Kuinkas tässä näin kävi?

Ehkä tästä ketjusta tulee sitten se “Valtsikan” oma ketju. Blogimainen oman elämän ikkuna jollainen useilla muillakin foorumin vakio-epeleillä on.

Joskus istun työpaikallani, omassa työhuoneessani, pyörähdän tuolillani ja ihmettelen kaikkea hyvää mitä ympärillä on. Miten minä tähän tipahdin? Vielä vuonna 2007 olin päihdeongelmainen siivooja, Orastava rokkari kenties, kuten olin ollut jo vuosia. Keväällä 2010, maaliskuussa, lakaisin ja moppaisin viimeisen perjantaini Teknillisen korkeakoulun käytäviä, pakkasin kimpsuni ja sanoin pomolle adjö.

Sen jälkeen en ole siivonnut työkseni. Sen sijaan olen siivonnut muita asioita. Aluksi mummojen ja pappojen vaippoja kotihoidossa,

Juominen alkoi harventua legendaarisesta Goan reissusta lokakuussa 2007 alkaen, Ei minulla ole erityistä selitystä siihen, miksi alkoholisti ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa tehdä jotain uutta elämällään, varsinkaan jos ei raitistu täysin vaan vähentää. Niin vain joskus käy.

Ihminen muutttuu. Joskus haukutaan takinkäännöstä. Mutta ajatelkaapa, kuinka äärimmäinen takinkääntö on myös raitistuminen. Toipuminen, ihmisen henkinen kehitys on usein uudeksi tulemista.

Ihmisen on tultava uudeksi, aina kun jokin hyvä muutos tapahtuu.

Mitä uutta minä olen löytänyt itsestäni viime vuosina?

• Kohtuukäytön mahdollisuuteen uskomisen
  • Päihderiippuvuuteen liittyvien uskomusten kyseenalaistamisen
  • Ateismin

Ne ovat varmasti monen mielestä joko huonoja, tai epäuskottavia tai naurettavia asioita. Minä kuitenkin arvelen, että noiden asioiden löytäminen on osaltaan kehittänyt minua ihmisenä, ja ehkäpä tehnyt minusta jopa paremman ihmisen.

Kyse ei ole pelkästään uusista asioista, vaan niiden ääneen sanomisesta. Ei ole ihan helppo välttämättä sanoa uskovansa, että alkoholisti voi vähentää. Ateismin myöntäminenkin on monelle kuin pissaisi jonkun aamiaismuroihin. Niiden ääneensanominen vaatii rohkeutta.

Silti kaiken keskellä: uskon kasvaneeni ihmisenä, ja kasvavani edelleen. Olen innoissani läpi elämän jatkuvasta kehitystehtävästä. :bulb:

Itse ehdotit, että kukin voi määritellä itse, onko alkoholisti vai ei.

No hyvä, nyt kun tavis julistautuu alkoholistiksi ja ryyppää ja rellestää, ja sitten vähentää ja alkaa elää ihmisiksi, ja julistautuu tavikseksi, niin avot, alkoholisti parantui.

Ajan takaa sitä, että joku saattaa kokea ihan todella olevansa viinan vietävänä, ja sitten kuitenkin parantua omavoimaisesti. Jos hän tekee tästä päätelmän, että kaikki muutkin voivat parantua omavoimaisesti, niin se on mielestäni ns. rohkea päätelmä. Mistä hän tietää, ettei jollakulla viinan koukku ole vahvempi.

Minä en ole alkoholisti enkä ole koskaan ollutkaan (siis siinä mielessä kuin AA asian ymmärtää). Ankara juoppo olen kyllä ollut. Ja on minulla ollut se (heliseen mielestä vanhentunut) ICD-10: F10.2 tautiluokituskin. Nyt ei ole sitä tautiluokitusta (diagnostiset kriteerit eivät ole voimassa koska niitä ei ole viimeisen vuoden ajalta). Sen tautiluokituksen mukainen alkoholismi siis paranee (katoaa olemattomiin) vuoden raittiudella tai kohtuukäytöllä.

Mutta, toistan asian ytimen. MIstä sen tietää, että toisten elämä ja omavoimainen itseä niskasta kiinni ottaminen on yhtä helppoa kuin itselle on ollut?

Aloitit varmaan kohtuukäytön ketjun vahingossa tänne lopettajien puolelle sen sijaan että tuonne vähentäjien minne se kuuluu.

