Koukussa imodiumiin

Hei… niin oudolta ja hauskalta kun tuo kuulostaakin, olen jonkunlaisessa koukussa imodiumiin… olen perusterve nainen, ja minulla on usein maha sekaisin. Eikä välttämättä edes ole vaan kuvittelen sen päässäni ja sitten saakin istua pöntöllä. Huomaan että tietyt ruuat saavat sen sekaisin ja ei-laktoosittomat tuotteet joten pyrin välttämään niitä. Sain jouluna uuden työpaikan ja siellä vessassa käynti tapahtuu aikalailla kaikkien kuullen sillä vessat ovat keskellä konttoriamme, joten se lisää stressiä että entä jos joutuu juosta vessaan ja kaikki kuulee. Olen myös vapaa-ajalla joutunut tilanteisiin jossa on vain yhtäkkiä esim keskellä kauppaa mennyt maha sekaisin eikä vessaa lähimainkaan… olen kokeillut erilaisia ruokavalioita joiden tulisi helpottaa oireita mutta ei. Nyt pystyn sen jopa myöntämään että ei se vatsa edes ole aina sekaisin vaan se saattaa mennä sekaisin sen stressaamisesta ja miettimisestä. Joulusta asti on tullut tavaksi ottaa ma-pe joka ilta imodium 1-2kpl koska ajattelen että niiden avulla pärjään työviikon… ja työlaukussa on aina mukana instant versio joka liukenee suuhun ilman vettä ja sen usein nappaan heti huomaamattomasti naamariin kun suolet vähääkään liikkuu… nyt olen kuitenkin alkanut huomaamaan haittavaikutuksia imodiumista… syke heittelee hyvin paljon ja tämän huomasin eilen ( olin menossa nukkumaan ja syke tuntui samalta kun olisi juossut lenkin…), huonovointisuus ja oksettava olo, lisääntynyt päänsärky sekä kaikista pahin, vatsakivut. Usein myös se määrä pillereitä tosiaan vetää vatsan myös täysin kovaksi ja tästäkin on haittaa kuten vatsakivut ja turvotus…olen ollut töistä joulusta asti hyvin paljon poissa juuri näiden vaivojen takia ja nyt jännittääkin että meinaako pomo jatkaa enää työsuhdettani… tiedän itsekin että lääkkeiden syöminen tätä tahtia tulisi lopettaa mutta kynnys siihen on liian korkea… ajatus siitä että maha menee sekaisin uudelleen kaupassa tai muussa kiusallisessa tilanteessa eikä vessaa ole saatavilla kuulostaa ihan painajaiselta… mitä tehdä ?

Moikka!

Ikävän kuuloinen ongelma sinulla ja sosiaalisesti varsin haastava. Suosittelisin lämpimästi varaamaan ajan vaikkapa työterveyslääkäriltä. Vatsan ongelmat ovat monelle arkipäivää ja sinänä ihan tavallinen juttu lääkäreille, asiaa ei tarvitse missään nimessä nolostella.

Voisit kysäistä lääkeasiaa myös neuvontapalvelustamme (maksuton, nimetön palvelu). Siellä työskentelee proviisori, joka varmasti osaa antaa lääkkeen suhteen hyvän arvion ja miten asiaa kannattaisi lähestyä. Vastauksen saa keskimäärin viidessä päivässä.

Ihanaa kesää sinulle ja tsemppiä asian ratkomiseen!

Yst.terv. Tiia/Plinkin tiimi

^^ Suosittelen lääkärillä käymistä ihan silläkin, että saadaan poissuljettua IBD-sairaudet, keliakia tmv. vakavat suolistosairaudet. IBS:ltä/stressivatsaltahan tuo kuulostaa, jos vatsa menee sekaisin siitä, että pelkää sen menevän sekaisin, mutta toisaalta; kyllä ihan oikeatkin somaattiset vaivat päänsisäistä stressiä aiheuttavat. Vaikka kyseessä luultavasti on “vain” IBS, niin voi lääkäriltä siihenkin jotakin apua saada ja ehkä pomo ainakin on ymmärtäväisempi, jos sulla on ihan mustaa valkoisella siitä, että sulla on jokin lääkärin toteama vaiva. IBS:ään tosin suhtaudutaan edelleen usein vähättelevästi, koska se ei ole vaarallista ja myös siksi, että eipä siihen ole mitään hoitoa tai lääkettä, millä sen saisi näppärästi taiottua pois. Tämä on tietty aivan perseestä, koska IBS voi pahimmillaan heikentää elämänlaatua ja työkykyä ihan siinä, missä “oikeatkin” somaattiset sairaudet.

Imodiumilla on haittavaikutuksensa(Tuo Plinkin proviisori osaa varmasti kertoa niistä paremmin) ja säännöllisellä käytöllä se aiheuttaa myös ihan fysiologisen riippuvuuden, opioidi kun on, eli lopettaminen voi sitten pahentaa ripulin potenssiin X. Se toki menee ajastaan ohitse ja pitäisi mennä vielä verrattain nopeasti. Imodium on hyvä lääke satunnaisesti, jos pitää lähteä jonnekin kauemmaskin, ei kiinnosta pilata reissua sillä, että se menee pelkän vessakartoituksen tekemiseen ja vatsa menee jännityksestä sekaisin.

Tämä on helpommin sanottu, kuin tehty, mutta töissä tai tutussa kauppakeskuksessa kannattaa vain suhtautua niin, että menen paskalle sitten, kun siltä tuntuu. Sitä vartenhan vessat ovat olemassa. Tuolla keinoin se vatsan “psyykkinen sekaisinmeno” monella helpottaakin, kun ei tee siitä hirveää peikkoa, eikä sitä kierrettä näin ollen pääse syntymään.

Itselläni IBS:än on auttanut Vi-Siblin -kuitulisä(ilman reseptiä apteekista, tuohon voi saada myös lääkäriltä reseptin, jolloin se on Kela-korvattava ja tulee halvemmaksi), joka tasaa sekä ripulia, että ummetusta, joista siis itse kärsin vaihdellen. Ruoka-aineista mm. mustikat rauhoittavat mun vatsaani. Säännöllinen liikunta on myös mitä parasta lääkettä kaikkinaisiin IBS-vaivoihin. Yksilöllisiä juttuja toki nämä, eikä tuo Vi-Siblinkään kaikille sovi. Imodiumia otan sitten joskus yllämainituissa tilanteissa.