Hei!
Mitä mieltä olette siitä, kun puoliso ei tue raitistumista?
Kertaan tähän alkuun nopeasti tarinani. Olen 28-vuotias. Olen juonnut 14-vuotiaasta asti. Tapasin 6 vuotta sitten nykyisen avovaimoni (baarissa). Tähän aikaan on mahtunut kausia jolloin olen juonut maltillisesti ja kausia jolloin olen juonut 4-5 päivänä viikossa. Kun muutimme 4 vuotta sitten yhteen tasoittui juomiseni 1-2 krt viikko. Hän juo yhtä usein kuin minä. Vähän pienempiä määriä tosin. Viimeisena kahtena vuonna join itse aina noina juomiskertoina niin paljon, että usein menetin muistini ja monina kertoina sammuin. Hän joutui patistamaan minut suihkuun ja usein pesemäänkin minut. (Noloa molemmille.) Aamulla hän vihasena torui ja minä häpesin käytöstäni. Olin siis viikonloppujuoppo.
Koitin myös aiemmin reilun vuoden ajan juoda miedompia, vaihdoin viinistä kaljaan. Sitäkin tuli lopulta juotua liikaa.
Tämän vuoden puolella aloin juomiskertoina jäädä vielä salaa juomaan hänen käytyä nukkumaan. Krapulat pahenivat ja ajatus krapularyypyistä tuli kiehtovammaksi.
Havahduin kuitenkin tähän. Menin A-klinikalle keskustelemaan ja olen nyt ollut reilun kuukauden juomatta. Motivaatio on kohdallaan ja ei oikeastaan tee yhtään mielikään juoda. Tajusin, että se ottaa enemmän kuin antaa. Ja kun en osaa juoda kohtuudella, niin paras olla ilman.
Nyt kuitenkin avovaimoni syyttää minua siitä, että olen vienyt hauskuuden hänen elämästä. Sanonut myös, että olen pilanut hänen elämänsä, kun ei voi enää tissutella (esim. jouluna) tai kun ei voi mennä kesällä pussikaljalle tai terassille. Ymmärrän, että muutos on suuri. Ja olen sanonut, että se, että minä en juo ei tarkoita, etteikö hän saisi juoda. Vastaukseksi on tullut, että hän ei halua kuulemma olla säälittävä juoppo joka juo yksin. Myös alkkikseksi on haukuttu. Vaikka siis tottahan se on, että olen alkkis. Hän on sanonut, että mielummin eroaa kuin, että on raivoraittiin kanssa.
Tämä tuntuu hirveän turhauttavalta. Kun silloin kun join jouduin häpeämään ja nyt kun en juo joudun silti häpeämään ja puolustelemaan juomattomuuttani.
Muut tuttuni joille olen asiasta kertonut ovat ottaneet asian hyvin ja kannustaneet. Ja tiedän, että itseäni varten tässä raitistun ja teen tätä prosessia.
Suoraan sanoen vaan vituttaa, kun ei saa kotoa tukea. Toisaalta myös ajattelen, että olen huono ihminen, kun vien toiselta ilon sillä, että join liikaa ja nyt kun en juo enää ollenkaan.
Hyvin ristiriitainen tunne. Toisaalta häpeän, toisaalta tunnen olevani oikeassa.