Kotona tissutelu, avun pyytäminen ja ensiaskel

Hei!
Tissuttelu:
Minulla on alkon käyttö lähtenyt täysin lapasesta. Ensimmäisen kerran olin huolissani jo 10 vuotta sitten, mutta koska viinin juominen rentoutumiseen on ihan sallittua niin eihän minulla kuitenkaan ollut hädän päivää. Määrät kasvoivat kokoajan pikkuhiljaa. Kävin töissä, olin hyvä siinä, minua palkittiin yms. Viimeinen niitti määrien nousemiseen oli työpaikaakiusaaminen, jonka johdosta juomisesta tuli päivittäistä. Uskon, että juominen olisi lisääntynyt pikku hiljaa joka tapauksessa mutta pidän tuota käännekohtana. Silloin todettiin työperäinen masennus. Vaihtaessani työpaikkaa, tämän hoito unohtui ja se uusiutui. Työterveydessä ja psykoterapiassa ehdoteltiin antabuksen aloittamista, mutten ollut siihen valmis. Nyt viiniä menee jo kaksi pulloa illassa ja aamulla ei tartte lähteä töihin niin ei se pikku krapulakaan haittaa. Ja minulla krapula on aina ollut enempi väsymystä kuin päänsärkyä ja pahaa oloa.
Avun pyytäminen:
Varasin itselleni ajan paikalliselle päihdepolille. Koronan vuoksi kyseessä on puhelinaika. Ensimmäinen puhelu oli rohkaiseva ja pyysin itselleni antabuslääkityksen. Kerroin myös päihdehistoriani ja työhistoriani (alalla, joten ei voi naamaansa näyttää tässä vaiheessa, katotaan sitten jos joskus jaan kokemukseni). Hoitaja ymmärsi asian arkaluontoisuuden ammattini johdosta. Sovittiin, että hoitaja soittaa minulle kahden viikon päästä, että olenko vielä motivoitunut… Kahden viikon päästä hoitaja soitti ja oli ihan eri ääni kellossa. Verikokeeseen ei vielä mitään asiaa. Kun sinne asti pääsisi niin pitäisi odottaa kaksi viikkoa hoitajalle uutta soittoaikaa ja pohtia heidän sääntöjään. Ja labratuloksetkin kestävät kaksi viikkoa ennenkuin voi lääkityksen aloittaa. Sitten pitäisi käydä heillä puhaltamassa viikon verran, alkuaikana käydä ottamassa lääke heillä valvotusti ns. “antabus-ryhmässä”. Niin siis missä kohtaa unohtui asian arkaluontoisuus? Näistä heidän hoitosuunnitelmista kuullemma ei voida joustaa mitenkään. Eli minun pitäisi ravata alvariinsa päihdepolilla, jotta olisin tarpeeksi motivoitunut lopettamiseen/taukoon. Ai niin ja ohjelmaan on allekirjoituksella sitouduttava puoleksi vuodeksi. Jep, sillä allekirjoituksella ei ole mitään virkaa ja alkoholisti päättää lopettaa lääkityksen ja juoda.
Ensiaskel:
Kävin yksityisellä lääkärillä, pääsin verkokeisiin jonka tulokset ylihuomenna ja sain Antabusreseptin. Sovittiin, että varaan ajan kuukauen päähän ja otetaan sitten uudet labrat. Mulla on NIIN tipaton toukokuu. Ja miksi Antabus? Olen huomannut etten kykene vähentämään juomista itsekseni tai edes psykoterapian avulla (okei, en kyl tykännyt siitä terapeutistakaan…)

OK, hyvä että sait mitä koet nyt tarvitsevasi. Kun olet laskenut alkoholinkäyttöäsi niin vastassa voi olla suruja. Saatko niihin apua yksityiseltä?
Antabus ei nimittäin hoida sun juomisen syitä, sen varmaan tiedät?

Tiedän kyllä että antabus on apuväline - ei itse kuntoutus. En tiedä miten päihdepolilta saa apua jatkossa, selvitän sen kun ensi viikolla taas hoitaja soittaa. Luulisi, ettei voi kieltäytyä avun antamisesta.