Kuinka kauan?

Kuinka kauan kestää et pääsee lopullisesti eroon aineista? itse olen lopettanut vuonna 2010 kesällä päihteiden käytön ja edelleen tulee voimakkaita tunteita et pitäis saada polla sekasin. olen yksin lopettanut käytön ja nyt tuntuu ettei tästä selviä.

Se on varmasti ihmisestä kiinni.Eihän aineista välttämättä pääse ikinä lopullisesti eroon jos käyttö on ollut vaikka suonensisäistä monta vuotta.Ainahan on riskit retkahtaa.Pään sisällä se on välillä kovaa taistelua ja kyllä lopettamisprosessissa aina voi välillä retkahtaakin.Ainakin alussa.Toivottavasti sä pärjäät ja pysyt kuivilla.Tsemppiä paljon! :slight_smile:

se et tekee mieli on aika pitkä ikänen homma ainaki ajan mukan hautautuu alitajuntaan…pitää oppii saamaan ne kiksit ja psyykkeen ylläpidon muusta ku kamasta
sitä enemmän on käyttäny ni sitä enemmän on hankaluuksii jättää huumeet pois elämästä
voi kuntouminen päihdeongelmast kestää vaik 3 vuotta ja olla niit himoi 10 vuodenki pääst
ennen kaikkee tarvii kunnollise nmotivaation lopettaa …

En missään nimessä halua masentaa, mutta valitettava totuus vain on se, että jonkin asteinen henkinen koukku saattaa säilyä jopa koko loppuelämän, vaikka eläisi 100-vuotiaaksi. Onhan näitä tapauksia, jotka ovat retkahtaneet vielä kymmeniä vuosiakin sen jälkeen, kun ovat onnistuneesti lopettaneet ja ajatelleet asioiden olevan kunnossa. Toki päihteiden himo yleensä laimenee sen myötä, mitä pidempään onnistuu sinnittelemään ilman ja jos on jotakin muuta, mielekästä tekemistä sen pollan sekoittamisen ja yleensä douppaamisen sijaan. Kerroit, että olet yksin lopettanut käytön ja mietinpä vain, että voisiko siinä olla osasyy tuolle, että himot vain jatkuvat. En sen tarkemmin tiedä tilannettasi, mutta jos kaikki kaverisi olivat käyttäjiä ja jäivät sille tielle, niin totta kai jäit kovin yksin ja harva sitä yksinäisyyttä pitkään kestääkään selvinpäin, vaikka jotkut toki viihtyvät mainiosti erakoinakin. Ehkä sun kannattaisi hankkia jotain tukiverkostoa tuohon tilanteeseesi. Olivatpa ne sitten päihdehoidon ammattilaisia tai ihan vain niitä kavereita, jotka eivät käytä. Kavereiden hankkiminen nyt ei välttämättä onnistu ihan noin vain, mutta jos sulla ei ole ketään läheistä, joka ei käytä mitään, niin voisit kokeilla hankkia niitä vertaistuttuja vaikka NA-ryhmästä. Mä itse hieman karsastan tuota NA-touhua, mutta koska se perustuu lähinnä ennakkoluuloihini, omakohtaista kokemusta ei ole, niin enpä sitä aivan suoraan lähde tuomitsemaankaan. Monet ovat kuitenkin sieltä avun saaneet. Riippuu ihmisestä, mikä kenellekin sopii.

Tsemppiä taistoon :slight_smile: .