Kun vihdoin kuului kuuluisa Klik ja elämä muuttui.

Hei kaikki!
Olen kirjoitellut näköjään tänne viimeksi vuonna 2015. Sieluni syövereistä ja valmiina muka muutokseen. Voi kuinka paljon pohjemmalle piti vielä syöksyä noista parin vuoden takaisista fiiliksistä…

Olen ollut raittiina nyt pääsiäisestä lähtien. Tiedän että se ei ole vielä pitkä aika, mutta parissa kuukaudessa voi ihminen muuttaa vaikka identiteettinsä jos palaset viimeisen kerran loksahtavat paikoilleen.

Juomiseni meni todella pitkälle. Salailu meni koko ajan taitavammaksi mitä enemmän join. Sen vuoksi raitistumiseni on ollut monelle shokki. “Miksi sinä KOHTUUKÄYTTÄJÄ lopetat!!!”. Heh heh…vai että kohtuukäyttäjä. Jos ihminen ei pysty olemaan yhtä viikkoa juomatta viiniä joka helvetin viikonloppu, niin siitä on kohtuukäyttö kaukana. Niin ja kaikki lomat ja pitkät pyhät. Pelkkää lipittelyä. Ihmisille on ollut haastavaa kohdata minut raitistuneena. Kun kerron asiasta, seuraa hämmennys ja puheenaiheen nopea vaihto. Ymmärrän hyvin. Toimimme aina peilinä toisillemme. En minäkään halunnut kuulla raittiin ihmisen hehkutuksia silloin kun join. On liian kipeää joutua miettimään omaa juomistaa raittiin ihmisen seurassa.

Mikä minut pysäytti? Olinhan marinoinut itseäni jo parinkymmenen vuoden ajan. Poislaskettuna lasten syntymät.

Ykkössyy on lapset. Poikani alkavat olla teini-iässä ja luojan kiitos suurelle osaa nykynuorisoa on noloo juoda. Ovat nähneet liikaa vanhempiensa rapu(la)juhlia vissiin.

En kestänyt enää lasteni katseita ja häpeää. Sillä känninen äiti tai isä on nolo. Krapulaisena vielä öklömpi. En halua olla äiti jota pitää hävetä tai pelätä.

Toinen syy on ammatinvalinta. Olen yrittäjä ja kouluttautunut uusille urille. No, se ura ei kovin uskottava ollut. Mikä minä olen puhumaan hyvinvoinnista, kun oma hyvinvointi menee perse edellä puuhun.

Kolmas syy on minä itse. Minä ansaitsen kaiken sen hyvän mitä loppuelämällä on tarjota kunhan vain ymmärrän alkaa elää sitä elämää.

Voin sanoa käsi sydämellä, että se ensimmäinen päivä kun raitis aurinko nousi, elämäni oli vihdoin sitä mitä olen haaveillut 20 vuotta. Raitis, onnellinen ja itseninäköinen. Masennus, lääkitykset ja itseinho jäivät sille tielleen.

Päätin tulla rytinällä kaapista ulos. Kerroin kaikille, myös monille yhteisöille ja seuraajilleni että olen alkoholisti. Käänsin epätoivoni voitoksi. Koska en muuta voinut. Ainut tie parantumiseen on raatorehellisyys itseään kohtaan. Sitä voi haluta ja manifestoida raitistumista vuosikymmenet, mutta vasta kun jäljellä ei ole enää mitään muuta kuin rehellinen itsensäkohtaaminen, paraneminen voi alkaa.

Ymmärrän hyvin niitä ihmisiä jotka raitistuvat hissukseen itsekseen. Mutta satun olemaan räväkkä ja vaatimattomuus ei ole hyveeni. Halusin koko maailman tietävän että raitis elämä on ihanaa.

No onko raitistuminen ollut helppoa? On. Mutta ajankohdan piti olla kypsä. Minun ei tarvitse taistella enää. Kaikki aikaisemmat raitistumisyritykset ovat olleet taistelua, koska alkoholi on kamala vastus. On pakko lopettaa taistelu ja myöntää että alkoholi voittaa aina ja joka tapauksessa jos sitä vastaan taistelee. Ainut keino on astua omalle polulle ja nostaa kädet pystyyn. Minä menen nyt tätä polkua, pysy sinä viini omalla polullasi. Ei kohdata enää eikä tapella.

Tekeekö viiniä mieli? Toki. Miksi ei tekisi? Onhan se ollut niin iso osa elämää monta vuotta. Ja kyllä välillä vituttaa kun muut juo ja minä juon jotain ankeaa vissyä. Siinä vaiheessa astuu kuvioon onneksi aina terve minä ja taputtaa olalle " tuo tunne on ansa. Et sinä mihinkään viiniä tarvii."

Pelkäänkö repsahdusta? En. Miksi pitäisi valmistella itseään johonkin mitä ei ole vielä edes olemassa? Päihdeterapeutti varoitti että kaikki repsahtavat ainakin kerran ennen lopullista raitistumista. Vai niin.

Käyn silloin tällöin siis päihdeterapeutilla, mutta en missään vertaistukiryhmissä. Ehkä joskus tulevaisuudessa, aika näyttää. Tämä on loppuelämän projekti. Kesti kaksi kuukautta ennenkuin olin valmis avautumaan asiasta täälläkin.

Yhtä kirjaa suosittelen lämpimästi. Tämä on uutuuskirja naisen, äidin ja vaimon raitistumisesta.
Susanna Rissanen; Valon etsijän päiväkirja.

Tämä kirja on ollut isossa osassa oman raitistumiseni polulla ja samaistun moneen asiaan mistä Susanna kirjassa kertoo.

Oikein lämmintä ja ihanaa kesää kaikille!

Samassa veneessä. Liittynyt tänne vähän vajaa kaksi vuotta sitten, ollut juomatta vähän reilut kaksi kuukautta. Soutanut ja huovannut. Soudellaan eteenpäin! :smiley:

Olet rohkea. Minäkin soudan ja huopaan lopettamisen kanssa, enkä uskalla kenellekään kertoa olevani alkoholista riippuvainen. Olisikohan helpompaa lopettaa kokonaan ja lopullisesti jos puhuisin asiasta avoimesti? En tiedä. Onnittelut sinulle rohkeudestasi!

Todella vaarallista päihdeterapeutilta sanoa että kaikki repsahtavat ennen lopullista raitistumista. Sehän antaa syyn repsahtamiseen. Mun eka raittius kesti melkein neljä vuotta ilman ainuttakaan repsahdusta. Sain raittiudesta kiinni kertalaakilla olin henkisesti niin loppu. Mua auttoi AA:n toveriryhmät. Sitten…repsahdin ja täysin tietoisesti. Alkuun kaikki menikin hyvin, muutama olut kaverien kanssa, kunnes huomasin palaavani vanhaan tapaani ryypätä yksin. Se oli ollut mun mielipuuhaa aikoinaan. Rajua ryyppäämistä on kestänyt jo kolme vuotta ja nyt haluan lopettaa, mutta sepä ei onnistu. Tuntuu että se taika, jolla sain raittiuden armolahjan kauan sitten on kadonnut. Olen rimpuillut alkon kanssa pari kuukautta minäkin ja pisin juomaton aika on kestänyt kolme viikkoa. Pelkään etten enää tästä selviä. AA:ssa sanoivat monet että jos pitkästä raittiudesta tipahtaa (jos neljä vuotta nyt on pitkä aika) niin takaisin ei ole tulemista. Paremmin selviävät ne jotka repsahtelevat alussa. Allekirjoitan tämän täysin. Nyt yritän elää päivän kerrallaan ja toivoa ja rukoilla että selviän. Jos olisin tämän tiennyt silloin reilu kolme vuotta sitten kun repsahdin, en todellakaan olisi ottanut sitä ensimmäistä ryyppyä.

Salit kirjoitti

Olen nähnyt niin monenlaisia retkahdus- ja toipumistapauksia, että etukäteen arvioinnit voivat mennä täysin harhaan. Jos käyt tunnollisesti palavereissa ja sovellat 12 askelen ja 12 perinteen ohjelmaa jokapäiväiseen elämääsi, olet täydessä turvassa. Kokousten laiminlyöntiä ei voi puolustella millään. Ajattele, tänäänkin lukuisa joukko meitä alkoholisteja kokoontuu ratkaistaakseen yhteisen ongelmamme. Ja suuri määrä meitä on avaamassa ovet sekä keittämässä kahvit sinunkin tulla takaisin toveriseuraamme. Sinun kokemuksiasi tarvitaan.

Ensimmäiset asiat ensiksi

Niinpä, alkuun mulla oli sellainen elämäntilanne että pystyin käymään päivittäin AA-ryhmissä. Tein sitä vuoden verran, sitten käynnit väheni kertaan viikossa, joka toimi sekin ja sitten ryhmät jäi pois. Täytyy taas aloittaa aktiivinen asiointi. Ja nyt olen sopinut hyvän ystäväni kanssa, jolla itsellään ei ole alkoholiongelmaa, mutta joka tietää tilanteeni, että pirautan hänelle joka kerta kun saan pöhköjä ajatuksia päähäni, eli siis aion juoda. Tarvitsen järjen äänen joka sanoo mulle että älä ota. Olen myös kuunnellut lähiradiosta AA-ohjelmaa, joka auttaa sekin. Kiitos, Lomapuisto muistutuksesta.