Yksi koulukiusattu ilmoittautuu. Olin koko helvetin peruskouluaikani kiusattu, väliin todella rankastikin , ja väliin sitten onneksi lievemmin. Kaikkein rankimpina aikoina kiusaamiseen liittyi ihan päivittäistä fyysistäkin päällekäymistä ja pahinta oli juuri se, että ainakin pari vuotta meni niin, ettei mulla ollut koulussa yhtään kaveria, vaan olin siellä todella yksin. Se kyllä aina helpotti, jos ei itse kiusaamista, niin ainakin omaa oloani, että mulla oli edes se yksi kaveri. No, kaveri joutui siinä toki itsekin kiusatuksi, koska kaveerasi kanssani, joten respektiä hänelle/heille siitä, että jostakin syystä jaksoivat mun vierelläni seistä <3. Väliin mulla toki oli useampiakin kavereita, silloin kiusaaminen oli enemmän sellaista “eri jengien välistä sotaa” ja mun tilanteeni oli huomattavasti helpompi. Siinä mielessä tunnustaudun itsekin kiusaajaksi, että jossakin vaiheessa sain hankittua ympärilleni sellaisen kunnon tyttöjengin, jota hieman pelättiinkin, mutta tämän laskisin eräänlaiseksi itsepuolustukseksi. Olinhan niin pirun väsynyt siihen kaikkeen kiusaamiseen . Kyllä mua tuolloinkin siis kiusattiin, mutta siinä tilanteessa oli helpompi pitää puoliaan ja antaa vähän takaisinkin.
Lintsasin koulusta paljon jo ala-asteella, juuri tuon kiusaamisen vuoksi, ja myös siksi, että mulla oli jonkinasteisia oppimisvaikeuksia, joiden vuoksi koulu ei tietenkään jaksanut kiinnostaa, kun turhauduin, kun en tajunnut mitään opetetuista asioista, jotka tuntuivat olevan muille niin helppoja sisäistää. Joissakin aineissa taas pärjäsin mainiosti, ainakin silloin, kun mua sattui vähänkään kiinnostamaan koulunkäynti.
Syy siihen, miksi minua kiusattiin, oli kaiketi se, että olin “outo”. Olen kärsinyt erinäisistä MT-ongelmista jo pikkulapsesta asti, siis jo ennen koulua ja kiusaamista, ja kummallisuuksiini oli toki helppo tarttua. Voi, voi, miksihän kaikeksi mua onkaan aikoinaan nimitelty ja mihin kaikkiin asioihin mussa kiinnitetty huomiota . En tahdo kertoa tässä tarkempia esimerkkejä(joku kiusaajani voi vaikka tunnistaa :mrgreen: ), mutta hiljaisesta, syrjäänvetäytyvästä, omissa maailmoissaan elelevästä ja ns. omalaatuisesti ajattelevasta tapauksesta nyt löytyy paljonkin sellaista, mistä saa aikaan kiusaamisen aihetta. Olen tosin tullut siihen tulokseen, että kiusatuksi saattaa päätyä ihan yhtä hyvin myös täysin “normaali” lapsi(tai miksei aikuinenkin), sillä kiusaajat keksivät kyllä syyn, kuin syyn. Se taas onkin mielenkiintoista, miksi jostain tulee kiusattu ja jostain toisesta ei, vaikka kyseessä olisivat kaksi täsmälleen samanlaista hiljaista pottunokkaa, noin esimerkiksi .
Fernetti kertoi siitä, kuinka toiset lapset suojelivat häntä kiusaamiselta. Tämä pisti mut miettimään. Olen tosin miettinyt samaa jo monesti aiemmin. Itse olin nimittäin kiusattu myös useamman opettajan taholta ja tuota opettajien kiusaamista ilmeni useampaan otteeseen koulunkäyntini aikana, siis ihan eri kouluissakin. Kai niitä opettajiakin sitten vaivasi niin saatanasti mun “outouteni” . Aiheuttiko opettajien suhtautuminen muhun sen, että toiset lapset/nuoret ryhtyivät kiusaamaan mua ?
Peruskoulun olen suorittanut vain rimaa hipoen runsaan lintsaamiseni, sekä myös sairauspoissaolojeni vuoksi. Mikään jatkokoulutus ei sitten olekaan kiinnostanut, enkä ole sellaista hankkinutkaan, vaikka onkin joitakin sellaisia aloja, jotka ainakin teoriassa tuntuvat musta kiinnostavilta. Nyt olen työkyvyttömyyseläkkeellä, joten enpä mä koulutusta enää mihinkään tarvitsekaan, paitsi toki siihen, että musta olisi kiva hallita jokin muukin ala, kuin vain päihteily ja mielisairaalassa piipahtelu :mrgreen: . Koulujen käynnin väliin jättämiseen vaikuttivat silloin nuorempana toki runsas päihteilyni ja pahat MT-ongelmani, mutta myös se, että olin niin pirun traumatisoitunut sen kaiken kiusaamisen vuoksi. Olin ja olen edelleen jokseenkin auktoriteettivastainen ja tämäkin vaikutti siihen, etten halunnut mennä opettajien “käskytettäväksi”. Liekö tuo, aikoinaan kovakin, nykyään jo hieman lientynyt, auktoriteettivastaisuuteni sitten kummunnut juuri siitä, että opettajatkin kiusasivat mua .
Kiusaamiseen ei kohdallani koskaan juuri puututtu, siis sillä tavoin, että siitä olisi ollut mitään hyötyä, kunhan opettajat nyt velvollisuudesta pitivät kiusaajilleni puhutteluita, joissa itse jouduin olemaan myös mukana, ja koin nämä tilanteet lähinnä itseäni nöyryyttävinä . Toki myös salailin/vähättelin itse kiusaamista esim. vanhemmilleni, koska häpesin, niin … Myöhemmin olen heidän kanssaan keskustellut näistä asioista paljonkin ja saanut hyvin tukea ja ymmärrystä <3, mutta eipä se tietenkään jälkeenpäin enää mitään auta silloiseen tilanteeseeni.
Edittiä vielä: En tiedä, kuinka paljon koulukiusaaminen on vaikuttanut siihen, että musta tuli päihdeongelmainen. Uskon, että musta olisi tullut päihdeongelmainen ilman kiusaamistakin tai paljon vähemmällä kiusaamisellakin, koska, sen lisäksi, että olen äärimmäisen herkästi addiktoituva ihminen, niin mulla on aina ollut myös enemmän tai vähemmän paha olla ja sitä oloa on ollut sitten helppo lääkitä päihteillä. Kiusatuksi tuleminen/kiusaamisen aiheuttamat traumat toki lisäävät pahaa oloani, joten ehkä sillä asialla jokin vaikutus on ollut .