Kun mikään ei riitä...

Tässä sitä taas ollaan. Kesä ollut hullua aikaa ja on menty kuin vuoristoradassa. Pikavipit sain maksettua pankkilainalla, mutta pelaaminen jatkui ja uusia pikavippejä tuli. Luottokiellonkin sujuvasti poistin ja verkkopankin lopettaminen ei haitannut, kun visa electroniin laittoi maksu ominaisuuden.
No…pikavipit erääntyi ja otin maksuvapaita kuukausia ja yritin selvitä laskuista. Olis niistä tiukalla ohjelmalla selvinnyt, mutta pelaaminen jatkui, joten oli heitettävä pyyhe kehään ja myönnettävä, että nyt ei voi enää jatkua. Tässä kuussa jäi sitten maksuohjelmanmukaiset maksut maksamatta ja silloin keinot on vähissä.
Marssin maistraattiin ja tein hakemuksen edunvalvojan saamiseksi. Soitin pankkiin ja toivottivat tervetulleeksi juttelemaan. Maanantaina tiedän maksaavatko pois vipit ja takaisinmaksuhan on varma, kun edunvalvoja hoitaa sen. Eivät tyrmänneet, kun rehellisesti kerroin missä mennään.
Jos lainaa ei saa, niin 3000 euron vipit menee ulosottoon ja sitten maksaa kaksin kertaisena takaisin…tai melkein kolminkertaisena, joten pankkilaina olis tarpeen. Rahahan ei tule minulle, joten tulisi hoidettua nuo pois.
Jatkossahan kai käy niin, että kun edunvalvojan saan, niin siitä tulee merkintä luottotietoihin. Tuo estää velkaantumisen. Asiat tulee varmasti hoidettua, kun en enää saa tiliäni käyttää. Raaka keino, mutta pakko, kun mikään ei riitä. Mielikin on parempi, kun viikko sitten. Maanantaina voi tietysti masentaa, jos ei lainaa saa, mutta ei se maailmaa kaada.
Palataas taas…

Saako ton edunvalvojan pois kun niin haluaa, eli kun sitä ei enään tarvitse? Vai onko kyseessä elinikäinen suhde?

Saa tietenkin. Monella on siitä ihan harhaluuloja. Asia menee pääpiirtettäin näin.
Paikalliseen maistraattiin tekemään hakemus ja rasti ruutuun, että hakee itselleen. Sitten siinä on muutama muu kysymys ja riittää, kun laittaa rastin taloudellisiin asioihin ja pelirippuvuus. Sitten on voimassaolo aika. Sen voi ottaa tietylle ajalle, tai että on voimassa toistaiseksi. Itse laitoin toistaiseksi.
Tämän jälkeen maistraatti lähettää Tk. lääkärille lausunto pyynnön ja siellä pitää käydä tunnustamassa, että nyt ei pysy rahat kädessä ja jää laskut hoitamatta. Sitten lausunto menee edunvalvojalle ja tekeevät päätöksen ja yleensä myönnetään edunvalvoja, jos sitä itsekkkin haluaa.
Edunvalvoja sitten hoitaa laskut ajallaan ja loppu joko tilitetään itselleen tai edunvalvoja antaa viikoittain tai kuukausittain tarvittavan summan käyttöön. Itse ajattelin ottaa alussa 50 euroo viikossa, niin jää jotain pakkosäästöön.
Itsekkin pelkäsin tuota, mutta totesin sen olevan aika hyvä konsti ongelmiin. Kun itse hakee, niin edunvalvojan kanssa kaikki pitäisi sujua ihan yhteisymmärryksessä. Vaikka mulla on voimassa toistaiseksi, niin kun en tarvitse sitä ja homma on kunnossa, niin sen saa kyllä helposti purettua. Laskut tulee hoidettua ja rahan käyttö on kontrolloitua.
Perjantaina tein hakemuksen ja samana päivänä lähti lääkärille lausunto pyyntö, joten odotan nyt pääsyä lääkärille.

