Kuuluuko taudinkuvaan valehtelu ja tyhjien lupausten anto?

Valehteleeko alkoholisti?

Onko tyypillistä, että luvataan selvänäkin asioita, joista ei sitten välitetä pitää kiinni?

Lyhyt vastaus on siis kyllä. Erittäin tyypillistä.Ikävä kyllä.

Taudin kuvaan kuuluu:

-lupausten anto
-tahallaan antaminen ymmärtää, mutta ei lupaaminen
-lupausten pitämättömyys
-lupausten peruminen
-lupausten keksiminen mitä toiset on luvanneet

-valehtelu
-sen valehtelu, etten valehtele
-lupaa valehdella
-valehtelee lupaavansa
-lupaa ettei valehtele
-valehtelee luvattuaan ettei valehtele
-valehtelee ettei luvannut mitään
-valehtelee, ettei valehtele enää, lupaa sen!
-lupaa, että vaikka valehtelisi yhdestä asiasta, niin ei valehtele kaikesta: Sen lupaa!
-lupaa että vaikka valehtelisi, niin ei valehtele siitä mistä lupasi, vaan eri asiasta

Mulle tuota valehtelemisen paskaa on tullut alkkiksen tuutista ihan suhteen alusta saakka. Kova poika oli muistamaan mainita, että hän on rehellinen ihminen. Ei valehtele, eikä petä. Noh, oli näitä tehnyt seläntakana koko suhteen ajan…

Ilmeisesti piti yrittää vakuutella, ettei näitä tee, koska teki…?

Minusta parisuhteessa on itsestäänselvyys olla rehellinen eikä pettää. Ilman vakuutteluja asiasta.

siis kuuluuko taudin kuvaan valehtelu? alkoholismin sivutuotteena on juuri valehtelu

joskus kun olin itse korviani myöten täynnä ex:n valehtelua sanoinkin hänelle, että hän voi syöttää minulle mitä paskaa tahansa, mutta onneksi minun ei tarvi niellä sitä

eli alkoholisti keksii ihan mitä tahansa valheita, jotta pääsee tilanteesta ku tilanteesta pois, jossa täytyy ottaa vastuuta jostain, ihan mistä vain…vaikka omista sanoista tai teoista.
kun tilanne jatkuu, alkoholisti kuvittee itse puhuvansa totta ja on hyvin närkästynyt henkilöille jotka eivät aidosti kuuntele ja usko häntä…mutta siinähän on jo syytä kerrakseen korkata taas…

alkoholisti lupaa ihan mitä vain, koska hän todella itse uskoo lupauksiinsa ja hän on hyvin ihmeissään jos joku vain hymähtää hänen sanoilleen…

alkoholisti hakee “vieraasta” ihmisestä sitä juomakaveria jota ei omasta puolisosta saa tai sitten hän on niin huonon oman tunnon omaava että hänen on todistettava itselleen että maailmassa on joku joka hänet huolii juovana…

eli alkoholisti ei tunne juomahetkellä (harvoin edes selvinpäin) sanoja rehellisyys, luottamus ym. jotka ovat meille muille ihmisille ihan itsestään selvyyksiä

komppaan “vieraan” todella hyvin kirjoitettua tekstiä alkoholistista…se valitettavasti menee juuri noin…

Kyllä kuuluu. Valehtelu, pettäminen, varastaminen. Kaikenlainen moraalin rapistuminen.

Nyt unohtui lupailu!

Luvataan sitä ja tätä ja tuota, parhaillaan maat ja mannut ja kuu taivaalta.

Ja selittely.

Syyt löytyy. Vika ei ole itsessä. Eikä muuten viinassakaan, viina on kaveri. Oikee bestis. Tai besu, kuten nuoriso nykyään kuulemma sanoo.

Siis tää oli ihan loistava! :slight_smile: Aivan älyttömän kauhea ilta muuten, mutta tämä (valitettavan totuudenmukainen) kuvaus toi ainakin hetkeksi hymyn huulille. Kiiitos vieras. :slight_smile: