Koulutustaustasta

Ajattelin kirjoittaa hieman kokemuksia koulutuksesta, älykkyydestä ja ihmisen merkityksestä.

Ensimmäinen oletus usein ihmisellä itsellään joko näkyvästi tai piilotetusti on se että jos koulutusta ei ole niin potee jonkinlaista alemmuutta tai epäonnistumista. Toisekseen olen nähnyt lukuisia ihmisiä jotka kokevat asemastaan tai koulutuksestaan paremmuutta suhteessa muihin.

Olen tavannut lukuisia älykkäitä ihmisiä jotka eivät ole kouluttautuneita mutta älykkäitä ja/tai lahjakkaita. Heille jotka ovat koulutuksesta huolimatta nousseet korkealle, kokevat kuitenkin jonkinlaista alemmuutta jos se tutkinto puuttuu. Tämä Suomi on niin titteleihin orjentoitunut maa ja kansa. Samoin olen kohdannut paljon kouluttautuneita ja korkeassa asemassa olevia jotka ovat tyhmiä. Ulkoa opettelulla ja hyvillä lähtökohdilla pääsee pitkälle. Valitettavasti menestys ei aina/usein edes perustu lahjakkuuteen tai älykkyyteen. Tämä porukka se sitten omassa erinomaisuudessaan ja itseriittoisuudessaan on juuri se pahin ryhmä joka tuhoaa yhteiskunnassa eniten.

Yleisesti ottaen huomaa sen että korkeakoulutettu on opetellut alan terminologian ja ehkä joitakin menetelmiä. Rumasti sanottuna: paskaa voi puhua usealla eri kielellä ja käyttää hienoja termejä ilman että edes oikeasti ymmärtää mistä puhuu. Monet perämettän puskajussit saattaa osata maalaisjärjellä johtaa parempia ratkaisuja kuin 10 vuotta asiaa tahkonnut yliopistonörtti.

Koen että Suomessa akateemisen keskustelun ja väitöskirjojen taso on myös ankarasti laskenut. Tieteellinen riippumattomuus varsinkin yhteiskuntatieteissä on myös osin kadonnut ja tutkimustulokset tukee rahoittajien poliittisia tai taloudellisia tavoitteita. Sama koskee myös useita virkamieslaitoksia jotka keskittyvät keinolla millä hyvänsä vahvistamaan jotakin poliittista trendiä. Tämä organisaatiokehitys yhdistettynä sopivan typeriin korkeakoulutettujen ryhmään kertookin miksi Suomi on tässä jamassa.

Peruskoululaitokset ovat ehkä ainoat jotka ovat koulutusjärjestelmässä kehittyneet. Ennen kun jouduit kerran sivuraiteelle niin se oli sitten siinä, yleensä ei annettu edes mahdollisuutta tai minkäänlaista tukea nousta vaikeista olosuhteista voittajaksi.

Jutun pointti on siinä että ei ehkä kannata vertailla itseään muihin vaan oppia itselle tärkeitä asioita ja uskoa itseensä. Ei kannata hämääntyä titteleistä ja koulutuksista. Älykkyyttäkin on monenlaista ja se että nuorena on vaikeista lähtökohdista ajautunut alkoholismin tielle ei tarkoita mitään. Aina voi tehdä tärkeitä asioita ja alemmuutta ei pidä tuntea.

Urheilussa suoritukset ovat usein vertailukelpoisia, mutta ei yhteiskuntajärjestelmässä.

Kun vuosien mittaan olen nähnyt raitistumista yrittäviä ja raitistuneita alkoholisteja, olen pannut merkille, että älykkyys, viisaus ja lahjakkuus eivät onneksemme ole ihan samoja asioita. Älykäs ja pitkälle kouluttaunut saattaa kompuroida raitistumisyrityksissään kerta toisensa jälkeen. Raitistuminen tapahtuu vasta siinä tilassa, kun hän uskoo alkoholin olevan voimakkaampi kuin hän alkoholistina on. Tavallinen tai vähäisemmin älykäs voi olla viisaampi nöyrtyessään nopeammin ja aikaisemmin rehellisesti tosiasioiden edessä.

Ajattele, ajattele, ajattele

Tarkoitatko että helpommin johdateltavissa uskonlahkoon heikolla hetkellä?

Sorry, en vieläkään ota jeesusta elämääni alkoholismin enkä minkään muunkaan syyn perusteella :laughing:

No eihän tolla lomapuiston kommentilla ollut ainakaan minun käsittääkseni mitään tekemistä jeesuksen kanssa. Mutta voihan joku uskova sen silleenkin ajatella.

Ja usein asia on myös päinvastoin. Niin kauan kun ihminen uskoo olevansa voimaton, hän myös on sitä. Ja kun hän sitten jossain vaiheessa alkaa uskomaan selviytymisen ja raitistumisen mahdollisuuksiin, uskomaan siihen ettei häntä ole mitenkään “tuomittu” aina kaatumaan rähmälleen alkoholinhalunsa edessä, jostain ne voimat vaan sitten löytyvät ja kumma kyllä, ne voimat myös kasvavat ja jonain päivänä alkoholismi on nujerrettu. Alkaa sen suhteen huoleton elämä.

Aika pitkään minäkin pidin itseäni avuttomana tuon asian suhteen. Tuntui niin luonnolliselta ajatella että tämä nyt vaan kuuluu minun elämääni. Mutta, eipäs vaan ollutkaan pakko!

mies metsänreunasta kirjoitti

Kirjoitukseni koskee alkoholismia sairastavaa juovaa ihmistä, ei siis ketä tahansa juoppoa tai alkoholia käyttävää ihmistä, jollainen omalla päätöksellään pystyy lopettamaan juomisensa. Alkoholistikin voi elää raittiina sen jälkeen, kun on valmis pyytämään ja ottamaan vastaan apua.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tarkoitatko että ne jotka ovat päässeet eroon viinasta ilman AA-kerhoa eivät ole alkoholisteja?

Uratykinloppu, en tarkoita.

Mistä apua? (linkkilista)
Kirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 27.8.2019 10:10:26

Yhdessä olemme enemmän