Kulissijuopon häpeä

Tartun tuohon kohtaan kolme.

Kun se omaan napaan tuijottaminen ja pirun kusen juominen jää historiaan, niin sitä on jotenkin paremmin läsnä. Sitä saattaa ihan huomaamattaan jäädä keskustelemaan tai vaan kuuntelemaan mitä toisella ihmisellä on mielessä, joskus saatat jopa aloittaa jutustelun.

Joku täällä sanoi, että raittius on portti uuteen maailmaan.

Toinen hyvä vertaus on kahleista vapautuminen.

Loppuu se pakonomainen alkoholin miettiminen: onko sitä, vieläkö sitä saa, kuinka monta on juonut, voiko vielä ottaa, voiko ajaa, huomataanko humala, jne.

4 tykkäystä

Juuri tuo että riittääkö vodkapullo varmasti sekä perjantaiksi että lauantaiksi ja pitäisikö ostaa vielä jotain muuta, jolloin se toinenkin pullo tyhjenee kolmanneksen toisena juomispäivänä ja kierre alkaa taas alusta.

Nyt minulla on kolmiolääkekuuri päällä joten en juo yhtään. Pelkään hemmetisti seurauksia. Mutta kaksisuuntainen mielialahäiriö ja ADHD on usein todella kavala yhdistelmä dopamiinin puutteen takia. Yritän kyseenalaisin keinoin ruokkia sitä puutetta ja siihen on nyt saatava tolkku.

Aiemmin tuomitsin ja soimasin itseäni jatkuvasti, mutta enää en tee niin. Sen sijaan yritän auttaa itseäni ja miettiä itsensä rakastamisen merkeissä, löytyisikö jotain muuta keinoa pään nollaamiseksi. Onko humala oikeasti se helpoin ja ainoa tapa siihen? Ja onko kaikkia päähänpistoja pakko toteuttaa? Onko oikeasti pakko juoda joka viikonloppu? Ja jos on niin miksi? Voisiko sille olla jokin vaihtoehto ja jos on, niin mikä?

Uskon, että löydän vielä jonkin ratkaisun tähän asiaan. Kyllä maailmassa aktiviteetteja riittää ja kaikkeen tottuu. Juomattomuuteenkin.

2 tykkäystä

Juurikin näin, kaikkeen tottuu. Juuri tässä mietin, että huvittaako tänä talvena harrastaa ollenkaan kylmävesiuintia, kun ei niitäkään dopamiineja osaa oikein kaivata. Pärjään nykyään oikein hyvin ilman mitään vahvoja mielihyvähormoni boostejakin, vaikkakin kaksi vuotta sitten tilanne oli aivan erilainen.

3 tykkäystä

Tuossa on tavoitetta, että osaisi olla ilman niitä dopamiini”piikkejä”.

Kukaan läheisistäni ei tiedä tästä alkoholiongelmastani enkä halua kertoa siitä kenellekään paitsi anonyymisti täällä, koska se ei sinällään haittaa jokapäiväistä elämääni. Olen myös puhunut siitä terapiassa. Lääkärissä en ole halunnut kertoa sitä, koska pelkään, että kaikkea mahdollista käsiteltäisiin jatkuvasti päihderiippuvuuden kautta. Tiedän, että terveydenhuollossa autetaan ihmisiä saamaan apua tähän ja päihderiippuvuus on hyvä ottaa huomioon monessakin asiassa, mutta minä en pysty siihen. En ainakaan tällä hetkellä.

On kuitenkin helpottavaa puhua tästä kaikesta täällä. Koska jos joka viikonloppu tuntee, että pakko vetää kännit, niin kyllä jokin on silloin vialla ja vaatii ns. Korjaamista. Pelkään myös tuomitsemista; läheiseni eivät sitä tee, mutta haluan ratkaista tämän ongelman itsekseni ja kaikessa hiljaisuudessa.

Ei käy kieltäminen, että minulla on addiktiopotentiaali geeneissä. Minun tulee osata siirtää se addiktio myönteisiin asioihin. Voinhan ihan hyvin olla riippuvainen vaikka lukemisesta tai kutomisesta; asioista, joista on hyötyä. ADHD:sta on sillä tavoin hyötyä, että pystyn tuntikausia keskittymään intohimoisesti turvalliseen ja kiinnostavaan asiaan, joita minulla onneksi on, ja unohtaa kaiken muun.

Suvussani on ja on ollut alkoholismia, ei kuitenkaan vanhemmillani.

Viime viikonloppuna tuntui hieman orvolta, koska tuntui, että ”kaikki muut” olivat jossain ryyppäämässä. Sitten kuitenkin ajattelin, että moni on myös kotona selvin päin, joten miksen minäkin, eikä sen tarvitse tylsää olla. Eivätkä todellakaan absoluuttisesti kaikki muut edes halunneet ryyppäämään. Ja havahduin siihen, että olen alkanut jo torstainakin juomaan, koska onhan se jo melkein viikonloppu. Onneksi olen töiden takia kyennyt hillitsemään sitä silloin, mutta ei sekään ole hyvä merkki, jos joutuu laskemaan, paljonko on vielä aikaa juoda ja paljonko ns. Saa juoda. Älkää käsittäkö väärin; en tuomitse ketään tällä. Minulla ei ole halua eikä varaa tehdä niin.