Lisäys edelliseen, että pankissa olivat ihan mukavia ja kun saan edunvalvojan, niin sitten edunvalvojan kanssa pankkiin ja neuvottelemaan lainasta, jolla hoidetaan perinnässä olevat pois ja vältetään ulosotto kulut.
Koitan laitella tietoo sitä mukaa, kun asia etenee, mutta ainakin nyt tuntuu, että tein oikean ratkaisun. :smiley:

heippa timovee!
hyvä että olet laittamassa asioitas nyt kerralla kuntoon! toi edunvalvoja on oikeasti aika hyvin keksitty, auttaa varmasti!
hurjasti tsemppiä tulevaan, kyllä sä pystyt siihen! :slight_smile:

Edunvalvoja tarvitsee muuten maistraatin luvan tuon lainan ottamiseen, ja siihen voi mennä viikkoja aikaa, jos maistraatissa on ruuhkaa, josta maistraatti perii vielä maksun. Tämä siis koskee päämiehen kannalta merkittäviä oikeudellisia toimia.

Juu, näin on. Kun on yleinen edunvalvoja, niin maistraatissa tehdään sitten päätöksiä aika pikaisella aikataululla, kun samassa paikassa ovat töissä. Tänään Tiistai aamuna taas soittelin Terveyskeskukseen ja taitaa olla, että se on nyt paikka mikä hidastaa. Lausunto pääyntö oli jo lähtenyt ja maistraatin mukaan olisin itse voinut tilata ajan, vaikkka heiltäkin pyyntö lähtee. Nyt kumminkin Tk ei anna aikaa ennen virallista pyyntöä ja saa nähdä milloin ajan saa.

Tämä ei ole tarkoitettu miksikään asian kritisoinniksi, mutta ihan vain mainintana jos et ole tullut ajatelleeksi tai ei ole tullut mieleen. Toki jos todellakin näet edunvalvonnan viimeisenä mahdollisuutena, niin ymmärrettävää, mutta sanon kuitenkin:

• Edunvalvojan hankkiminen eli itsensä vajaavaltaiseksi asettaminen, vaikkakin täysin omaehtoisesti ja omasta aloitteesta, voi nykypäivänä tulla valitettavasti eteen aina tietyissä tilanteissa mitä ei välttämättä tule ajatelleeksi ensi-istumalta. Itse asiassa on aika montakin osa-aluetta, joilla tuollaisen “rasitteen” olemassaolo voi tuottaa ongelmia, mutta turha alkaa niitä erittelemään nyt koska joku voi osua jonkun kohdalla, jonkun kohdalla useammassakin tilanteessa ja monelle se sitten on vain taustalla eikä sen enempää tule missään esiin.

Mutta nyt ihan konkreettisimpana maininta erittäin tiukentuneet aseluvat ja niiden byrokratia. Edunvalvojan olemassaolo voi joissakin tilanteissa olla ihan oikeasti sellainen tekijä, että ilmitullessaan kutsutaan alta aikayksikön juttelemaan onko enää asemassa jossa voi tuollaisia hallussaan pitää. Järjetöntähän se on, jos täysipäinen vain rahankäyttöongelmien takia varmistaa selustansa tuollalailla mutta jokainen joka on nykyisen aselain (showmeininkiä kouluampumisten jälkeen, ei mitään tekemistä realismin kanssa. Hyvä kiteytys ajatteluun on erään kansanedustajan vaahtoava toteamus: “Laittomat aseet on saatava kitkettyä pois lailla” :unamused: Öö… ja mitä se laillisten aseiden hankinnan kiristäminen naurettavan tiukaksi nyt siihen sitten vaikuttaa… No joo, ylilyöntejä tulee aina kun kasvoja koitetaan pestä ja hyvältä näyttää.

