Kuolema&Mielisairaala&Vankila

Olen kuullut nämä kolme vaihtoehtoa AA:laisilta. Moni on täällä puhunut jonkun kuolleen,jonkun olleen sairaalassa. Mutta onko jonkun alkoholismi ollut sitä että kokenut VANKILAN? Mistä istuit? Missä? Kuinka kauan? Onko vankiloissa paljon alkoholisteja?

Alkoholismiin liitty kaksi geeniperimää. Toinen on tämä tavanomaisempi, johon liittyy periytyvä taipumus ahdistuneisuuteen ja vähitellen etenevä alkoholismi.

Toinen geneettinen perimä yhdistää epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön ja alkoholismin. Tällöin elämä on nopeaa ja mistään piittaamatonta. Hyvin tyypillistä on vankilareissut jo nuorena. Samoin väkivaltainen kuolema jo ennen 35 ikävuoden paalua. Usein tähän yhdistyy nykyaikana myös huumehommat

Vankila on itseasiassa se alkoholismi, ettei se ole sen erilaisempi missä se vietetään. Minä lusin kolmekymmentä vuotta ja vaikka hakupaperit oli vetämässä päästäkseni pois siitä helvetistä, niin silti jouduin olemaan loppuun asti.
Kuolema oli lähellä useasti ja vain ihme on pelastanut minut siltä ja myös siltä, etten ole tappanut ketään ja päässyt nauttimaan valtion tarjoamaa kakkua. Sairaalassa niitä papereita laitoin vetämään, jotta pääsisisin siitä henkisestä vankilasta, jossa ainut asia oli päällimmäisenä, kunhan saan vielä pitää itsekkyydestäni kiinni.

Vastauksia:

• jo tiedotusvälineitä lukemalla saa käsityksen, että vankiloissa on paljon alkoholiongelmaisia; erään A-klinikan lääkärin mukaan heitä on jopa 80-90 %; surmantapausten nimetkin saattavat olla kuvaavia vrt esim. makkarasurmat ja Gambinasurmat
  • erään entisen maaseutuvankilassa olleen vangin mukaan hänen vankilassa ollessaan siellä oli viinan takia 90%
  • entisillä alkoholistituttavilla on ollut tapauksia puukon kanssa, joista huonolla tuurilla olisi voinut häkki heilahtaa [tosi vanhoja asioita, en viitsi muistella]
  • kuuluisilla surmaajilla kuten Tauno Pasanen ja kanaali-Koskinen on ilmennyt runsasta alkoholin käyttöä jaksottaisesti
  • olen ollut JOUTUMASSA kaksi kertaa viinan takia vankilaan (minne ehdottomasti olisi ollut minut oikein laittaa) mutta toisen kerran vältin vankilan B-lausunnolla (käräjäoikeus istui neljä tuntia) ja toisella kerralla esiintymällä oikeudessa ilman oikeusavustajaa “sekaisin kuin seinäkello” [tosi vanhoja asioita, en viitsi muistella]

Olen kuullut joskus sekä läheisten että alkoholistin itse huokaiseeen helpotuksesta päästessään linnaan. Siellähän toki pysyy raittiina koska viinaa ei siellä ole saatavilla. Myös omaiset huokaisseet kun alkoholisti “tallessa” kiven sisässä hyvin vartioituna eikä tarvii odottaa soittoa sairaalasta.ym

Meneppä kysymään :mrgreen:

Tuosta huomaakin, ettei alkoholismista toivu vain lopettamalla juominen. Täytyy muuttaa myös ajattelutapa. Tavallisestihan sieltä linnasta tullaan baanalle samaa menoa jatkamaan. Hieman vielä karskimapana, kun ollaan vietetty liikaa aikaa muiden tunnevammaisten päihdeongelmaiseten seurassa. Ja moni saattaa sortua huumeisiin, kun niiden liikuttelu on huomaamattomampaa kiven sisällä.