Pahoittelen sekavaa tekstiä, koska on mielen päällä paljon asioita. Minun on aina ollut vaikeaa kohdata ongelmiani. Nyt on kuitenkin niin sanotusti pakko. Olen ajanut itseni pahoihin velkoihin ja ajattelin hetken, että haluan vain kuolla, mutta sitten tajusin, etten todellakaan ole ainoa. Joskus vain tuntuu, että luottotietojen menettäminen on tässä yhteiskunnassa melkein henkirikostakin hirveämpää yleisen asenteen kannalta. Rahan takia ei elämäänsä kannata riskeerata.

Tänään ja huomenna siis taas selvin päin, eikä se oikeastaan niin kamalaa ole. En enää ajattele, että minun pitäisi ”alentua” olemaan selvin päin. Ajattelen kuitenkin, että ihan hyvin voisin kokeilla selvin päin olemista ja sitä, miltä se tuntuu. Jos nyt kuitenkin tulee ”repsahdettua”, niin se on harmillista tietenkin, mutta sen jälkeen mietin, miksi niin tapahtui ja miten sen voisi jatkossa välttää.

Täältä saadulla tuella ja ymmärryksellä on ollut minulle valtava merkitys. Se auttaa käsittelemään ongelmaani ja antaa minulle voimaa :heart:

2 tykkäystä

Tämä on ihan hyvä ajatus. Mitään et häviä, jos kokeilet selvää elämää. Hyvänä lisämotivaationa on nyt nuo raha-asiat. Pohdit muutenkin tilannettasi varsin oivaltavasti ja sitäkin millaiset toimet sopuvat juuri sinulle.

“Kaikki” tosiaankaan eivät juo viikonloppuisin, vaikka juodessa siltä saattaa tuntua.

Pikkuhiljaa viikonloppuihin tulee ihan uudet rutiinit juimisen ja krapuloiden tilalle. Ehkä sinäkin löydät kivoja asioita, jotka tukevat raittiutta ja myös raha-asioiden järjestymistä. Leipominen ja ruuanlaitto saattaa pienentää ruokakuluja, neulominen ja ulkoulu ja muu omaehtoinen liikkuminen ovat edullisia harrastuksia, samoin kirjastossa käyminen. Minulle on välillä säästämisestäkin tullut kiva haaste ja peli ja olen laskeskellut paljonko itse tehdyn aterian hinnaksi tuli.

Luottotiedot on hyvä saada säilymään, se helpottaa elämää. Toisaalta, jos ne ovat menneet, asiansa voi saada raittiina paremmin kuntoon. Niin kävi minullekin. Juodessa en ollut köyhä ja kipeä ja hassasin rahojani muutenkin kuin alkoholiin ja otin pikavippejä. Niistä olen kuitenkin selvinnyt ja saanut rahaa säästöönkin. Sinä olit fiksu, kun tajusit ajoissa uhkaavan tilanteen.

Tsemppiä kovasti ja raitista viikonloppua :heart:

2 tykkäystä

Kiitos kannustuksesta ja vastauksesta. Näinhän se on, että juodessa tilattiin kalliita drinkkejä ja lisää ja lisää. En kannusta ketään juomaan, mutta sinänsä kaikki ei ole täysin pielessä sen takia, koska niistä illoista jäi myös hauskoja muistoja, mutta niitä on parasta hakea muualta etenkin, jos alkoholi alkaa olla ja on jo ongelma. En tuomitse sitä, jos joku haluaa juoda, mutta minulle se siis alkaa olla jo vahingollista.

Tajusin nyt, että eräs kaverini ehkä alitajuisesti varoitti minua alkoholismista jokin aika sitten. Hän ei tarkoittanut minua, vaan puhui tästä yleisellä tasolla. Ajattelin ensin, että no niin, nyt minäkin olen kaikkien parjaama juoppo, mutta sitten ajattelin, että mistä tuokin ajatus kumpusi. Alkoholismi tuomitaan monellakin tavalla yhä edelleen, vaikka tietoisuus on lisääntynyt. Häpeäkseni myönnän, että olen aiemmin humalaisia ja syrjäytyneitä ihmisiä nähdessäni ajatellut ylimielisesti, että onneksi en ole noin alas vajonnut ja miten nuokin viitsii. En onneksi koskaan osoittanut halveksuntaani avoimesti sanoin tai elein. Lapsuudenkodin jämäkkä tapakasvatus on onneksi selkärangassa. Nyt ajattelen, että minullakin oli todella lähellä samanlainen tilanne, koska aiemmin join joka päivä ja oikeasti aamuisin harkitsin, ottaisinko rokulia ja menisinkin ostamaan viinaa. Moni onkin tehnyt niin ja heillä on siihen omat syynsä. En tiedä millainen tausta kenelläkin alkoholistilla on, joten en voi enkä halua alkaa syyttelemään ketään.

Olen aiemminkin menettänyt luottotietoni ja silloinkin pystyin elämään hyvää elämää. Onneksi raha ja omaisuus ei sinällään ole koskaan ollut minulle kovin tärkeää. Minulla on kaikki tarpeellinen.

Suunnittelen jo, mitä tekisin tänään. Aion viettää rennon illan.:pink_heart:

1 tykkäys