Kuinka kauan kestää että antabus toimii

Mieheni väittää syöneensä antabusta maanantaista asti - ja on kuitenkin juonut tänään lauantaina (ainakin) 2 llasillista viiniä ja pari kaljaa. Onko antabus-lääkityksellä joku raja-aika kauan sitä pitää syödä ennen kuin se estää juomisen? (Vai onkohan mieheni - taas - valehdellut minulle asian suhteen?)

Kyllähän antabuksen vaikutus alkaa n. 10 minuutissa siitä kun sen on alas niellyt (en tosin ole kokeillut onko ihan noin nopeaa). Joten ehkä pitäisi alkaa sitä käyttöä epäilemään…

Eiköhän se ala vaikuttaa oitis, kun alkaa imeytyä elimistöön. Jos hän on muka maanantaista saakka antabusta käyttänyt, ei hänen pitäisi voida juoda alkoholia ilman epämiellyttäviä reaktioita. Miehesi voi kuulua harvoihin, joilla antabus ei aiheuta reaktiota ollenkaan alkoholin kanssa, mutta käsittääkseni se on varsin harvinaista. Toisilla antabus vaikuttaa vielä parin viikon jälkeen käytön lopettamisesta, mutta esim. itselläni se on vain kolme päivää. Testattu on :blush: Että ukko haastatteluun, kuulostaa minusta hieman huijaukselta…

Antabus alkaa tosiaan vaikuttaa ihan saman tien, ja vaikutus myös kestää pitkään. Itse olin ottanut antabusta ma- ja ti- aamulla, ke - la en (4pv), lauantaina sitten menin juhlii kaverin synttäreitä ja tuli juotua reilu puol pulloa punkkua ja joku 2-3 tuoppia - ei tullu reaktiota, ainakaan (näkyvää/ tuntuvaa…) Join ne tosi hitaasen tahtiin tosin, mutta olin silti vähän yllättynyt, kun en mitään reaktiota kokenut. (Seurailin siis tuntemuksiani koko ajan.) (Tiedän, typerää pelleilyä terveytensä kanssa… :blush: )

Mutta miehesi siis sanoo ottaneensa antabusta maanantaista asti, ei siis vain maanantaina[size=150] ?[/size] Jos hän olisi ottanut lääkettä maanantaista saakka joka päivä - eli 6 päivää - ei mitään mahdollisuutta juoda sellaista määrää ilman näkyvää reaktiota! (Ellei hän sitten kuulu tuohon edellisen postaajan mainitsemaan harvinaiseen sakkiin. Joista en muuten ole koskaan ennen kuullut.)

Itselläni alkaa naama punottaa yhtä bisseä juodessa, vaikken olisikaan ottanut lääkettä samana päivänä, tai edes sitä edellisenä. En tiedä miten yksilöllisiä nuo näkyvät reaktiot ovat - tai se sydämen tykytyskään - mutta tuskin hän olisi jatkanut juomista jos olisi tullut epämiellyttävä olo…? A-klinikalla mulle on kerrottu yleisen ohjeistuksen olevan, että kuurin jälkeen ei kahteen viikkoon saisi juoda. Eli aika pitkäkestoisesta lääkkeestä todella kyse. Klinikalla on myös päivitelty näitä antabus/juomis-kikkailujani, kun saatan jo muutaman antabuksettoman päivän jälkeen juoda. En tosin muutamaa bisseä enempää, mutta silti. Tulipa vaan mieleeni, että jos miehelläsikin on tapana välillä ottaa lääkettä, ja kun tajusi pääsiäisaterioiden ja -juomien tulevan(?), niin jospa hän onkin jättänyt lääkkeen ottamisen siihen maanantaihin? Niin, tai sitten ei tosiaan ole ottanut sitä lainkaan…?

Mut juu, olen kyllä edellisten postaajien kanssa samalla linjalla, että kyllä se miehesi valitettavasti taitaa sinulle pajunköyttä nyt syöttää… :neutral_face: Kirjoituksestasi kävi myös ilmi, ettei ole eka kerta kun epäilet miehesi rehellisyyttä. Itse päihderiippuvaisena, sekä toisen riippuvaisen kumppanina voin vaan todeta, että valehtelu on meille ihan arkipäivää. Se loukkaa, ihan helvetisti, kun joutuukin sen kohteeksi. Mutta samalla sitä tekee itsekin, eikä välttämättä aina edes tajua tekevänsä sitä. P-riippuvaiset ovat maailman parhaita valehtelijoita, eivätkä vain läheisilleen, vaan kaikkein eniten itselleen!

Sain kirjoituksestasi käsityksen, että itse olet ns. “ihan tavallinen ihminen”? (= [tässä kohtaa] ei-päihde-riippuvainen?) Mikäli näin on, että ongelmasi on juuri tuo miehesi juominen, niin saat varmasti eniten tukea tuolta kotikanavan puolelta. Jos nyt ylipäätään tunnet tarvetta jatkaa palstalla kirjoittelua…?

Joka tapauksessa, toivon sulle paljon voimia! Elämä päihderiippuvaisen kanssa on kaikkea muuta kuin helppoa. Oli sitten itse samanlainen tai ei. (Vaikka koska parisuhde sitä olisi?! Mutta päihteiden astuessa kuvioon, tuovat ne mukanaan niin paljon kaikkea paskaa, että siinä sitä sitten ollaan ja mietitään että mites tästä eteenpäin?) Rehellisyys on kaikissa suhteissa yksi tärkeimmistä asioista, ja toivon, että miehesi myös ymmärtää sen. Toisaalta, hänellä saattaa olla suuri ongelma ylipäätään jo siinä, että oppii myöntää itselleen/ tunnistaa milloin valehtelee, ja milloin ei… :confused:

Tarkkaan ottaen kestää muutaman tunnin ennenkuin Antabuksen vaikutus alkaa, mutta joo, jos on maanantaista asti ottanut (päivittäin?), niin ei ole mitään mahdollisuutta että oireita ei tulisi moisesta määrästä. Paitsi tietenkin jos kuuluu siihen todella pieneen osaan väestöstä, jotka ovat immuuneja antabukselle. Muu vaihtoehto todennäköinen.