^ Ensio, ei mistään. En tarjoile malleja muille, kirjoitan itsestäni. Saarnani suuntaan taivaan linnuille ja tuulelle.

En ole “tavis” sillä tavalla kuin alkoholisti sen käsittää. Onhan takanani alkoholiriippuvuus, ja lasinen lapsuus. Paino sanalla: takana.

Ei mikään ole välttämättä ollut helppoa. Käytin itse alkoholia ja muita päihteitä addiktiivisesti vuosia: ainakin vuosina 2003 - 2008. Fjonga oli usein alaspäin. Vuosina 2004 - 2006 juominen oli päivittäistä.

Ei minulla ole simsalabim-juttua miten kaikki muuttuu. Tai no helvetti, onhan minulla…

Ei ole kohtuukäyttäketju, eikä ollut vahinko. Jatka muiden ketjujen puntaroimista.

Jaa sinä oletkin aikeissa lopettaa alkoholinkäytön kokonaan kuten täällä lopettajissa on tarkoituskin. Jos ett, niin on ihan käsittämätöntä, että olet täällä lopettajissa kalastelemassa lopettaneita tai sitä yrittäviä “kohtuukäyttäjiksi”.

^ Moinen “kalastelu” on omaa mielikuvitustasi, Prossa, ja kannattaa pohtia mitä moisen näkeminen toisen teksteissä kertoo omasta tilanteesta. :bulb:

Käsittämättömyydet. niin. Prossa on rekisteröitynyt foorumille vuonna 2008 ja ilmeisesti raitistunut saman tien? Koskaan pahaa kenellekään sanomatta.

Hienoa jos näin on. Näin ollen toivoisi toki vinkkejä kuinka elää raittiina sen sijaan että moni saa lukea kuinka väärin kirjoittaakaan.

Koska tämä on minun ketjuni, kerron päivän kuulumisia.

Lähden kohta bänditreeneihin. Meillä on uusi kokoonpano, jossa on hyviä soittajia paitsi että rumpali pitäisi saada lyömään kovempaa, kun on treenannut sähkörummuilla.

Basistina ja laulusolistina on rakkaat ystävär. Itse siis soittelen kitaraa. Rumpali on uusi löytö.

On tavallaan mahtava fiilis treenata vanhojen kaverien kanssa, jotka tuntivat minut jo kauan sitten. En kuule suitsutusta bänditreeneissä että “oi ihanaa kun oot noin toipunut”, vaan kuulen palautetta että toi säkeistö-osuus meni hyvin tai että hyvältä kuulosti muuten gitara. :sunglasses:

Jos menemme rakkaan solistin (joka on muuten ex-puolisoni) kanssa baariin treenien jälkeen, voi olla etten palaa Plinkkiin ennen huomista tai jopa ennen maanantaita.

Lopettajiin toivotaan henkilöitä jotka: “Onko tavoitteenasi tai elämäntapanasi täysraittius? Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia.”

Minä jaan kyllä neuvoja mutta en ihan kaikille ja Valtio-miehen baarireissut nyt eivät ehkä ole ihan Lopettajien linjan mukaisia vai mitä mieltä on ylläpito? Ellei siellä kapakassa sitten tietysti juoda vain alkoholittomia ja suunta on jyrkästi muuttunut, Mistäs minä tiedän… Toivon ainakin parasta :mrgreen:

^ Baarissä käymisen pelkkä mainitseminen tuskin on sen enempää ristiriidassa Lopettajien linjan kanssa kuin jatkuva kannabiksen mainostaminen, varsinkaan jos ei fiilistele vetäneensä baarireissulla päihteitä. Baarista tosiaan saa myös alkoholittomia juomia.

Itse olen kerran saanut jopa kuittalua (moitteita) baarimikolta, kun join pelkkää limsaa. Paikka oli Factory Hakaniemessä, jossa olimme keikalla bändini kanssa. Olin silloin ihan täysraittiina ja kippasin koko illan Cokista ja Vissyä. Baarimikko äityi jossain vaiheessa kuittailemaan että “v…u mä en tajua jengiä joka tulee kapakkaan streittaamaan”.
Vastasin muistaakseni vain kainosti että sori mutta mä soitan täällä, en muuten ois täällä.

Mutta voisihan kukin tehdä SoiKanteleen tapaan lempipäihteestaan lääkkeen jota tarvitsee välttämättä lääkinnällisistä syistä. Joku tarvitsee lääkekannabista, toinen lääkebentsoja, kolmas lääkesiideriä, neljäs lääkevodkaa ja lääkeolutta ja viides lääkepiriä. (viimeksi mainittua muuten oikeasti voi tarvita, jos on vaikkapa ihan oikea ADHD).