Tuo aselupa-asia nyt ihan vain yksi heitto, joka ei luonnollisesti koske sinua jos et ole metsästäjä tai ammunnanharrastaja, mutta vähän vastaavia ja yleisemminkin elämässä eteentulevia tilanteita ja yllätyksiä voi tulla kohdalle. Eli jos et ole kaikkea elämääsi vaikuttavaa (mahdollisesti) vielä selvittänyt, niin kun motiivi on “vain” raha-asioiden siirto järkeväksi, niin kannattaa pohtia tuokin puoli. Kun kummiskaan ei mitään muita syitä ole asialle.

^Stadu, sun viestit on aivan liian pitkiä, yrititä kirjoitaa ytimekkäämpiä viestejä jotka liittyy aiheeseen! En mä ainakaan jaksa lukea enään sun viestejä ollenkaan kun ne harhailee niin paljon, nytkin olit kirjoitellut jostain kouluampumisista ja aselaista? En tiedä tarkemmin kun en sun viestejä enään lue! :mrgreen:

sama vika, ei jaksa jaarittelua :laughing:

sulla on erilainen suhtautuminen pelaamiseen: pelata voi mutta ei liikaa

Miksi kerrot sitä tällä palstalla?

Miksi on niin tärkeää selittää että voi pelata myös vähän?

eikö voisi vain olla hiljaa, tai perustaa oma blogi

paljon oot pelannu kuluneella viikolla?

t: 0%

Ja taas päivitys. Perjantaina 23 päivä oli sitten lääkärillä vastaanoto. Ihan kuunteli ja ei oikein tiennyt millaisen lausunnon antaa. Kysyi vielä, että ymmärränkö edunvalvojan tarkoituksen :slight_smile: No ei nyt sentään kaikki oo päässä sekaisin, vaikka vähän fiksattavaa onkin. Kai vielä tämän kuun aikana tulee kutsu jutteluun. Kerron sitten miten edunvalvoja suhtautui ja muutenkin asiasta sitten enemmän.

Tänään oli sitten kuuleminen edunvalvontaan maistraatissa. Ihan asiallisesti juteltiin ja selvittivät kaikki perinpohjin. Olin laittanut rastin ruutuun voimassa toistaiseksi, mutta yhdessä sovittiin, että otetaan aluksi kahdeksi vuodeksi ja katsotaan tilannetta sitten uudestaan.
Seuraavaksi tekevät virallisen päätöksen ja paperit toimitetaan yleisen edunvalvonnan toimistoon, jonne on odotettavissa kutsu ensiviikolla.
Tähän asti ihan tyytyväinen ja tarkalleen tiedän mitä tuleman pitää. Eläke menee tilille, johon minulla ei ole käyttöoikeutta ja sieltä maksetaan pakolliset laskut pois ja minulle tulee viikoittain käyttövaraa. Varmasti on muutos aika iso, mutta vielä en kadu, sillä kummminkin isommatkin ostokset saa tehtyä eikä lopulta vaikuta elämääni muuten kuin, että laskut tulee hoidettua.

No joo, onhan tuo nyt vähän turhaksi ajankulujaaritteluksi mennyt itsellä, myönnetään. Paha tapa. Ja eipi ole kauheata sanomistakaan kyllä sinällään enää. Kunhan nyt ajattelen, että eikös sana nyt ole sikäli vapaa. Toiselle nollatole on ok ja toiselle (kuten itselleni) on kohtuullinen pelaaminen jees, kun ongelmakohtansa tunnistaa. Tietyt jutut ovat olleet ja varmaan ovat loppuun asti ongelmia, jotkut eivät… Yksilöllisiä juttuja ja oma tie jokaisella. Ja paljon pelannut, yhden kakskymppisen parin viikon aikana Ässäpokeriin ja yhden loton ottanut. Tuo on oma ns. kohtuus ja "nolla"linjani, jos näin mukailee. Ei jaksa olla liian kireä asioissa missä se on turhaa.

