Hei Suviaika,
kiitos kun jaoit ajatuksiasi kirjoittamalla! Olen täällä kotikanavalla lapsilähtöisen päihdetyön ammattilaisena mukana keskusteluissa. Kerrot pohtivasti eroa päihdeongelmaisesta aviomiehestäsi, joka on ollut nyt muutaman kuukauden juomatta. On hienoa kuulla, että olet ymmärtänyt olevasi arvokas ja rakkauden arvoinen, sitä sinä todellakin olet!
Päihdeongelmaisen läheisen osa ei todellakaan ole helppo, tunteet ovat ristiriitaisia ja heittelevät laidasta laitaan. Arki voi olla hyvin kuormittavaa. Päihdeongelmainen tarvitsee usein läheisiltään hyvin konkreettista apua, pitää huolehtia, katsoa perään, siivota jälkiä. Kerrot, että teillä on lapsia, olet kaiken keskellä myös huolehtinut lapsista ja varmasti kantanut isoa taakkaa siitä, miten isän juominen vaikuttaa lapsiin. Kirjoitatkin, että alkoholinkäyttö on satuttanut sinua ja lapsia. Millaisia vaikutuksia näet lapsissanne?
Usein puolison tai läheisen päihteidenkäyttöön liittyy häpeää ja moni salailee asiaa, siihenkin kuluu valtavasti voimavaroja. Avun hakeminen itselle tämän kaiken keskellä voi tuntua ylivoimaiselta. On tärkeää, että olet nyt alkanut ajatella itseäsi, se ei todellakaan ole itsekästä, päinvastoin! Jotta voit pitää huolta lapsistasi, sinun tulee huolehtia myös itsestäsi. Olet vastuullinen vanhempi, kun ajattelet itseäsi ja sitä, mikä edistää sinun hyvinvointiasi ja mikä ei. Ajattelisin, että nyt kun puolisosi on ollut hetken juomatta, sinulla on ehkä aiempaa enemmän tilaa näille ajatuksille?
Sanot, että puolisosi mahdollinen retkahtaminen tiputtaisi sinut täysin, lisäät, että takapakki väistämättä joskus tulee. On totta, että raitistuminen harvoin onnistuu ilman minkäänlaisia takapakkeja tai retkahtamisia, kuntoutumiseen kuuluu erilaiset vaiheet ja myös takapakit. Kuntoutuminen on pitkä prosessi, mutta ajan mittaan retkahtamisen riski pienenee. Onhan puolisollasi jonkinlaista apua päihteettömyyteen? Käykö hän esimerkiksi päihdehoitajalla tai vastaavalla keskustelemassa?
Päihderiippuvaisten läheisille on olemassa monenlaista tukea, kuten vertaistukiryhmiä. Uskon, että voisit hyötyä sellaisesta, mitä itse ajattelet? Muiden samassa tilanteessa elävien kanssa voisit peilata omia ajatuksiasi ja kuulla, millaisia kokemuksia muilla on päihteistä kuntoutuvan rinnalla elämisestä. Myös mahdollisista takapakeista ja niistä selviämisestä.
Esimerkiksi täältä Ehyt ry:n sivuilta löydät vinkkejä siitä, mistä läheinen voi hakea itselleen apua: ehyt.fi/paihde-peli-info/tukea- … nkaytosta/.
Tilastotietoja päihteidenkäytön lopettamisen onnistumisesta on hiukan hankala löytää, ehkä juuri siksi, että kuntoutuminen on niin pitkä prosessi, tavallaan koko loppuelämän mittainen. Meidän Pidä kiinni® -hoitojärjestelmämme kuntoutuksen läpikäyneistä vanhemmista 2/3 kuntoutuu päihteistä ja pystyy elämään tavallista elämää yhdessä lapsensa kanssa. Täältä voit lukea lisää hoitojärjestelmästämme: ensijaturvakotienliitto.fi/tiet … rjestelma/
Kannustan sinua myös hyödyntämään Ensi- ja turvakotien liiton chat-palvelua: ensijaturvakotienliitto.fi/. Chatissa voit keskustella anonyymisti ajatuksistasi.
Kovasti voimia sinulle isojen kysymysten pohdiskeluun ja elämääsi muutenkin!
Terkuin, Mari