Olen uusi tällä foorumilla, ja lukenut täältä paljon keskusteluita ja tarinoita. Uskaltauduin kirjoittamaan, koska olen aika hämmentynyt ja neuvoton parisuhteessani.
Olemme olleet yhdessä yhdeksän vuotta. En itse käytä oikeastaan ollenkaan alkoholia, eikä mieskään tavatessamme ottanut kuin yhden saunaoluen viikossa. Aluksi mies jopa kritisoi toisten liiallista alkoholinkäyttöä, ja oli huolissaan mm. omien ystäviensä liiallisesta juomisesta, ja näki esim. kotona yksin ryyppäämisen ongelmakäyttönä. Lisäksi hän kertoi avoimesti oman isänsä liiallisesta juomisesta.
Suhteemme edetessä mies alkoi kuitenkin juomaan useammin ja suurempia määriä. En ole ihan varma milloin tämä tapahtui, mutta muistan huomauttaneeni ensimmäisen kerran asiasta kuutisen vuotta sitten. Tuolloin hän totesi, että koska koen asian ongelmaksi, hänen täytyy vähentää. Ja näin kävikin - hetkeksi. Ja sama keskustelu ja seuraus on tuon jälkeen käyty useampaan kertaan.
Mies siis juo joka viikonloppu, mutta määrät vaihtelevat. Vähintään menee 4-5 annosta, mutta voi höystää punkkupullolla tai viskipullolla. Juo myös päivittäin muutaman annoksen lomillaan, ja on useamman kerran lomansa aikana umpikännissä. Ts. ryyppää kotona itsekseen, minkä suhteemme alussa näki ongelmakäyttönä. Humalassa hän on muutaman kerran ilkeillyt minulle, ja kun olen jälkikäteen laittanut hänet asiasta tilille, ei ole tietenkään tarkoittanut mitään ja olen ymmärtänyt hänet väärin. Kaveriporukassaan jos ryyppää, sattaa tavarat hajota tai kadota - syy on aina jonkun toisen.
En olisi ikinä uskonut, että olen tällaisessa tilanteessa tai suhteessa. Enkä oikein meinaa uskoa nytkään. Järki sanoo, että toinen juo liikaa, ja ongelma on todellinen. Jo siksikin, että minulla on asiasta kovin turvaton ja ahdistunut olo. En aluksi kehdannut kertoa kenellekään, että mies juo. Ihan kuin minulla olisi jotain hävettävää - enhän minä laula kännissä viikonloppuöitä niin että kerrostalo raikaa! Nyt olen sentään uskoutunut yhdelle ystävälleni ja äidilleni.
Alan jo etukäteen ahdistua viikonlopuista ja lomista. En saa nukutuksi, kun toinen tissuttelee ja mölisee itsekseen. Miehen mielestä ongelmaa ei ole, mutta väittää ymmärtävänsä että hänen toimintansa on minulle ongelma. Vaikuttaa kuitenkin, että hän ei asiasta välitä.
Olen itse kroonisesti sairas, ja tämä osaltaan kuormittaa suhdettamme. Sairauteni on osaltaan näivettänyt seksielämäämme, mutta sitä on tehnyt myös miehen juominen. Syy seksittömyyteen (ja kautta rantain myös miehen juomiseen) on kuitenkin langennut minulle. Mies ei ole tätä suoraan sanonut, mutta antanut kyllä ymmärtää.
Tilanne vaikuttaa olevan umpisolmussa, ja olemme harkinneet pariterapiaan menemistä. Saa nähdä, onko siitä avuksi, vai onko ainoa vaihtoehto erota. En ole aiemmin kokenut yksinoloa tai asumista ongelmana, mutta iän myötä ja sairastuttuani olen alkanut enenevässä määrin huolestua siitä miten pärjään yksin. Ikään kuin miehestä nytkään kummoista apua olisi. Kiitos jos jaksoit lukea tänne saakka, oli hyvä hieman keventää sydäntä.