Heip!
Poikkesin pitkästä aikaa katsomaan mitä näille huudeille kuuluu, näköjään vanha Isättömyys -säikeeni oli muuttunut taistelutantereeksi ja suljettu… Ja olihan minua jo kaipailtukin ![]()
Poistin kirjoitukseni ihan sen takia kun niissä oli niin paljon yksinpuhelua ja pohdintaa, sellaista joka oli aikansa ja kasvuvaiheensa tuottamaa. En halunnut niihin enää itse palata taakse jätettyinä, enkä siksi halunnut kenenkään muunkaan niitä enää kaivelevan. Ne tekstit olivat myös tehneet tehtävänsä omana purkautumiskanavanani, ei niillä ollut enää merkitystä muuna kuin sairauskertomuksena… Ja mukana oli myös muutamia ajatuksia ja näkemyksiä joita en enää näin terveempänä allekirjoita, on parempi ettei näkyvillä ole omia sanojani joiden takana en seiso.
Mutta niin, Hemmiina, Rinalda, ja kaikki muut lukijat. Kiitos kiinnostuksestanne, iloksenne voin sanoa, että todella hyvää kuuluu!
Kuten ennen “katoamistani” ehdin jo sanoakin, tarve täällä purkautumiselle poistui saatuani terapiassa pahimmat ongelmani käsitellyksi. Edelleen terapeutin kanssa käyn istunnoilla, mutta harvakseltaan. Sitä vaativia ongelmia ei enää ole ![]()
On aika uskomatonta että vuosi sitten tähän aikaan jopa arvokas ystävyyssuhde muuttui oman psyykeni vuoksi vahingolliseksi, ja siitä ystävyydestä irti pyristellessäni vahingoitin itse sen molempia osapuolia. Ei vaan ollut kykyä nähdä todellisia ongelmia ja pitää se ystävyys voimavarana, sen sijaan aloin kokea sen uhkana. Tavallaan ammuin sanansaattajan, ihmisen joka vain ja ainoastaan auttoi nostamaan ongelmani pintaan, ne ongelmat ja traumat jotka terapeuttini kanssa on läpikäyty ajan kanssa.
Uskomattomalta tuo tuntuu sen vuoksi, millaiseksi nyt itseni ja psyykeni tunnen, Ei ole yhtään liioittelua sanoa olevani henkisesti ihan eri mies. Herkkyyteni on toki tallella, en siitä luopuisikaan, mutta kykyni käsitellä kuormituksia ja kääntää herkkyyteni voimavaraksi on ihan eri tasolla kuin ennen. Suoraan sanoen, oma tasapainottomuuteni ennen terapian läpikäyntiä saa aikaan kylmiä väreitä sitä muistellessani…
Ennen reagoin ihmisiin ja tapahtumiin häiritsevän usein niin etten ymmärtänyt lainkaan omia reaktioitani ja tunteitani. Nyt minulla on työkalut joilla voin kääntää mieleni suunnan heti kun havaitsen tunnetiloissani pienintäkään huojuntaa pois tasapainosta. Ja toisaalta nyt kun sisäiset ongelmani on käsitelty ja viha sielustani on poissa, siihen huojumiseenkin vaadittaisiin paljon enemmän kuin ennen. Voisin vaikka sanoa vertauskuvallisesti niin, että ennen olin kuin huterasti rakennettu talo heikoilla perustuksilla, nyt perustukset ovat vankat ja talo kunnolla rakennettu.
Konkreettisesti elämässäni ei ole muuttunut paljoa, ei ole tarvinnutkaan. En enää yritä ruhjoa elämääni mihinkään kuosiin onnea tavoitellessani, olen onnellinen joka päivä ja monista pienistä asioista. Millaiseksi elämäni vielä muotoutuu, näyttäköön sen aika, minulla on nyt kärsivällisyyttä odottaa ja katsoa ![]()
Hain myös vielä tällä iällä työn ohessa opiskelemaankin, kuten ehkä muistatte. Haku meni hyvin, mutta opiskeluni aloitus viivästyi puolella vuodella mutkikkaista syistä. Tammikuussa alkavan opiskeluni sisältö on kuitenkin sen verran muuttunut, että paremman soveltuvuuden lisäksi säästän myös aikaa, eli valmistun silti alkuperäisen aikataulun mukaisesti. On ollut rohkaisevaa huomata kuinka valtavasti oman mielen hallinta parantaa myös oppimiskykyä.
Samalla kun terapiani auttoi minua ymmärtämään omia tunteitani, motiivejani ja mieleni toimintaa, on se auttanut ymmärtämään samoja asioita myös ihmisissä ympärilläni ja historiassani. Jotkut ovat saaneet siksi osakseen aiempaa enemmän luottamusta ja uusia ystävyyksiä on syntynyt. Tietysti on myös niitä joiden läpi näkee nykyään entistäkin paremmin, ja sellaisia ihmisiä en enää lähelleni päästäkään.
Kaiken kaikkiaan, olen onnellinen siitä että olen terve, ja olen onnellinen jokaisesta päivästä. Elämä ei ole täydellistä, eihän se koskaan ole, mutta se on kirkkaasti sen rajan yläpuolella että se maistuu hyvältä ![]()
Enimmäkseen harmiton