mun tuloilla aivan järjetöntä !
Nyt on pikkasen säästöjäkin !
Nähdäkseni se riippuvuus on aina oma syy. Olen itse riippuvainen nikotiinituotteista ja tietyssä määrin uhkapeleistä. Ei mulla ole käynyt ikinä pienessä mielessäkään että se olisi jonkun muun syy. Itse olen valintani tehnyt ja päivittäin teen niitä.
Voi olla semantiikkaa, mutta mielestäni riippuvuus tai taipumus tulla riippuvaiseksi ei ole omaa syytä. Geenit, ympäristö, jne. Sen sijaan halu taistella riippuvuutta vastaan on tahdonalaista.
Ei ihan näin mutta melkein. Geenit vaikuttaa vähän, mutta eniten oma lapsuus, elinympäristö ja mitä koet elämässä. Synnyt tabula rasana omistaen jotain persoonallisuuspiirteitä ja geenejä. Eniten kuitenkin vaikuttaa lapsuudessasi tapahtuvat asiat, joilla luot maailman kuvan. Lapsuudessa tapahtuvat asiat vaikuttavat läpi elämäsi ja yleensä et edes tiedosta että ne tulevat lapsuudestasi. Halu taistella on tietysti oma valinta, mutta sitä halua on vaikea pahimmassa kierteessä löytää.
Ainoa mikä riippuvuudessa on oma syy on se ensimmäinen kerta. Ensimmäinen kerta on oma valinta yleensä mutta kestään ei tule riippuvaista jos on kaikki asiat hyvin. Ihmiset joilla ei ole taas kaikki asiat kondiksessa tulevat riippuvaisiksi. Riippuvuus ei ole suoranaisesti kenenkään syy vaan se on monen asian summa mitä sinulle on tapahtunut. Eli turha siitä on itseä moittia tai ketään muutakaan riippuvaista. Toisaalta lopettaminen lähtee vain itsestä.
Ei vain lapsuuden kokemukset, monen tekijän summa:
Sillä tahdonvoimalla pääsee pitkälle monessakin asiassa.
Ei sitä alttarillakaan turhaan lausuta Tahdon !
20 vuotta naimisissa olleena sen tiedän, ilman tahtoa ei ole mahdollisuutta onnistua, avioliitossakaan tai varsinkaan siinä ![]()