Kun opintolaina on jo käytetty -》Harkinnanvarainen tuki?

Tilanne on siis tämä: pelaamista yritetty lopettaa jo kauan, mutta pikavipit ja retkahdukset ovat nyt ajaneet mut tähän tilanteeseen, että opintolaina (joka oli tarkoitus riittää toukokuulle) riittääkin vaan max helmikuulle.

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta?? Tiedän ettei perustt-tukea myönnetä, koska opintolaina lasketaan silti tuloksi, mutta entä täydentävä/ehkäisevä tuki? En tiedä mitä teen ja kaduttaa ihan mielettömästi. Opintotuki ja asumistuki riittää just vuokran maksuun, mutta laskut, lääkkeet ja ruuat pitäis myös saada maksettua.

Onko kenelläkään tietoa miten sossussa tällaiseen suhtaudutaan? Mahtaako sieltä saada mitään rahallista apua väliaikaisesti jos on itse mokannut tällä tavalla. :cry:

Itsellä on ollut pari-kolme vuotta sitten sama tilanne. Pikavippejä tai muita lainoja älä ota enää senttiäkään lisää.

Ennen kun voit saada harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta sinun pitää hakea Kelasta tt-tukea. Kelan hakemukseen voit kirjoittaa lisätietoihin tuon velka- ja peliongelma-asian eiköhän ne ymmärrä.

Läheisille kertomimen on myös tärkeää helpottaa pahaa oloa.

Kiitos vastauksestasi. Jouduitko itse silloin hakemaan tukia? Ja saitko niitä?

Kuten edellinen jo kirjoittikin, sinun täytyy hakea ensin Kelalta tuota toimeentulotukea. Tulee se puollettuna tai hylättynä, niin vasta sitten voit hakea Sosiaalitoimesta harkinnanvaraista. Eli tee hakemus Kelaan, niin nopeutat asiaasi…

Se on noin 600e nettona vähimmäistoimeentuloraja tuohon asti sain vähän aikaa tt-tukea. 150e saa olla palkkaa nettona ettei vähennä tt-tukea. Muutaman satasen kuussa sain kelasta rahaa. Ei ne paljoa anna :frowning:.

Perusosan määrä on 502,21€, joka pitäisi jäädä vuokran,sähkön,veden,kotivakuutuksen ja reseptilääkkeiden jälkeen. Satunnaisia tuloja saa olla max 50€/kk, jolloin ei vaikutusta toimeentulotukeen, muutoin kyllä vähenee 1:1, ei ole tuollaista 150€ sääntöä olemassakaan. Itse pelasin pariin otteeseen vuokrarahat. Ensimmäisellä kerralla sosiaalitoimi pelasti ja maksoi vuokran, mutta toisella kerralla olisi mennyt asunto alta. Onneksi vuokranantaja oli armollinen ja sain lyhentää osissa sen rästin. Lyhensin 150€/kk, jolloin minun täytyi tulla monta kuukautta toimeen noin 300€ netolla, opin läksyni ja kolmatta kertaa en pelannut vuokrarahoja.

Kiitän taas vastauksista. En minä paljoa tarvitsisikaan, jos saisi edes sen verran että pakolliset asiat saisi hoidettua niin se olisi suuri helpotus.

Laitan huomenna hakemusta kelalle ja pyydän siirtämään sen kuntaan jos/kun perus tt-tukea ei myönnetä. Vähän ahdistaa mitä vastaavat, tässä kuitenkin on vielä 4kk koulua jäljellä ennen kesätaukoa. Ja tiliotteet on ihan kauheeta luettavaa. :cry:

Ok sori vähän sekoilin noiden kanssa. Mutta tuet niin vähän joutuu tiukalle säästökuurille noiden kanssa :frowning:.

On olemassa erikseen tuo 150 euroa tuloista -sääntö “Huom. Palkkatulosta tehdään enintään 150 euron ansiotulovähennys. Tätä osaa ansiotuloista ei huomioida perustoimeentulotuessa tulona. Vähennys on henkilökohtainen, eli se tehdään jokaisen perheenjäsenen ansiotuloista erikseen.”
Sen sijaan muita tuloja, kuten tilillä näkyviä pelituloja tai esimerkiksi omien tavaroiden myynnistä saatuja tuloja tuo 50 euroa koskee eikä siitä tulosta vähennetä esimerkiksi pelaamiseen mennyttä rahaa :open_mouth: tai postitse lähetettyjen tavaroiden postituskuluja.