Hyvin monet päihteethän ovat samalla oikeastaan lääkkeitä. Ehkäpä kaikki jos asiaa sillä tavoin katsotaan. :bulb:

Juu, hyvä idea valtiomies . Tarvitsee vain mennä " psykiatrianerikoisylilääkäriprofessorin" vastaanotolle, niin jopas laiton muuttuu lailliseksi. :smiley:

Lääkekannabis ei ole minulle minkäälainen päihde vaan hengenpelastava lääkevalmiste jota vaikka voisin päihtymättä liikakäyttää superannoksilla päihtymättä joka on aika hemmetin outoa ilmeisesti koska se vastaa 80Xsitä annosta mitä esim. Coloradossa myydään “maximisyötävinä juttuina” (ettei mene kellään yli). Eikä se siis päihdytä määrätyllä 2g/pv annoksella tippaakaan (se siis riittää minulle kun kuntoilen ja ruokavalioni on hyvä). Minulla on todistetusti siitä kolmen psykiatrisen erikoislääkäreiden lausunnot, sekä kognitiivisen koulukunnan psykoterapeutin (johon olen saanut jopa kelakorvauksen/lääkärin hyväksynnän, eli minua hoidetaan periaatteessa myös ihan verovaroin), että sairastan jotain todella kummallista hermostoperäistä tai neurologista sairautta joka johtuu (F94.1) asiasta sekä keskushermostossani on jotain kummallista (ja ehkä jopa poikkeamaa synnynnäisessä endocannabinoidijärjestelmässäni mutta siitä en ole vielä kerinnyt psykatrini tai muiden lääkäreiden kanssa keskustelemaan) joka ei ole vielä selvinnyt kun en ole päässyt fysiologisiin ja neurologisiin testeihin ihan vielä+vakava lääkeresistentti masennus (joka on lääkevalmisteella täydessä remissiossa). Ja jos ei ole hallussa mitä ihan oikeasti tarkoittaa vakava masennus niin otappa ihan oikeasti selvää.
Myös alueeni johtava ylilääkäri on samaa mieltä ja pyrkii saamaan minulle julkisenpuolen hoitokontaktin. A-klinikan pitkäaikainen lääkäri juuri irtisanoitui hoidostani (seuloja+ylläriseuloja lukuunottamatta koska todisteet on hyvä olla, keskustelemaan voi koska tahansa kuulemma tulla koska häntäkin kiinnostaa asia) koska en hänen mielestään kärsi päihdeongelmasta enkä niiden väärinkäytöstä eikä ongelmia ole. Minulla ei edes ole lääkäreideni mukaan lupaa päihtyä mistään silloin kun lääkitykseni on kohdallaan (tähän siis lasketaan myös kaikki pkv-lääkkeet ellei joku toinen lääkäri määrätessä jotain muuta kykene asiaa perustelemaan pätevästi ja informaation pitää liikkua joka suuntaan. Varsinkin pääasialliselle hoitavalle lääkärilleni).

Yritä nyt Valtio-mies ymmärtää, että ne parhaimmat lääkärit (Atlantin-takaa tulleen uuden ja tieteellisesti pätevän informaation perusteella) ovat jo opiskelleet taidot joilla “lempipäihteekäyttäjiä” voidaan erotella meistä aidoista huru-ukoista. Ensinnäkin siinä tehdään jo alkuun sellaiset psykiatriset jeditemput/mysteerikysymykset joihin potilas ei voi mitenkään varautua ja ne jotenkin vielä kai tupla/tripla testataan ristiin. Ensimmäinen lekuri ei suostu kertomaan minullle miten se sen teki vaikka kertoi siis, että “opetaario alkoi sillä” ja minun piti siis vielä vastatata kysymyksiin Kanteleen masentuneesta perspektiivistä ja sitten siitä terveestä.
Tämän lisäksi niiden lääkereiden on kyettävä arvioimaan mahdolliset psyykiset haitat (kannabis ei todellakaan sovi ihan aina vakavasti masentuneelle ja suhteita ei kai tiedä kukaan) ja onhan sitä tottakai myös testattava, että ollaanko sitä nyt sitten riippuvaisia vai ei. Prosentit liikkuu joissain 8%-10% maastosssa ja osa siitä saattaa olla geneettistä “dysregulaatiota” eli mesolimbinen dopamiiini järjestelmä heittää vesiliirtoo ja osa psyykkistä.

Tässä on esimerkki naisesta (jolla on joku sairaus jota en tiedä) ja hän pystyy ajamaan autoa kuten minäkin (tosin en tee sitä koska ei ole lääkärin lupaa ainakaan vielä) ja käyttää kannabista aikapaljon enemmän jokapäivä kuin minä:
youtube.com/watch?v=suLYoRWF9kA

Postaan tuon sinun mielipiteesi tänne nimimerkin kera (+ne muut vaihdetut hahmot) :mrgreen:
tuomaskarhunen.com/yhteiso/# jossa ollaan paremmin hereillä kuin täällä joilla ihmisillä on ollut/on päihdeongelmia. :smiling_imp:

Lueppa tästä muutama todellinen kertomus ja mieti uudestaan (suosittelen muillekin asiasta kiinnostuneille mutta vain haittojen vähentävästä näkökulmasta, modelle huomio!)
tuomaskarhunen.com/indica/

Ps. Tule vaikka trollaamaan tuonne jos ketuttaa vaikka torin kanssa niin katsotaan löytyykö jedinörttien taidoista siitä huolimatta tarkat ip-osoitteet ja sitten kuva googlemabista vaan eetteriin.

Kokeileppa ihan itse, että onnistuuko vaikka voittaisit lotossa :laughing: Aika kova arvostus on Jaanalla tämän maan parhainpiin lääkäreihin :confused:

Vakava masennus on vakava masennus. Se lamauttaa täysin, aiheuttaa joskus itsetuhoisuutta ja voi pahimmillaan johtaa itsemurhayritykseen tai onnistuneeseen itsemurhaan.

Se ei ole kannabisriippuvuuden veruke. Piste.

PS. Eikä ne kaikki jedi-jutut kyllä ihan päihtymättömältä kirjoitukselta vaikuta, kaikella kunnioituksella. Tai tämäkään.

Pystyn ynmärtämään aika epämääräistä tekstiäkin joskus, mutta pakko sanoa että tästä en ymmärrä lainkaan mitä tässä sanotaan.

Vilkaisin tuota Vihreä lohikäärme-sivua, ja vaikuttaa lähinnä parodialta, vähän niin kuin joku Lentävän spagettihirvion kirkko.

Mikä ihmeen “veruke”. Yritä nyt ymmärtää, että en ole kannabisriippuvainen ja se voidaan testata jo pätevästi (muutamallakin eri tavalla) ja jos erikoislääkäri tekee virheen taitaa lähtee luvat kävelemään kohtuu nopeasti. Juuri tänä aamuna kävin antamassa muuten viikottaisen seulani (jota lekurit ehdottomasti vaatii että hoitoa jatketaan) ja siellä pitää näkyä ainoastaan thc. Oli muuten taas todella mielenkiintoiset keskustelut lääkärin kanssa kun hänkään ei tiedä ihan kaikkea mutta en näköjään minäkään. Tulin todella hyvälle tuulelle :smiley:

Tor on tietokoneohjelma millä voi piilottaa oman ip-osoitteensa mutta jos ei taidot riitä sen voi saada silti selville. Ip-osoitteen selvittämällä saadaan myös googlenmapsin kautta satelliitilla kohtuu tarkka kuva siitä missä trollit majailee.

Ps. Ne jedihommat on vaan Kanteleen omaa läppää/slangia joka ei liity päihtymykseen millään tavalla. Trolli mikä trolli… Anna mennä vaan, en jaksa sinuun enään käyttää aikaa kun meno ei ihan priimalta vaikuta… Moido! :mrgreen: Katsotaan kuinka monta nimimerkkiä pitää listata ignore listalle kun hahmosi tuntuu aina silloin tällöin vaihtuvan…

Ja mitä tällä tiedolla sitten tehdään, ja miksi kerrot minulle tämän minun ketjussani? Langetatteko jedi-kirouksen?

Minä asun Espoonlahdessa, enkä ole mikään trolli. Sinä sen sijaan höpiset minulle minun omassa ketjussani loputtomia erikoislääkäri-juttujasi jotka on nähty niin monta kertaa, ettei varmaan kukaan jaksa niitä lukea.

Ja kannabis on paskaa kamaa, vaikka sata erikoislääkäriäsi siitä mitä sanoisi.