Mutta itse asiassa ihan sattumalta löysinkin yhden enemmän omankaltaisesti ajattevani palstan jossa ei mennä turhan tiukkana asioiden suhteen jos niin ei katso aiheelliseksi. Kieltämättä sen verran yksin ajatteluni kanssa olenkin näemmä kun kaikki muut ovat tiukan nollatoleranssin ja kaikkien pelien pahana pitämisen kannalla, että tosiaan parempi ehkä sanoakin adios tässä kohdin. Jatketaan kukin omalla tiellämme, itselleni mukava on tämä, teille joku muu. Mikä stressittömin ja mukavin on.

Ihan hyvä että tajusit tuon nyt itsekin. Tämä palsta on tosiaan ongelmapelaajille, jos itse et ole sellainen niin aika turhaa täältä on varmaan sielunkumppaneita etsiä. Kohtuupelaajille on varmaan oma nurkkansa jossain internetin syövereissä ja minun puolesta saakin olla, mutta en tosiaan suosittele jakamaan ideologiaasi täällä ihmisille jotka ovat tuhonneet koko elämänsä pelaamisen vuoksi.

Nyt sitten on edunvalvoja. Päätös tuli viime viikolla ja eilen olin sitten ensimmäisen kerran rupattelemassa. En ihan kaikkeen olisi ollut suostuvainen, mutta ajattelin, että olkoon. Minulla kun on käytössä nukahtamislääkkeet, joita tarvitsen hakea kerran kuukaudessa ja niiden hinta on noin 3-4 euroa. Nyt avaavat Apteekissa tilin, joten saan lääkkeet laskuun. Olisin kyllä tuon 3-4 euroa voinut maksaa ilamn sitä tiliäkin.
Veloista toimitin yhteenvedon ja nyt varmaan aletaan suunnittelemaan pankkilainan ottamista. Lisää velkaa ei voi tulla, sillä edunvalvonta tarkoittaa tietoa asiakastietoihin.
Kyllähän nämä aika radikaaleja ratkaisuja on, mutta kierre on saatava loppuman ja silloin viisainta tehdä se kunnolla ja ajatella sitä miksi sen tekee.
Toistaiseksi vielä ihan tyytyväinen ratkaisuun edunvalvojasta ja katotaan taas tilannetta myöhemmin, kun asiat alkaa menemään rutiinilla ja on kaikki järjestyksessä. Nyt joutuu itsekkin keräämään lippuja ja lappuja sekä ynnäilemään mitä maksetaan ja mitä ei.

Paljon tuo tommonen seuisovapöytä kustantaa, mulla on kyllä tota paalua?

Eli paljonko tommonen edunvalvoja ottaa palkkioksi kuukaudessa? Tai no mä saisin sen varmaan vietyä sossuun jokatapauksessa.

En tiedä paljonko maksaa, mutta vähemmän varmaan, kun mitä on pelaamiseen palanut. Otin sen nyt kahdeksi vuodeksi ja sen saa kyllä lyhyemmäksikin ajaksi eli ei se elinkautinen oo.
En tiedä vielä paljonko maksaa, mutta siitä en oo huolissaan, kun vaan asiat tulee hoidettua. Kun tili tulee, niin se menee suoraan edunvalvonta tilille, josta maksaavat vuokran ja laskut. Sitten saan joko viikoittain tai kuukausittain rahaa omaan tarpeeseen. Viikoittain parempi, niin jos tulee pelattua, niin ei sitten tule kuukauden kuivaa jaksoo. Jos taas käy niin, että rahat ei riitä, niin toimeentulotukea saa helpommin, kun sossu tietää rahojen olevan valvonnassa. Elinkautinen tuo ei ole ja itellä on kaksi vuotta, mutta sen saa joko toistaiseksi tai ihan vaikka vuodeksi.
Jos sulla ei rahat pysy tilillä ja tulee pelattua, niin kannattaa miettiä tuota ihan vakavissaan.

Mites riuku ja kengät jakselee? :slight_smile: